تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۹۳۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازگشت اردک تاجدار به تالاب شادگان
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اردک تاج دار که در سالهای اخیر در فهرست پرندگان مهاجر به تالاب شادگان نبود امسال در میان نیزارهای این تالاب دیده شده است.

تورج همتی در گفتگو با مهر از آغاز مهاجرت پرندگان زمستان‌گذر به تالابها و آبگیرهای خوزستان خبر داد و اظهار کرد: هرساله با سرد شدن هوا، مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی از مدارهای شمالی به آبگیرها و تالابهای خوزستان آغاز می شود و اکنون هم این مهاجرت آغاز شده است.
وی افزود: بر اساس بررسیهای انجام شده توسط کارشناسان محیط زیست، تاکنون گونه هایی مانند اردک مرمری، خوتکا و اردک ارده ای و همچنین پرندگانی مانند اگرت بزرگ، حواصیل ارغوانی، سنگ گردان، انواع دم جنبانک و انواع آبچلیک در آبگیرهای خوزستان مشاهده شده است.

همتی با اشاره به مشاهده اردک تاجدار در تالاب شادگان تصریح کرد: این گونه پرنده کمتر در تالابهای استان مشاهده شده و پیش از این در سرشماری های زمستانه سالهای گذشته آماری از حضور این پرنده در استان ارائه نشده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان بیش از 50درصد از وسعت تالابهای کشور را در خود جای داده است، تصریح کرد: تالاب بین‌المللی شادگان با وسعت 400 هزار هکتار به عنوان پناهگاه حیات وحش از تنوع زیستی بی نظیری برخوردار است. تالاب‌های «هورالعظیم»، «بامدژ» و «میانگران» هم از نظر بوم شناختی کانون و مرکز تنوع زیستی استان هستند و بسیاری از گونه های آسیب پذیر و در معرض خطر در این زیست بوم مشاهده شده اند.

وی تاکید کرد: در سرشماری زمستانه سال گذشته تعداد 114 هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در قالب 173 گونه در خوزستان مشاهده شد.
:
:
:
آخرین اخبار