تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۹۵۸۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
927 کیلومتر از محور ریلی جنوب بازسازی شد
مدیرکل راه آهن جنوب و مدیر ارشد محور جنوب راه آهن جمهوری اسلامی ایران از بازسازی 927کیلومتر از این محور از تهران تا اهواز و از آنجا به بندر امام و خرمشهر خبر داد
مدیرکل راه آهن جنوب و مدیر ارشد محور جنوب راه آهن جمهوری اسلامی ایران از بازسازی 927کیلومتر از این محور از تهران تا اهواز و از آنجا به بندر امام و خرمشهر خبر داد.

عبدالکریم درویش زاده مجموع این مسیر را یک هزار و 150کیلومتر اعلام کرد و افزود: 223 کیلومتر باقی مانده از مسیر هم در سال های 1394 و 1395 بازسازی می شود.

وی هزینه بازسازی هر کیلومتر راه آهن را بین 10تا 13میلیارد ریال بسته به نوع منطقه اعم از دشت و کوهستانی و تونل اعلام کرد و گفت: بازسازی باقی مانده مسیر دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

درویش زاده همچنین با اشاره به شروع عملیات اجرایی خط دوم راه آهن اهواز - اندیمشک در نهم خرداد امسال با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی اظهار کرد: عملیات زیرسازی این خط 15 تا 20درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اعتبار احداث خط دوم اهواز - اندیمشک را دو هزار و 400میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با توجه به این که حجم باری که از بندر امام به سمت شمال خوزستان و از آنجا به سمت تهران می رود و از کمربند اهواز - نظامیه عبور می کند ترجیح داده شد این کمربندی به طول 37کیلومتر دو خطه شود که عملیات مطالعه و نقشه برداری آن انجام شده و مراحل کاری خود را طی می کند تا با رفع معارضان این مسیر هم به دو خطه ها اضافه شود.

درویش زاده اضافه کرد: زیرسازی خط دوم اهواز - بندر امام هم کامل شده بود که عملیات ریل گذاری آن شروع و تاکنون 25کیلومتر از این خط نصب و عملیات بالاست ریزی و ریل واژ آن هم شروع شده است.

وی اعتبار این خط را هم یک هزار و 50میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: 10هزار تن ریل در 20روز گذشته وارد استان شده و در زمان حاضر سه هزار و 500شاخه از ریل ها به این پروژه اختصاص یافته که با این مقدار خط دوم اهواز - بندر امام تکمیل خواهد شد.

درویش زاده افزود: در صدد است کارگاه دومی برای شتاب بخشی در ریل گذاری ایجاد شود که مقدمات این کار فراهم شده و در روزهای آتی کارگاه دوم هم راه اندازی می شود.

وی همچنین با اشاره به پروژه بهسازی خط موجود اهواز - بندر امام اظهار کرد: قرارداد اولیه این پروژه از محل افزایش 25 درصدی طول مسیر از 60 به 75 کیلومتر افزایش یافته که از این میزان 70کیلومتر انجام شده و حدود 93درصد پیشرفت دارد.

درویش زاده افزود: اعتبار این پروژه با افزایش 25درصد حدود 160میلیارد ریال است که مراحل نهایی را طی می کند.

مدیرکل راه آهن جنوب در عین حال اظهار کرد: خط دوم اهواز - خرمشهر که پیش تر تصویب شده بود پس از بررسی های بسیار روی موضوع و بنا به تقاضای استان و بررسی های راه آهن مقرر شد با توجه به این که ترافیک خط بین اهواز - خرمشهر ترافیک سبکی است و اجرای خط دوم در زمان حاضر ضرورتی ندارد اعتبار این خط را جابجا کرده و پروژه خط بندر امام به شادگان و از آنجا به خرمشهر به طول 110کیلومتر اجرا شود.

وی اعتبار این پروژه را نیز یک هزار و 500میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این پروژه نیاز به تغییر مصوبه داشت که راه آهن جمهوری اسلامی مکاتبات لازم را با وزیر راه و شهرسازی انجام داده و موضوع از طریق وزارتخانه به هیات دولت انعکاس یافته که مصوبه تغییر کند تا پروژه اجرایی شود.

درویش زاده گفت: پیش از تغییر مصوبه دستورهای لازم به مشاور داده شده تا مطالعات لازم را در مسیر انجام دهد، استاندار خوزستان و معاونت عمرانی استانداری، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی موافقت خود را بر این کار اعلام کرده اند.

وی در خصوص خط دوم دورود - خرم آباد - اندیمشک هم گفت: عملیات اجرایی این خط در سال 1390آغاز شد اما بر اساس بررسی هایی که انجام شد از آنجایی که در لرستان انجام می شود 15 کیلومتر از عملیات زیرسازی مسیر انجام شده است.

درویش زاده افزود: مجموع مسیر 367کیلومتر است که در مرحله نخست از دورود به خرم آباد و در مرحله دوم عملیات زیرسازی از خرم آباد به سمت اندیمشک انجام شود.

وی طول مسیر در مرحله نخست را 130 کیلومتر اعلام کرد و افزود: بر اساس برآورد اولیه در سال 1390، اعتبار اجرای پروژه 15هزار میلیارد ریال بود که با توجه به این که اجرای آن به لحاظ زمانی به طول می انجامد حجم ریالی آن هم افزایش می یابد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار