تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۹۵۰۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار آبادان:
زمینه بازدید عمومی از زیباترین مسجد جنوب ایران فراهم شود
مسجد رانگونی ها حدود سال 1300 در جنوب غربی پالایشگاه آبادان و در کنار اروندرود و نقطه صفر مرزی همجوار با کشور عراق ساخته شد
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان، فراهم شدن امکانات برای دیدار گردشگران، مسافران و شهروندان از مسجد رنگونی های این شهر به عنوان زیباترین مسجد جنوب ایران را خواستار شد.

مسجد رانگونی ها حدود سال 1300 در جنوب غربی پالایشگاه آبادان و در کنار اروندرود و نقطه صفر مرزی همجوار با کشور عراق ساخته شد.

مسجد رنگونی های آبادان

آن زمان پالایشگاه آبادان به عنوان نخستین واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فرآورده های نفتی در نیمکره شرقی آغاز به کار می کرد.

این مسجد با معماری شبیه به شبه قاره هند ساخته شده است و برای برگزاری آیین های مذهبی در اختیار کارگران هندی و بنگلادشی مقیم منطقه قرار می گرفت.

در آرایه های این مسجد از طرح های گچ بری برجسته به صورت روکش سیمانی استفاده شده است.

یکی از ویژگی های بارز مسجد محراب گلگونه ای است که به شیوه خاصی ایجاد شده است.

محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین شده، رنگ های گوناگون و طرح های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است.

در این موزه نسخه هایی از قرآن های خطی و همچنین اسناد تاریخی مربوط به اواسط دوره قاجار تا پهلوی اول شامل مکاتبات مالی و تجاری تجار ایرانی مقیم هندوستان و انگلستان با ایران و همچنین انواع سفته، برات، صورت ریز معاملات و نامه های تجاری نگهداری و نمایش داده می شود.

مسجد رانگونی ها ۹ فروردین سال ۱۳۷۸ از سوی سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۲۸۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و 23 دی 1388 به عنوان موزه اسناد تاریخی و خطی بازگشایی شد.

در این موزه نسخه هایی از قرآن های خطی و همچنین اسناد تاریخی مربوط به اواسط دوره قاجار تا پهلوی اول شامل مکاتبات مالی و تجاری تجار ایرانی مقیم هندوستان و انگلستان با ایران و همچنین انواع سفته، برات، صورت ریز معاملات و نامه های تجاری نگه داری و نمایش داده می شود.

عزیزالله شهبازی معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان نیز دوشنبه در بازدید از مسجد رنگونی های این شهر، با بیان اهمیت آثار ملی و تاریخی شهرستان، گفت:لازم است، شرایط بازدید شهروندان، گردشگران و مسافران از این جاذبه فرهنگی و تاریخی فراهم شود.

شهبازی افزود:این محل می تواند مکان مناسبی برای آشنایی گردشگران و بازرگانان با تاریخچه شهرستان آبادان و آثار و ابنیه های تاریخی شهر قرار گیرد.

فرماندار ویژه آبادان همچنین در بازدید از دبستان مهرگان با بیان قدمت تاریخی این بنا در سال 1326 هجری شمسی، گفت:با وجود وقوع جنگ و سایر مشکلات، بنای ساختمان با توجه به سازه و بنیه محکم، هنوز سرپا مانده است.

شهبازی از دبستان مهرگان به عنوان گزینه مناسب تبدیل به باشگاه فرهنگی شهر یاد کرد و افزود:اداره میراث فرهنگی و گردشگری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند از این مکان در راستای خدمت به فرهنگ غنی شهرستان آبادان استفاده کنند.

معاون استاندار خوزستان همچنین با تاکید بر احیا و نوسازی دبستان مهرگان، اظهار داشت:این مکان به واسطه قدمت تاریخی و وجود سالن آمفی تئاتر، فضای باز و 43 اتاق می تواند مکان مناسبی برای برگزاری آیین های فرهنگی و اجرای تئاتر باشد.

مدرسه مهرگان آبادان در سال 1326 شمسی (1908 میلادی) ساخته شده و طبق نوشته سر در ورودی، هدیه ای از سوی شرکت سهامی نفت انگلیس و ایران به اداره فرهنگ آبادان می باشد.

معماری این مدرسه به سبک انگلیسی بوده و دارای حیاطی وسیع و ساختمانی دو طبقه است.

این مدرسه دارای چهار پله و چهار ورودی که در حال حاضر از دو ورودی آن استفاده می شود.

در تمامی ساختمان در یک ردیف ستون های همسان وجود دارد و در پیشامدگی بالکن آن شیارهای زیبایی که توسط معماران ایرانی انجام شده است، به چشم می خورد.

مصالح به کار رفته در این بنا شامل آهن و آجر می باشد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار