تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۹۵۴۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیركل كمیته امداد خوزستان:
شركت های بزرگ خوزستان اقدام جدی برای محرومیت زدایی نداشتند
مدیركل كمیته امداد خوزستان گفت: متاسفانه شركت های بزرگ صنعتی استان به مسئولیت های اجتماعی خود در راستای محرومیت زدایی عمل نمی كنند.

هوشنگ خباز پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری اظهار كرد: رویكرد كمیته امداد توسعه مشاركت های مردمی است. هر ساله در ماه رمضان برنامه های متنوعی برای كمك به نیازمندان داریم كه اكرام ایتام یكی از این برنامه ها است. امسال با رویكرد جدید استاندار برای اولین بار اجرای طرح بوسه بر پیشانی ماه خدا را داشتیم.

وی افزود: چند برنامه با هماهنگی فرمانداری و كمیته امداد اجرا شد كه در حقیقت مددجویان كمیته امداد مهمان افطاری فرمانداری ها بودند. سركشی از مددجویان توسط فرمانداران و كمیته امداد یكی از سرفصل های اصلی طرح بوسه بر پیشانی ماه خدا بود.

مدیركل كمیته امداد خوزستان تصریح كرد: سرفصل دوم این طرح افطاری در فضای عمومی بوده و آنچنان كه باید و شاید به خوبی انجام نشد كه به دلیل تازه بودن اجرا شدن طرح است. طرح افطاری در خیابان پیشنهاد كمیته امداد به استانداری بود كه از تركیه و مالزی الگوبرداری شده است.

خباز بیان كرد: هدف از اجرای طرح بوسه بر پیشانی ماه خدا نهادینه كردن این فرهنگ در میان مردم بود ضمن آنكه سركشی به خانواده نیازمندان و مددجویان كمیته امداد در قالب یكی از سرفصل های این طرح به خوبی انجام شد.

وی عنوان كرد: در ۲۰ روز اول اجرای طرح ۵۰۵ مورد سركشی به خانواده های نیازمند توسط مسئولان استانی و شهرستانی انجام شد. اصلی ترین كار كمیته امداد در ماه رمضان اطعام ایتام با غذای گرم و سرد است.

مدیركل كمیته امداد خوزستان گفت: تاكنون بیش از ۲۰ سفره اطعام در استان برپا كرده ایم كه ۷۳ هزار و ۲۶۱ نفر با غذای گرم طی ۲۰ روز اول ماه مبارك اطعام شدند. همچنین به ۱۲ هزار و ۱۳۳ مورد سبد كالا اختصاص داده شد.

خباز ادامه داد: مجموعه كمك های ریالی ماه رمضان امسال ۲۰ میلیارد و ۲۱۱ میلیون ریال بوده و جذب حامی برای ایتام نیز در این ماه شدت بیشتری پیدا كرده و رو به افزایش بود. در ۲۰ روز اول ماه رمضان یك هزار و ۶۴۹ حامی سرپرستی یك هزار و ۹۳۱ نفر را بر عهده گرفتند. ۱۲ هزار و ۱۰۰ یتیم در خوزستان تحت پوشش كمیته امداد هستند كه بیش از ۳۵ هزار حامی دارند.

دبیر شورای زكات خوزستان یادآور شد: طبق مصوبه مجلس جمع آوری زكات فطریه فقط در اختیار دبیرخانه این ستاد در سطح كشور، استان و شهرستان است. انجمن های خیریه و بهزیستی نیز متقاضی دریافت زكات هستند كه سال گذشته بخشی از زكات فطریه خوزستان به كمیته امداد، انجمن خیریه ۱۴ معصوم، انجمن تالاسمی، انجمن دیابت، انجمن حمایت از بیماران كلیوی و كانون حمایت از بیماران هموفیلی اختصاص داده شد.

خباز اظهار كرد: سال گذشته یك میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان زكات فطریه در استان جمع آوری شد كه ۶۳۰ میلیون ریال از طریق مصلا جذب شده است. زكات فطریه نسبت به جمعیت استان ناچیز بوده و مركز اصلی جمع آوری فطریه خود مصلاها و مساجد هستند. حكم شرعی وجوه فطریه این است كه فرد باید سریعا آن را بپردازد. ۹۷ هزار خانوار در خوزستان تحت پوشش كمیته امداد هستند كه از این آمار ۹۳ هزار خانواده مستمری دریافت می كنند.

وی گفت: پنج درصد جمعیت خوزستان تحت پوشش كمیته امداد بوده و از نظر جمعیت تحت پوشش بعد از خراسان، تهران و فارس در مقام چهارم هستیم. ۲۳۱ هزار نفر تحت پوشش كمیته امداد این استان هستند. ۷۴ درصد نیازمندان شناسایی شده تحت پوشش كمیته امداد و ۲۶ درصد نیز تحت حمایت سایر نهادها هستند.

مدیركل كمیته امداد خوزستان افزود: نیاز است از شركت ها و سازمان های بزرگ صنعتی استان كه هیچ كمكی به كمیته امداد نكرده و مسئولیت اجتماعی خود را انجام نداده اند بیشتر به مسئولیت ها و وظایف اجتماعی خود توجه و عمل كنند. در حقیقت متاسفانه خیلی از شركت های استان به مسئولیت های به مسئولیت های اجتماعی خود در راستای محرومیت زدایی عمل نمی كنند.

خباز عنوان كرد: برای هر خانوار حدود ۱۰۰ هزار تومان به صورت ماهیانه مستمری پرداخت می شود در حالی كه این مستمری حداقل ۴۰ درصد قانون كار باید باشد. طبق مصوبه مجلس دولت بیشترین كمك را به كمیته امداد داشته و بیشتر بابت پرداخت هزینه های درمانی و هزینه برای دانش آموزان بوده است.

وی بیان كرد: بخشی از منابع امداد درآمدهای محلی است كه این درآمدها شامل درآمدهای خاص و عام می شود. درآمدهای عام شامل صندوق صدقات كه در سه ماه اول سال جاری ۳۲ میلیارد و ۴۲۳ میلیون ریال درآمد صدقات بوده است. در خوزستان ۲۷۰ هزار صندوق خانگی، ۱۰ هزار صندوق بزرگ در اماكن عمومی و پنج هزار صندوق متوسط در اماكن عمومی سربسته هستند.

دبیر شورای زكات خوزستان بیان كرد: ۱۰۰ درصد درآمد هر شهرستان در همان شهرستان هزینه می شود. بودجه امسال كمیته امداد ۲۵۲ میلیارد تومان است كه بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان آن از طریق مشاركت های مردمی تأمین می شود. متأسفانه از منابع استانی هیچ كمكی دریافت نمی كنیم. مسكن و اشتغال از مهمترین نیازهای مددجویان كمیته امداد است. ۸۲۰ مورد نیاز مسكن مددجویان كمیته امداد بوده ولی نیاز واقعی آنها از این رقم بالاتر است.

خباز در پایان گفت: یك سوم مددجویان تحت پوشش ما نیازمند مسكن هستند كه رقمی بیش از ۳۰ هزار نفر می شوند. در اهواز یك دوم جمعیت تحت پوشش كمیته امداد به مسكن نیاز دارند و آمارشان حدود پنج هزار نفر است. در بهسازی روستایی تا كنون یك هزار و ۲۵۰ سهمیه كمیته امداد داشته ایم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار