تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۹۴۵۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برنامه‌های امسال «اهواز پایتخت کتاب ایران»
ما چند طرح را که می‌تواند به ترویج کتاب و کتابخوانی کمک کند انجام دادیم و مسؤولیت هر طرح را به کسانی واگذار کردیم که همان طرح را ارایه کرده بودند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برنامه‌های این اداره کل را که در راستای طرح اهواز پایتخت کتاب ایران برگزار می‌شود اعلام کرد.

همایون قنواتی گفت: سازمان یونسکو حدود 20 سال پیش به این نتیجه رسید که با پیشرفت دنیای دیجیتال گرایش به کتاب کم می‌شود از این رو برای حفظ جایگاه، فضا و ترویج کتاب طرحی تحت عنوان پایتخت کتاب را اجرا کرد.

وی با بیان این که انتخاب پایتخت کتاب جهان با فناوری و پیشرفت کشورها ارتباطی ندارد بلکه طرح‌های ارایه شده توسط کشورهای مختلف در راستای ارتقای جایگاه کتاب و کتابخوانی مدنظر قرار دارد افزود: در این راستا با وجود کشورهای اروپایی که دارای امکانات و فناوری‌های نوین هستند شهرهای مثل بندر هارکوت نیجریه و بانکوک تایلند و... به عنوان پایتخت کتاب جهان معرفی شده‌اند.

او با اشاره به این که پایتخت کتاب به دنبال ایده‌ها و طرح‌هایی است که به مقوله ترویج و توجه به کتاب کمک کند ادامه داد: در کشور ما طی سال‌های قبل 2 بار تهران را به عنوان پایتخت کتاب ایران و نامزد پایتخت کتاب جهان معرفی کردند اما امسال هم یونسکو و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراخوانی به شهرها و استان‌های مختلف اعلام کرد تا طرح‌های اجرایی و پیشنهادی خود را در این خصوص ارایه دهند.

قنواتی با بیان این که دبیرخانه‌ای در تهران تشکیل و طرح‌های مختلف استان‌ها دریافت شد تصریح کرد: طرح‌هایی که از استان خوزستان ارایه شد قابل اجرا بودند نه رویاپردازانه و مربوط به گذشته. نظر یونسکو این بود که قرار است چه اتفاقی در آینده بیفتد و در این راستا طرح‌ها و برنامه‌های اهواز مورد پذیرش واقع شد.

وی با اشاره به این که در مرحله اول 70 شهر مورد ارزیابی قرار گرفتند که 10 شهر به مرحله نهایی راه یافت و در نهایت اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد اضافه کرد: ما چند طرح را که می‌تواند به ترویج کتاب و کتابخوانی کمک کند انجام دادیم و مسؤولیت هر طرح را به کسانی واگذار کردیم که همان طرح را ارایه کرده بودند.

وی یکی از این طرح‌ها را «من هم کتاب می‌نویسم» عنوان کرد که در آذرماه برگزار می‌شود و به صورت کشوری است و اظهار داشت: این طرح ویژه کودکان و نوجوانان 7 تا 15 سال است که پوستر جشنواره طراحی شده و بناست نشستی در این خصوص نیز با معلمان برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به برگزاری اولین جشنواره هنرهای تجسمی اشاره کرد و یاد آور شد: این جشنواره امسال به صورت استانی برگزار می‌شود و سال‌های آینده به صورت منطقه‌ای یا ملی اجرا خواهد شد و هدف آن ارایه طرح‌هایی در قابل هنرهای تجسمی و با موضوع کتاب است.

وی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره پدران و مادران قصه گو بیان کرد: این جشنواره به فرهنگ و ادبیات شفاهی می‌پردازد و هدف ما از این جشنواره احیای فرهنگ قصه گویی، تبدیل ادبیات شفاهی به ادبیات مکتوب و ایجاد تفاهم و همدلی و همگرایی است.

قنواتی، با بیان این که نخستین جشنواره کتاب‌های خانگی نیز هفته آینده در اهواز برگزار می‌شود، عنوان کرد: طی آن علاقه‌مندان می‌توانند از قفسه‌های کتابی که در خانه‌های خود دارند عکس گرفته و به چند پرسش از جمله تعداد کتاب‌ها، کسانی که از این کتاب ها استفاده می‌کنند و... پاسخ دهند.

وی از برگزاری همایش تجلیل از خادمان نشر خبر داد و با بیان این که جشنواره گردشگری ادبی نیز با حضور بزرگان ادبیات داستانی استان برگزار می‌شود تاکید کرد: این جشنواره بهمن ماه برگزار و طی آن از مکان‌هایی که نویسندگان خوزستانی در آثارشان به آن  اشاره شده، بازدید و عکاسی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان درباره جایزه ادبیات داستانی اهواز اشاره کرد و با اشاره به این که در کنار این برنامه جلسات گفت‌وگو، نقد و بررسی کتاب برگزار می‌شود ابراز کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون قریب به 20 کتاب در استان رونمایی و نقد و بررسی شده که این امر باید در شهرستان ها نیز برگزار شود.

قنواتی با بیان این که مقام معظم رهبری نیز بر توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی تاکید ویژه دارند اظهار امیدواری کرد: در سالی که سال کتاب است بتوانیم قدم‌های خوبی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی برداریم و رضایت مردم و مسؤولان را به حوزه کتاب جلب کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار