تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۴
کد خبر: ۹۳۵۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جنگ 100 روزه سعودی-آمریکایی و بحران انسانی در یمن

، «آبایومی آزیکیوی» در یادداشتی در پایگاه تحلیلی «گلوبال ریسرچ» در خصوص تداوم تجاوز عربستان به یمن نوشت: «هواپیماهای جنگی سعودی و دیگر متحدان وی برای چهارمین ماه جنگ تحت رهبری آمریکا را در یمن دنبال می کنند.»


تخمین های منابع مختلف نشان می دهد که از 26 مارس و آغاز بمباران یمن، بین 2600 تا چهار هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده اند. به گزارش نیویورک تایمز، زیرساخت های ارتباطی، فرودگاه ها، بنادر، مناطق مسکونی، بیمارستان ها و نیروگاه ها در این بمباران ها تخریب شده اند.


در تاریخ 29 ژوئن پرس تی وی در گزارشی نوشت که «هواپیماهای نظامی عربستان یک منطقه مسکونی در منطقه سروة در استان مرکزی «مأرب» در حدود 120 کیلومتری (74 مایل) در شرق پایتخت یمن (صنعا) را هدف قرار دادند. شبکه تلویزیونی ماهواره ای«المسیره»نیز گزارش داد در این حمله، 9 تن از اعضای یک خانواده جان خود را از دست داده و سه نفر دیگر مجروح شدند.»


در ادامه همان منبع خبری گزارش می دهد: «شش غیرنظامی، از جمله دو زن و سه کودک نیز با حمله جنگنده های سعودی به منطقه «شبام کوکبان» در استان غربی «المحویت» واقع در 53 کیلومتری (29 مایلی) شمال غرب صنعا کشته شدند. علاوه بر این، جنگنده های عربستان بیش از 20 حمله هوایی علیه مناطق «صحار» و «مجز» در شمال غربی استان «صعده» انجام دادند؛ هر چند هیچ گزارش فوری از میزان تلفات و آسیب های وارده مخابره نشده است.»


در تاریخ 28 ژوئن، حداقل سه نفر از جمله یک کودک در بمباران هواپیماهای سعودی در منطقه «فلاح» در استان صعده کشته شدند. در طول ساعات اولیه صبح همان روز نیز جت های جنگنده سعودی منطقه «ساقین» در همان استان را بمباران کرده و دو مدرسه را تخریب کردند.


 هدف نیروهای تحت حمایت آمریکا نابودی یمن و یمنی هاست


ائتلاف عربستان-شورای همکاری خلیج فارس به عنوان حامی «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری و در تبعید در اواخر ماه ژوئن اعلام کرد که پس از مذاکرات ناموفق در ژنو دیگر نیازی به از سرگیری مذاکرات نیست. پس از تاخیر در مذاکرات با توجه به موانعی که بر سر راه نمایندگان جنبش «انصارالله» برای رسیدن به سوئیس قرار می گرفت، مذاکرات در نتیجه‎ی موضع گیری های نیروهای تحت حمایت غرب شکست خورد.


هادی مدعی شد که اگر مجددا به عنوان رئیس جمهور یمن انتخاب نشود، حمله زمینی و هوایی علیه انصارالله و همچنین شهروندان یمنی ادامه خواهد یافت. از سال گذشته که انصارالله منصور هادی را ابتدا به شهر بندری عدن و از آنجا به ریاض فراری داد، مناطق زیادی از یمن به کنترل انصارالله و ارتش یمن  درآمده است.


این جنگ توسط غرب و عربستان سعودی مدیریت می شود. تلاش های سازمان ملل متحد برای رسیدن به یک توافق سیاسی، طی نشستی که برای ماه ژوئن در ژنو برنامه ریزی شده بود، هیچ نتیجه مثبتی به دنبال نداشت.


در پی شکست مذاکرات در ژنو، هواپیمای حامل نمایندگان انصارالله از ژنو به صنعا آمد، اما از آنجایی که حریم هوایی یمن توسط بمب افکن های عربستان-شورای همکاری خلیج فارس و با کمک واشنگتن کنترل می شود،  اجازه فرود نیافت. در نهایت، هواپیما به مسقط پایتخت عمان بازگشت.


در حال حاضر سازمان ملل با وجود این که حملات هوایی را به یمن محکوم کرده است، از تحریم ایالات متحده و ائتلاف عربستان-شورای همکاری خلیج فارس که دائما در حال بمباران یمن هستند، سرباز می زند. با وجود ادامه جنگ برای چند ماه متوالی، انصارالله  و ارتش یمن، تا حد زیادی مواضع خود را حفظ کرده اند.


«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل در تاریخ 29 ژوئن با صدور بیانیه ای حملات به یکی از دفاتر خود را محکوم کرد. با این حال، به نظر می سد این سازمان بین المللی از پرداختن به بحران انسان دوستانه در یمن عاجز مانده است.


در همین حال ،خبرگزاری رویترز گزارش داد که «دبیر کل سازمان ملل به شدت از حمله هوایی تحت حمایت امپریالیسم که به شدت یک مرکز برنامه توسعه سازمان ملل را هدف قرار داده و یک نگهبان را زخمی کرده ، انتقاد کرده است.»


سازمان ملل متحد خواستار انجام یک تحقیق کامل درباره این بمباران در جنوب شهر بندری استراتژیک «عدن» شده است.


یک سخنگوی سازمان ملل متحد به رویترز گفت: « دبیر کل قویا معتقد است که این حادثه تنها تاکیدی بر این امر است که تمامی طرف های درگیر باید به جنگ پایان داده و پای میز مذاکره باز گردند چرا که مذاکره تنها راه ممکن برای رسیدن به یک صلح پایدار در یمن است.»


 وخامت وضعیت یمنی ها


گروه های حقوق بشری می گویند که با کمبود غذا، آب، دارو و سایر خدمات ضروری، وضعیت یمنی ها روز به روز بدتر می شود. میلیونها نفر از مردم این کشور، نیاز به کمک دارند.


پزشکان بدون مرز آمار دقیق قربانیان جنگ یمن را در اختیار دارد. در تاریخ 29 ژوئن بیانیه ای از «یاسمین محمد علی» 26 ساله معلم در مدرسه ابتدایی روستای «قطبه» و خواهرش «آسیه محمد علی» 25 ساله به دست یک سازمان کمک رسانی رسید که نگاهی اجمالی به زندگی روزانه آنها از زمان آغاز بمباران عربستان در یمن می انداخت.


در بخشی از این بیانیه آمده است: «با توجه به بحران کنونی، مدرسه ما برای 3 ماه تعطیل شده است. ما فقط ترم یک را گذراندیم و ترم دو را نیمه کاره رها کردیم. من ماه گذشته هیچ حقوقی دریافت نکردم. به تازگی، مدرسه ما (که خوشبختانه در آن زمان خالی بود) به واسطه حملات هوایی که دفتر امنیت مرکزی را که در آن نزدیک قرار دارد، هدف گرفته بود، تخریب شد .


در ادامه این بیانیه با اشاره به وضعیت قطبه آمده است: «آب همه چیز است و بدون آب زندگی وجود ندارد. این در حالی ست که دیگر آبی در شهر ما وجود ندارد. تاسیسات آبی روستای ما و روستاهای همجوار با توجه به کمبود سوخت فعالیت خود را متوقف کرده اند. ما دیگر هیچ آبی در خانه نداریم و نمی توانیم حتی تانکرها را نیز پر آب کنیم  ... حملات و بمباران ها ما را وحشت زده کرده اند و ما نمی توانیم شب ها بخوابیم. شب گذشته، کودکان از صدای گلوله باران بسیار ترسیده بودند زیرا درگیری ها به ما بسیار نزدیک بود. ما به فکر فرار از روستایمان بودیم، اما مشکل اینجا است که ما 26 نفریم که در یک خانه زندگی می کنیم با این تعداد کجا می توانیم برویم.»


فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن در تاریخ 24 ژوئن هشدار دیگری را برای یمن صادر کرد و اعلام کرد که ملت جنگ زده «یک گام» تا قحطی گسترده فاصله دارد، که در آن شرایط 31 میلیون نفر نومیدانه نیازمند غذا، آب، دارو، لباس، پتو و سایر خدمات اولیه  هستند.


« اسماعیل ولد شیخ احمد» نماینده موریتانی در گزارش مطبوعاتی بین المللی خود پس از جلسه پشت درهای بسته شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که این بحران همچنان رو به وخامت خواهد رفت مگر آنکه آتش بس برقرار شود.


جنگ یمن در حال گسترش به عربستان سعودی است؛ جایی که انصارالله و دیگر نیروهای مردمی و ارتش در حال انجام حملات مرزی هستند که به کشته و زخمی شدن شماری از سربازان سعودی انجامیده است.


به گزارش پایگاه خبری «میدل ایست آی»، از آغاز درگیری های مرزی، حداقل 44 نفر از شهروندان و نیروهای نظامی در بمباران و درگیری ها جان خود را از دست داده اند. هفته گذشته، سه سرباز سعودی و اماراتی در منطقه مرزی کشته شدند.


این جنگ و بمباران هوایی ائتلاف عربستان-شورای همکاری خلیج فارس و همچنین عملیات زمینی شبه نظامیان تحت حمایت ریاض و نیز مهندسی پنهان این بحران توسط پنتاگون تا حد زیادی عمدا توسط رسانه ها از دید مردم در آمریکا دور نگاه داشته می شود. وزارت خارجه آمریکا ادعا می کند که به دنبال راه حل صلح آمیزی برای جنگ است اما همچنان به توجیه هماهنگی اطلاعاتی واشنگتن و پشتیبانی از نیروهای ائتلاف عربستان-شورای همکاری خلیج فارس ادامه می دهد.


اگر چه بسیاری از آمریکایی های ساکن یمن به دلیل خودداری «باراک اوباما» رئیس جمهور این کشور برای تخلیه شهروندان خود، همچنان در این کشور ساکن هستند، فشار بسیار کمی توسط سازمانهای حقوق مدنی، صلح و ضد جنگ مستقر در واشنگتن در این خصوص به کنگره یا کاخ سفید وارد شده است. یمن شاهد جنگ مرگبار دیگری است که توسط دولت هایی که هدفشان کنترل خاورمیانه به هر قیمتی است، آغاز شده و گسترش یافته است.


مرجع/ جماران

:
:
:
آخرین اخبار