تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۹۳۲۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیت‌الله شفیعی:
قوه قضاييه بايد رهرو شهيد بهشتي باشد
نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت:​ شهید بهشتی يك سالم‌سازي گسترده در قوه قضاييه جمهوري اسلامي ايجاد كرد و اين اقدام او بايد اكنون مورد توجه قرار گيرد و قوه قضاييه بايد رهرو شهيد بهشتي و دستگاه قضايي وي باشد.

آيت‌الله سيدعلي شفيعي در مراسم بزرگداشت شهداي هفتم تير، كه امروز (7 تيرماه) برگزار شد، اظهاركرد:​ در حادثه جانكاه انفجار دفتر حزب جمهوري اسلامي، ده‌ها نفر از علماي عالي‌قدر، نمايندگان مجلس و قضات به شهادت رسيدند كه از ميان آنها آيت الله بهشتي شخصيتي بزرگ و بسيار مهم بوده است.

وي ادامه داد: آيت الله بهشتي فردي متبهر، دورانديش، سياس و شخصي تشکيلاتي، منظم، منضبط و آينده‌نگر بود كه همه اين ويژگي​ها او را تبديل به تئوريسين انقلاب كرده و دشمن نيز هدف خود را نابودي و از بين بردن اين شهيد بزرگوار قرار داده بود.

این عضو مجلس خبرگان گفت:​ دشمن يك بار با تهمت زدن و بي‌ادبي و يك بار با اقدام تروريستي و انفجار دفتر حزب جمهوري اسلامي سعي كرد وي را از ميان بردارد.

آيت‌الله شفيعي اظهار كرد:​ در اوايل جنگ تحميلي كه در اهواز بوديم و شهر از سكنه خالي شده بود از دفتر امام جمعه تلفن شد كه آيت‌الله بهشتي در اهواز است. شهيد بهشتي در آن زمان رييس قوه قضاييه بود و وقتي خدمت ايشان رسيديم، سوال كردم كه از طرفي مي‌گويند خوزستان توسط آمريكا و انگليس در حال تجزيه است و از طرفي هم شوروي آذربايجان را فنس‌كشي كرده؛ با اين شرايط اگر بنا باشد آمريكا و انگليس خوزستان، و شوروي آذربايجان را بگيرد و تجزيه كند، چه براي ما مي‌ماند؟

وی ادامه داد: آيت‌الله بهشتي در جواب گفت «حتي اگر اين طور باشد كه خوزستان و ​آذربايجان را ببرند، همين كه تهران و قم باقي بماند، با داشتن تهران و قم مي‌توان خوزستان و آذربايجان را پس گرفت اما اگر تهران و قم را بگيرند نمي‌توان كاري انجام داد».

وي افزود: همچنين از آيت‌الله بهشتي سوال كردم مهندس بازرگان سرجاي خود باقي نماند و مردم سوال مي‌كنند كه درست است اگر مهندس بازرگان مي‌ماند شايد اين جنگ رخ نمي‌داد؟ ما در جواب مردم چه بگوييم؟ آيت‌الله بهشتي گفت «درست است اگر مهندس بازرگان مي‌ماند جنگ رخ نمي‌داد ولي در آن شرايط ما در دامن آمريكا قرار مي‌گرفتيم. با نبود بازرگان ما در مقابل آمريكا ايستاديم و او را از خود دك كرديم.»

آيت‌الله شفيعي اظهار كرد:​ شهيد بهشتي سپس فرمود «اكنون كه جنگ صورت گرفته هيچ كس به صدام نمي‌گويد كه نيروهاي خود را از ايران خارج كند و اين جا اين ما هستيم كه بايد دشمن را از خاك خود بيرون كنيم.» اكنون پس از گذشت حدود ربع قرن از آن تاريخ، بينش سياسي و اجتماعي آيت الله بهشتي را متوجه مي‌شويم.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان گفت: ​اين شهيد بزرگوار با پيش‌بيني‌هاي درست حرف مي‌زد و اوضاع را به گونه‌اي تحليل مي كرد و اكنون مي‌بينيم كه آينده‌نگري‌هاي او عملي شده‌اند.

وي افزود: ​شخصيتي به اين عظمت، در تاريخ نداشته‌ايم و به همين دليل امام (ره) از وي به عنوان شهيد مظلوم تعبير كردند. آيت‌الله بهشتي شخصيتي داشت كه از اين همه قاطعيت و گسترش اطلاعات، عليه دشمنان خود استفاده نكرد. امام علي(ع) به چه دليل مظلوم است؟ به اين دليل كه فكر علمي و نظامي و غيره را در اختيار داشت ولي هيچ‌گاه تعرضي عليه مخالفان شخص خود انجام نداد و اگر در جنگ خوارج و صفين وارد شد به اين دليل بود كه دشمنان وارد جنگ با امام​(ع) شده بودند.

عضو مجلس خبرگان گفت:​ شهيد بهشتي با حكم امام(ره) رييس قوه قضاييه و رياست ديوان عالي كشور را بر عهده گرفت و يك سالم‌سازي گسترده در قوه قضاييه جمهوري اسلامي ايجاد كرد و اين مساله و اقدام شهید بهشتي بايد اكنون مورد توجه قرار گيرد و قوه قضاييه بايد رهرو شهيد بهشتي و دستگاه قضايي وي باشد.

آيت‌الله شفيعي عنوان كرد: هر چه درباره شخصيت شهيد بهشتي بگوييم كم گفته‌ايم و علت اين است كه ابعاد كامل شخصيتي اين عالم بزرگ، هنوز كاملا روشن نشده است. از امام علي(ع) نيز هر آنچه شناختيم قطره‌اي از درياست و مي‌توان گفت كه با گذشت بيش از سي سال زمان از آن حادثه، تحليل درباره شخصيت شهيد بهشتي تمام‌نشدني است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار