تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۰ - ۰۱:۲۱
کد خبر: ۹۵۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قائم مقام سازمان محیط زیست مطرح کرد:
جلوگیری از ادامه آبگیری سد گتوند در صورت افت کیفیت کارون
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در صورت تغییر در کیفیت آب پایین‌دست رودخانه کارون، به وظایف قانونی خود عمل کرده و از مرحله دوم آبگیری سد گتوند علیا جلوگیری می‌کنیم.
خبرگزاری فارس: جلوگیری از ادامه آبگیری سد گتوند در صورت افت کیفیت کارون

به گزارش فارس، علی محمد شاعری در حاشیه همایش یک روزه جایگاه برنامه پنجم توسعه در بخش پایش و مدیریت زیست محیطی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، نسبت به تغییر کیفیت آب رودخانه کارون در اثر انحلال سازند نمکی در دریاچه سد گتوند علیا هشدار داد و افزود: سازمان حفاظت محیط زیست اعتقاد دارد که در شرایط بحرانی و سیلابی افزایش EC اتفاق می‌افتد و شوری آب بالا می‌رود.
وی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و بهداشت بر اساس وظایف قانونی خود از هر اقدامی که سلامت و بهداشت مردم را به خطر بیندازد جلوگیری می‌کنند، بر همین اساس چنانچه تغییرات در کیفیت پایین دست رودخانه کارون به گونه‌ای باشد که سلامت و بهداشت عمومی منطقه را تهدید کند مطابق با ضوابط و مقررات وظیفه قانونی خود را انجام خواهیم داد.
شاعری افزود: در صورت مشاهده تغییرات کیفی آب، دریچه‌های تنظیمی سد گتوند مسدود و از آبگیری مرحله دوم این سد جلوگیری می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه بررسی‌های لازم در مورد سد گتوند انجام و نظرات به وزارت نیرو اعلام شده است، اظهار داشت: برای اینکه خسارت‌های احتمالی ناشی از احداث سد در سازند نمکی به حداقل برسد پایش‌های مستمر و مداوم به ویژه روی شوری و EC آب انجام و تغییرات به مراجع ذیربط اعلام می‌شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در حال پیگیری هستیم که وزارت نیرو در این حوزه به وظایف خود عمل و از خطرات احتمالی پیشگیری کند؛ همچنین به مدیریت بحران در استانداری خوزستان اطلاعات لازم ارائه شده تا با همکاری سازمان آب منطقه‌ای و زارت نیرو وظایفشان را انجام می‌دهند.
وی اظهار امیدواری کرد: با این تلاش‌ها مشکلی برای آب شرب مردم و تغییرات فیزیکی و شیمیایی در پایین دست اتفاق نیفتد.
شاعری با اشاره به اینکه اقدامات مدیریتی مناسب برای شرایط بحران پیش بینی و به استانداری و وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای اعلام شده، اظهار داشت: به شرکت توانیر پیشنهاد کردیم با اعزام غواصان به اعماق دریاچه سد و تهیه فیلم از تغییر ساختار نمکی و میزان انحلال آن اقدامات لازم را به عمل آورند؛ همچنین نصب دوربین‌های مدار بسته به منظور پایش مداوم تغییرات نیز پیشنهاد شده که از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی افزود: گر چه بر اساس ارزیابی‌ها در حال حاضر تغییر محسوسی در کیفیت آب پایین دست مشاهده نشده، اما پیش بینی می‌شود با برهم خوردن شرایط طبیعی و متلاطم شدن مخزن سد ممکن است افزایش شوری آب در پایین دست رخ دهد که در آن موقع هم هشدارهای لازم را خواهیم داد.
این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر دستگاه اندازه گیری شوری آب در عمق، در سد گتوند نصب نشده و وزارت نیرو ملزم به خرید دستگاه CTB برای سنجش کیفیت آب در عمق و اندازه گیری شوری آب در عمق است.
وی افزود: آنچه مسلم است میزان شوری آب در عمق مخزن بیشتر از سطح است و امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌شود بتوانیم میزان شوری در عمق را هم سریعا اندازه گیری و اعلام کنیم، چرا که در صورت وقوع شرایط بحرانی و سیلابی و فرا‌تر رفتن میزان EC از حد مجاز ممکن است خطراتی برای مردم پیش بیاید.
شاعری تاکید کرد: وزارت نیرو باید هر چه سریع‌تر مشکل موجود را حل کند و لایه نمکی موجود در مخزن سد گتوند با روش‌ها و تکنیک‌های مناسب که توسط سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده ایزوله و جداسازی شود.
به گفته وی، بر اساس مطالعات یک بسته کامل پیشگیری و مقابله با پدیده افزایش شوری در پایین دست توسط سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت نیرو ارائه شده است که شامل جداسازی لایه معدن نمک و ایزوله کردن و جلوگیری از تماس آب با نمک با روش‌های مناسب است.
شاعری اظهار داشت: بر اساس گزارش‌ها وزارت نیرو هم اکنون حساسیت‌های لازم را پیدا کرده و آمادگی لازم برای اینکه جلوگیری از این بحران و انجام اقدامات پیشگیرانه را دارد و امیدواریم زود‌تر این کار انجام و از خسارت‌های احتمالی پیشگیری شود.
وی همچنین در مورد اقدامات وزارت نیرو توضیح داد: قرار است با روش‌های خاص تپه رسی به عمق ۶ متر و ارتفاع ۱۸ متر را ایجاد شود که در حال حاضر ۶۰ درصد این طرح انجام شده و ۴۰ درصد کار مانده است که بر اساس آخرین گزارش برای به حداقل رساندن سرعت انحلال نمک این طرح که حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه داشته باید کاملا اجرا شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست اظهار امیدواری کرد: وزارت نیرو هم در اولین فرصت سایر روش‌ها را برای به حداقل رساندن به این خسارت به کار گیرد.
طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا در خوزستان و در پنج کیلومتری شهرستان گتوند واقع شده است. با وجود هشدارهای کار‌شناسان نسبت به وجود معادن نمک در مخزن سد گتوند که پایین‌دست‌ترین سد مخزنی رودخانه کارون است، آبگیری این سد ششم مرداد ماه آغاز شد.
گر چه پس از آبگیری سد، اخباری در مورد ایجاد مشکل در پوشش رسی روی گنبدهای نمکی منتشر شد، اما مجریان سد همه این اخبار را رد کردند و اطمینان دادند که هیچ اتفاق پیش‌بینی نشده و غیر قابل کنترلی رخ نداده و کار طبق روال پیش می‌رود.
:
:
:
آخرین اخبار