تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۹۴۲۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح تحول سلامت برای پرتوکاران چه خواهد کرد؟
یک کارشناس رادیولوژی گفت: درخواست‌های رادیولوژی به علت‌های مختلف همچون درآمدزایی و عدم تبحر لازم پزشکان در معاینه بالینی، موجب شده که ایران جزو پر مصرف ترین کشورهای جهان در مصرف فیلم رادیولوژی و پرتودهی به بیماران باشد.

کرامت حافظی اظهار کرد: سرطان، پیری زودرس، بیماری های ژنتیکی، آسیب به جنین و اثرات مخرب دیگر، از آثار اشعه ایکس هستند و بسیاری از آثار آن نیز هنوز ناشناخته اند. این خطرات موجب شده که بیشتر کشورها ساعات بسیار اندک و میزان تشعشع کم روزانه برای پرتوکارانی که با اشعه ایکس کار می کنند، در نظر بگیرند و با سخت گیری های فراوان از ایشان و مردم خود مراقبت کنند.

وی افزود: در این کشورها پرتوکاران از نظر مالی به اندازه ای تامین می شوند تا مجبور نباشند خود را بیش از حد مجاز در معرض اشعه ایکس قرار دهند.

حافظی ادامه داد: با توجه به این موارد، سازمان انرژی اتمی ایران در سال 1367 برای پرتوکاران ایران افزایش حقوقی تعریف کرد که به "فوق العاده کار با اشعه "معروف است و بنا بر آن، برای کسی که کار او با اشعه است افزایش 50 درصدی حقوق و مزایا در نظر گرفته شده است.

وی گفت: متاسفانه وزارت بهداشت و مراکز تصویربرداری خصوصی و دولتی، به بهانه های مختلف این درصد را کاهش داده اند و یا اصلا پرداخت نمی کنند و یا با تفسیرهایی از کلمه "مزایا "، سایر آیتمهای حکمهای حقوقی را نادیده می گیرند.

این پرتوکار تصریح کرد: حتی دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت نیز این آیتم حق اشعه را به صورت مشخص در حکم حقوقی وارد نکرده اند که این موضوع، موجب عدم شفافیت مبلغ دریافتی می شود.

وی ادامه داد: این مسایل موجب شده که پرتوکاران علاوه بر نارضایتی شغلی، مجبور شوند بر خلاف قوانین سازمان انرژِی اتمی کشور، ساعات کار بیشتری به عنوان اضافه کار به تلاش برای امرار معاش بپردازند.

حافظی بیان کرد: از سوی دیگر، طرح جدید تحول نظام سلامت نیز ضمن این که حاضر نشده 50 درصد حقوق و مزایا را به طور کامل برای پرتوکاران در نظر بگیرد، با روش افزایش کارانه بر اساس ساعات اضافه کار، پرتوکار را تشویق به اضافه کار بیشتر و در نتیجه پرتوگیری بیشتر و احتمال آسیب بیشتر می کند که خلاف قوانین سازمان انرژی اتمی ایران است.

وی افزود: این در حالی است که کارانه های بالای پزشکان متخصص که چند ده برابر و گاهی صدها برابر دریافتی پرتوکاران است به ما اطمینان می دهد که وزارت بهداشت مشکل نقدینگی ندارد و می تواند این کارانه را عادلانه تقسیم کند، به طوری که کارانه یک پزشک متخصص ده تا پانزده برابر یک پرتوکار باشد و نه چند صد برابر.

این کارشناس رادیولوژی اظهار کرد: مشکلات فراوان دیگری نیز تصویربرداری ایران را تهدید می کند، به گونه ای که ایران جزو پرمصرف ترین کشورهای جهان در زمینه فیلم رادیولوژی است و این موضوع علاوه بر الزام واردات بیش از حد این محصول از کشورهای غربی در شرایط تحریم، عواقب گسترده ای نیز برای سلامت جامعه دارد.

 وی گفت: درخواستهای رادیولوژی به علتهای مختلف همچون درآمدزایی و عدم تبحر لازم پزشکان در معاینه بالینی، موجب شده که ایران جزو پر مصرف ترین کشورهای جهان در مصرف فیلم رادیولوژی و پرتودهی به بیماران باشد.

حافظی تصریح کرد: خصوصی سازی بخشهایی از بیمارستانهای دولتی نیز موجب شده تا به بخشهای اشعه ایکس مانند سی تی اسکن به عنوان بخشهای درآمدزا نگریسته شود و این در حالی است که هر چه تصویر بیشتر تهیه شود، پرتودهی به جامعه افزایش می یابد و این افزایش پرتودهی احتمال ابتلا به آثار مخرب تششع را افزایش می دهد. همچنین نا آگاهی جامعه از خطرات اشعه ایکس زنگ خطر پرتوگیری بیش از حد را در جامعه به صدا درآورده است.

این پرتوکار عنوان کرد: ما از وزیر بهداشت و درمان و نمایندگان مجلس و سازمان انرژی اتمی می خواهیم تا این وضعیت را ساماندهی کنند چرا که ادامه این روند، خطر جبران ناپذیری برای نسل بشر و مردم ایران ایجاد می کند.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته به شدت برای رعایت اصول حفاظت در برابر اشعه، از جمله پوشیدن روپوش سربی برای همراه بیمار، استفاده محافظهای سربی اندامهای تناسلی، جلوگیری از گرافیهای بیش از حد رادیولوژی و سی تی اسکن تاکید می شود اما این نظارت سختگیرانه در کشور ما وجود ندارد.

حافظی افزود: افزایش آگاهی جامعه از خطرات اشعه ایکس اثر کنترلی دارد مثلا جامعه باید بداند که یک سی تی اسکن  از سر، حدود 400 برابر یک عکس قفسه سینه اشعه دارد. این آگاهی موجب می شود که مردم به پزشک برای انجام تعداد زیاد گرافی و سی تی اسکن اصرار نکنند و از او بخواهند با دقت بیشتری آنها را معاینه کند و کمترین عکس رادیولوژی و گرافی را برای آنها درخواست کند.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
3
خدارو شکر یکی از گروه رادیولوزی حرف دل همه بچه های رادیولوزی رو زد
:
:
:
آخرین اخبار