تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۹۳۱۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روزه داری باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به درجه متوسط بیماری می شود
روزه داری برای افرادی که فشار خون آنها کنترل نشده و به طور ناگهانی بالا می رود و افراد با فشار خون شدید، توصیه نمی شود
یک کارشناس ارشد تغذیه گفت: در افراد مبتلا به فشار خون خفیف تا متوسط روزه داری به کاهش فشار خون کمک می کند.

فاطمه شیرانی اظهار کرد: اما این افراد باید در مورد مصرف داروها با پزشک معالج خود مشورت کنند.

وی افزود: روزه داری برای افرادی که فشار خون آنها کنترل نشده و به طور ناگهانی بالا می رود و افراد با فشار خون شدید، توصیه نمی شود.

شیرانی با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به پرفشاری خون باید مراقب نمک دریافتی و چربی رژیم غذایی خود باشند ادامه داد: ضرورت دارد این افراد آب کافی، یک ساعت پس از وعده افطار تا یک ساعت قبل از وعده سحر دریافت کنند و غذاهای حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم را در برنامه غذایی خود افزایش دهند.

این کارشناس ارشد تغذیه به منابع پتاسیم اشاره کرد و گفت: انواع میوه و سبزیجات از جمله موز، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، هلو، گوجه فرنگی، قارچ، سب زمینی، کدو و سایر سبزیجات از جمله این منابع هستند.

وی اضافه کرد: لبنیات کم چرب، سبزیجات سبز تیره، بادام، کنجد و خانواده کلم از جمله منابع کلسیم و انواع سبزی با برگ سبز تیره، انواع مغزی جات، حبوبات و نان و غلات سبوس دار از جمله منابع منیزیم هستند.

شیرانی اظهار کرد: افراد مبتلا به پرفشاری خون پس از وعده افطار باید میزان مصرف مواد حاوی کافئین مانند چای، قهوه و انواع شکلات را تعدیل کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه در خصوص بیماری های قلبی، عروقی و روزه داری نیز گفت: افراد مبتلا به این بیماری ها بسته به نوع و شدت بیماری و وجود علائم قلبی فقط از راه مشورت با پزشک معالج خود می توانند در مورد روزه داری تصمیم بگیرند.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات، رعایت برنامه غذایی صحیح همراه با روزه داری با کاهش عوامل خطر مانند کاهش وزن، کاهش سطح چربی های خون و با نکشیدن سیگار می توانند باعث پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی شوند.

شیرانی افزود: کاهش انرژی دریافتی و اسیدهای چرب اشباع در ماه مبارک رمضان باعث کاهش سطح کلسترول، تری گلیسیرید، ال دی ال کلسترول (کلسترول بد) و افزایش اچ دی ال کلسترول (کلسترول خوب) و کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی می شود.

این کارشناس ارشد تغذیه خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به مشکلات قلبی بهتر است مصرف غذاهای پرکالری، پرچربی و نفاخ را در وعده افطار و سحر کاهش دهند.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: فشار خون
:
:
:
آخرین اخبار