تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۹۳۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مهاجم مالیایی نفت آبادان:
بازی کردن به هر قیمت را دوست ندارم
مهاجم اهل مالی تیم فوتبال صنعت نفت گفت: به خاطر مصدومیت روح‌الله عرب به شدت ناراحتم، دوست ندارم به هر قیمتی در ترکیب صنعت نفت آبادان قرار بگیرم.

به گزارش فارس، در ترکیب زردهای آبادانی جا افتاد، در ترکیب تیمی که هوادارانش معروف و شهره به پذیرا بودن غریبه‌ها هستند، فونیکه اما خیلی زود غریبه‌ بودن را وداع گفت. فونیکه‌سی دورگه مالیایی ـ فرانسوی، بعد از به گلزنی‌های اخیر به مهاجم نخست این روزهای نفت آبادان بدل شد. بازیکنی که از مصدومیت روح الله عرب؛ رقیب اصلی خود در ترکیب طلایی که به شدت غمگین بوده و گفت: دوست ندارم به هر قیمتی در ترکیب قرار بگیرم.
 
* فارس: یک آفریقایی دورگه، کجای قاره سیاه ریشه خانوادگی داری؟
* فونیکه‌سی: ریشه و اصالت خانوادگی ما به شهر باماکو کشور مالی بر می‌گردد، هر چند خود من متولد فرانسه هستم.
 
* فارس: کدام شهر فرانسه؟
* فونیکه‌سی: بندر مارسی و روز بیست و پنجم نوامبر سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج.
 
* فارس: در کشور ما همواره بحث تغییر زادروز و دستکاری شناسنامه‌ها برای فوتبالیست‌ها به منظور بازی کردن در تیم‌های مختلف باب بوده، شناسنامه‌ فونیکه واقعی است؟
* فونیکه‌سی: شک نکنید که حتی یک روز هم بالا و پایین نشده و متولد همان تاریخی هستم که اعلام کردم.
 
* فارس: چرا با اصالت مالیایی در فرانسه متولد شدی؟
* فونیکه‌سی: پدر من با مادرم هر دو در شرکت هواپیمایی شاغل بودند که همان جا با هم آشنا شده و ازدواج کردند، مادرم فرانسوی بود به همین خاطر من در روزهایی متولد شدم که ساکن فرانسه شده بودیم.
 
* فارس: خانواده‌ فونیکه امروز کجا هستند؟
* فونیکه‌سی: یک خواهر و دو برادر دارم، برادر بزرگترم هم اکنون در فرانسه ساکن است و خواهر و برادر کوچکتر و پدرم نیز در مالی هستند. مادرم هم سه سال پیش فوت کرد.
 
* فارس: با این اوصاف فونیکه‌ دورگه امروز خودش را فرانسوی می‌داند یا اهل مالی؟
* فونیکه‌سی: فرقی نمی‌کند، البته به خاطر ریشه پدری که کشور مالی است به طور حتم تعلق خاطر بیشتری به کشورم در آفریقا دارم.
 
* فارس: اولین باری که پا به توپ شدی کجا بود؟
* فونیکه‌سی: 9ساله بودم که در مدرسه‌ فوتبال مارسی فرانسه مشغول شدم تا 9 سالگی آنجا بودم که بعد از آن به همراه خانواده به مالی عزیمت کردیم.
 
* فارس: تو تنها بازیکن فوتبالیست خانواده بودی؟
* فونکیه‌سی: به هیچ‌وجه، پدرم از بازیکنان بزرگ مالی و باشگاه هریال این کشور بود، برادر بزرگم تا همین سال گذشته در لیگ دسته اول فرانسه و تیم لوریان توپ می‌زد و برادر کوچکترم نیز هم‌اکنون در تیم سیداکیتای مالی بازی می‌کند. فوتبال در خانواده‌ی ما جایگاه ویژه‌ای دارد.
 
* فارس: 9ساله بودی که به موطن اصلی‌ات برگشتی، فوتبال حرفه‌ای را در مالی آغاز کردی؟
* فونیکه‌سی: بله، در لیگ برتر کشورم در تیم جولیبا که بازیکنان مختلفی از آن به تیم‌های رئال و بارسا هم پیوسته‌اند فوتبالم را شروع کردم بعد از جولیبا برای یکسال به لوریان فرانسه رفته و قبل از آمدن به ایران هم در ژاندارک مالی توپ زدم.
 
* فارس: بازی ملی هم داری؟
* فونیکه‌سی: در تمامی تیم‌های ملی کشورم بازی کرده‌ام، 11 بازی برای تیم‌ ملی بزرگسالان مالی بازی کردم که موفق به گلزنی در مقابل تیم‌هایی مثل گینه‌بیسائو و توگو هم شده‌ام.
 
* فارس: قصه‌ آمدن فونیکه‌سی به ایران از چه زمانی آغاز شد؟
* فونیکه‌سی: سه سال قبل از طریق عیسی ترائوره به تمرینات تیم راه‌آهن دعوت شدم ولی پیشنهاد راه‌آهنی‌ها خوب نبود تا نساجی قائمشهر اولین تیم ایرانی باشد که در آن حاضر شوم.
 
* فارس: به چه شکل مورد توجه قائمشهری‌ها قرار گرفتی؟
* فونیکه‌سی: زمان حضور در تمرینات راه‌آهن بازی دوستانه‌ای مقابل نساجی برگزار کردیم که در آن مسابقه دو گل وارد دروازه‌ی حریف مازندرانی کرده تا مورد توجه نادر دست‌نشان قرار گرفته و در نهایت با نساجی قرارداد بستم.
 
* فارس: دو نیم فصل متفاوت در نساجی داشتی...
* فونیکه‌سی: سه بازی مانده به پایان نیم فصل، دست‌نشان از قائمشهر رفت و رضا فروزانی سرمربی نساجی شد. دست‌نشان اعتقاد ویژه‌ای به من داشت تا قبل از رفتن او 9 گل را به ثمر رسانده بودم ولی فروزانی به من بازی نداد. هیچوقت فراموش نمی‌کنم که بعد از مدت‌ها در ترکیب تیم در مقابل آلومینیوم هرمزگان قرار گرفته و یک گل زده و یک پاس گل دادم ولی مربی در بازی بعدی حتی در لیست 18 نفره نیز قرارم نداد.
 
* فارس: مشکل فروزانی با تو چه بود؟
* فونکیه‌سی:او اعتقادی به استفاده از بازیکنان خارجی نداشت.
 
* فارس: همین مسئله باعث شد سال بعد راهی بوشهر شوی...
* فونیکه‌سی: قبل از ایرانجوان، عابدینی با من تماس گرفت، به رشت رفته و با داماش قرارداد داخلی بستم. امیر عابدینی به مسافرت رفت که در این فاصله مربی مجموعه از من خواست که 30 درصد مبلغ قراردادم را به او بدهم که همین مسئله باعث شد قید ماندن در رشت را بزنم،‌ من برای زندگی به ایران آمده بودم. دلیلی نداشت من کار کنم و شخص دیگری پول مرا بگیرد.
 
* فارس: بلافاصله بعد از این اتفاق با ایرانجوان قرارداد بستی؟
* فونکیه‌سی: خیر، به پیشنهاد نادر دست‌نشان بر سر تمرینات ابومسلم مشهد حاضر شدم ولی دست‌نشان با مشهدی‌ها به توافق نرسید که من هم دیگر فکر ابومسلم را از بیرون کرده و به دعوت اصغر شرفی با ایرانجوان بوشهر قرارداد بستم.
 
* فارس: گویا در ایرانجوان هم بدشانس بودی...
* فونکیه‌سی: در جام حذفی سه گل و در لیگ 13 گل به ثمر رسانده بودم که از ناحیه‌ زانو مصدوم شدم و چهار بازی آخر دوباره به ترکیب ایرانجوان برگشتم.
 
* فارس: داستان آمدنت به صنعت‌نفت هم با حواشی همراه بود بعد از اینکه قرارداد داخلی بستی، پرسپولیس هم خواستار تو شد...
* فونیکه‌سی: حمید استیلی زمان مربیگری‌اش در شاهین بوشهر بازی‌های مرا دیده و پسندیده بود ولی بعد از پیشنهاد پرسپولیس بلافاصله با مدیر برنامه‌هایم تماس گرفتم و گفتم امسال فقط در صنعت‌نفت بازی می‌کنم.
 
* فارس: دلیل این انتخاب چه بود؟
* فونکیه‌سی: عیسی ترائوره مرا مجاب به ماندن در آبادان کرد. عیسی حیف شد اگر مربی خارجی صنعت‌نفت به او میدان می‌داد می‌توانست در تیم جا بیافتد.
 
* فارس: خود فونیکه مشکلی برای بازی کردن در صنعت‌نفت نداشت؟
* فونکیه‌سی: خیر، به هر حال من سال قبل در بوشهر و منطقه‌ای گرمسیر بازی کردم و مشکلی با گرمای آبادان نداشتم، ضمن اینکه بعد حضور چند ماهه در صنعت‌نفت رابطه عاطفی نزدیک و متقابلی میان من و مردم آبادان ایجاد شده است که همین حمایت‌ها باعث شده که شش گل تا به امروز به ثمر برسانم.
 
* فارس: این شش گل را در حالی به ثمر رساندی که بازیکن همواره ثابت در ترکیب زردهای آبادان نبودی...
* فونیکه‌سی: این تصمیم سرمربی است و من هیچ اعتراضی به این مسئله ندارم، پیروانی مربی خوب و بزرگی است و من به انتخاب او احترام می‌گذارم.
 
* فارس: ولی با مصدومیت روح‌ا... عرب راحت‌تر در ترکیب قرار می‌گیری...
* فونکیه‌سی: به خاطر مصدومیت روح‌الله به شدت ناراحتم، دوست ندارم به هر قیمتی در ترکیب قرار بگیرم. بارها کنار عرب بازی کرده‌ام، امیدوارم مشکل روح‌ا... هر چه سریع‌تر حل شود.
 
* فارس: وضعیت آینده صنعت‌نفت را در پایان لیگ چطور می‌بینی؟
* فونکیه‌سی: مردم برایمان دعا کنند، امیدوار هستیم با تلاش زیاد یکی از تیم‌های بالایی جدول باشیم.
 
* فارس: دوست داری سالهای بعدی هم در آبادان بمانی؟
* فونیکه‌سی: اگر شرایط مهیا باشد حتماً این تمایل در من قوت می‌گیرد، در حال حاضر با همسرم در آبادان ساکن هستیم ولی با توجه به فصل گرما هنوز چندان فرصت بازدید از مناطق شهر را پیدا نکرده‌ام.
 
* فارس: شاید یک سؤال همیشه برای هواداران صنعت‌نفت وجود داشته است. داستان دستبندی که روی دست فونیکه‌سی بسته شده است چیست؟
* فونکیه‌سی: در یک سانحه رانندگی دستم به زمین ساییده شد، برای اینکه از سؤال‌ها در این خصوص در امان بمانم همیشه دستبند مشکی رنگ می‌بندم.
---------------------------
گفت‌و‌گو از امین جوکار
:
:
:
آخرین اخبار