تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۹۳۳۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قطب ورزش باستانی خوزستان چه وضعیتی دارد؟
زورخانه دولتی ما وسایل خنك​كننده ندارد و از طرفی برق آن نیز مشكل دارد، چرا كه هر از چند گاهی كابل​های آن سرقت می​شود. از طرفی ادوات ورزشی استاندارد برای مسابقه​ مانند میل، كباده و سنگ نیز نداریم
رییس هیات ورزش​های پهلوانی و زورخانه​ای شوشتر با بیان این‌كه شوشتر قطب ورزش باستانی استان است، افزود: در زمینه امكانات كمبودهایی داریم كه امیدواریم حل شود.

اصغر آرامی اظهار کرد: در حال حاضر سه زورخانه فعال در شوشتر وجود دارد كه یكی از آن‌ها "شهدا" نام دارد و دولتی و زیر نظر هیات است. یكی دیگر نیز "هرمزان "نام دارد که به صورت هیات امنایی است و با هزینه مردم اداره می​شود ولی زمین آن متعلق به شهرداری است و زورخانه سوم هم "پهلوان محمدعلی ایروانی" است که خصوصی و متعلق به آقای ایروانی است.

وی با بیان این‌كه هر سه زورخانه در حال حاضر فعال هستند، افزود: قطب ورزش باستانی استان در حال حاضر شوشتر و بعد از آن، دزفول است.

رییس هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه​ای شوشتر با اشاره به كمبودهای این رشته در شوشتر، گفت: زورخانه دولتی ما وسایل خنك​كننده ندارد و از طرفی برق آن نیز مشكل دارد، چرا كه هر از چند گاهی كابل​های آن سرقت می​شود. از طرفی ادوات ورزشی استاندارد برای مسابقه​ مانند میل، كباده و سنگ نیز نداریم. البته این ادوات به صورت پراکنده در زورخانه‌های مختلف شهر موجود هستند ولی استاندارد نیستند.

وی افزود: كمی در زمینه بودجه جهت تامین این ادوات استاندارد مشكل داریم، به گونه​ای كه گاهی اوقات جهت مسابقات، این ادوات را از جاهای دیگر استان تامین می​كنیم. با این حال شرایط باید به گونه​ای باشد كه به عنوان هیات، تمام این ادوات را یك‌جا و در یك مكان داشته باشیم.

آرامی در پاسخ به سوالی در خصوص بازدید اخیر افخمی، رییس هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه​ای استان از هیات شوشتر و این‌كه چه صحبت​هایی با وی مطرح شد، گفت: ما بحث كمبود امكانات را با وی در میان گذاشتیم، به‌اضافه شیوه​های مسابقه​ای و میزبانی كه چطور در مسابقات شركت كنیم. همچنین در خصوص بیمه ورزشی ورزشكاران و این‌كه هیچ ورزشكاری بدون داشتن بیمه، حق ورزش ندارد، صحبت‌هایی مطرح شد.

وی با بیان این‌كه متولی هر یك از رده​های سنی یكی از زورخانه​های شهرستان است، افزود: متولی رده سنی خردسالان تا جوانان 20 سال، زورخانه "هرمزان"، متولی رده سنی بزرگسالان 20 تا 40 سال زورخانه "شهدا" و متولی رده سنی پیشكسوتان 40 سال به بالا، زورخانه "پهلوان محمدعلی ایروانی" است و به عنوان مثال چنانچه قرار باشد مسابقه​ای در رده سنی بزرگسالان 20 تا 40 سال برگزار شود، به سرپرست زورخانه شهدا ابلاغ می​شود تا در تدارك برگزاری مسابقه باشند.

رییس هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای شوشتر در خصوص تعداد باستانی‌کاران شهرستان و این‌كه ورزش زورخانه‌ای تا چه اندازه در شوشتر مورد استقبال قرار گرفته است، عنوان كرد: به صورت تقریبی، شوشتر نزدیک به 150 ورزشكار زورخانه​ای دارد و در مورد استقبال از این رشته هم باید گفت که به نسبت سایر رشته​ها، استقبالی در حدود 40 درصد وجود دارد.

وی افزود: این تعداد استقبال برای شهری مانند شوشتر كم است و علت آن نیز جذبه كم این ورزش در میان جوانان و نوجوانان است و آن‌ها ترجیح می​دهند بیشتر به سراغ رشته​های راحت​تر مانند، ورزش​های رزمی یا فوتبال و فوتسال بروند كه همه​گیر هستند.

آرامی در خصوص برگزاری مسابقات در سطح شهرستان نیز خاطرنشان‌كرد: هر زمان كه مسابقات استانی برگزار می‌شود، مسابقات شهرستانی را نیز برگزار می​كنیم و نفرات برتر شهرستان، به رقابت‌های استانی و سپس کشوری اعزام می‌شوند.

وی تصریح كرد: این بدان معناست كه هر موقع قرار باشد مسابقه​ای در سطح استان برگزار شود، در شوشتر مسابقات انتخابی می​گذاریم و تیم منتخب شهرستان به مسابقات استانی اعزام می​شود و در نهایت نیز تیم منتخب استان به مسابقات كشوری اعزام می​شود.

رییس هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای شوشتر در پایان در خصوص جایگاه ورزش زورخانه​ای شوشتر در استان، گفت: شوشتر در جایگاه نخست قرار دارد و خود استان هم حساب ویژه​ای روی شهرستان ما در این زمینه باز كرده است. علاوه بر این، جایگاه ورزش زورخانه​ای استان در كشور نیز جایگاه نسبتا خوبی است، چرا كه تا سال قبل دارای رتبه نازل بیست و چهارم بودیم ولی امسال كه در مسابقات شركت كردیم و تحولی نیز در هیات استان صورت گرفت، در آخرین رتبه‌بندی در جایگاه یازدهم قرار گرفتیم و در مدت یك سال، 13 پله صعود كردیم که دلیل آن نیز فقط شركت مستمر در مسابقات بود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار