تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۹۶۵۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای خوزستان؛
فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای حلقه اتصال جوانان به بازار اشتغال
فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در مراکز فنی و حرفه‌ای استان خوزستان، این روزها در حال ایجاد بازار اشتغال مناسبی برای قشر جوان است

مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به فعالیتی گفته می‌شود که یا فرد را برای کسب شغل، حرفه و درآمد آماده می‌کند و یا کارایی و توانایی فرد را در انجام آن افزایش می‌دهد.

آموزش کسب مهارت‌ها همسو با فن‌آوری و علوم وابسته به همراه دانش‌های خاص مربوط به شغل مربوطه در بخش‌های مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه می‌شود، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی است از ادغام سه نهاد آموزشی در سال 1359 و به منظور ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تشکیل شد و بر این پایه بیش از 10 قانون موضوعه و ماده 151 قانون برنامه سوم و تنفیذ آن در برنامه چهارم، متولی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کوتاه‌مدت بوده است.

سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان مسئول کمیته تخصصی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای که فعالیت‌های آموزشی خود را در دو بخش دولتی و غیردولتی اجرا می‌کند در واقع مهمترین کانون مهارتی و کاربردی کشور و مرتبط با سازمان بین المللی کار «ILO» است که به دلیل رسالت قانونی خود در ساختار نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و به عضویت رسمی سازمان جهانی آموزش‌های مهارتی (TVTO) درآمده است.

توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در شرایط کنونی برای اقتصاد و فرهنگ ایران و به‌ویژه شتاب‌دهی به فرآیند تولید امری ضروریست، زیرا سرمایه گذاری‌های زیربنایی، افزایش ابزار و تجهیزات و به طور کلی سرمایه فیزیکی بدون سرمایه انسانی بلااستفاده می‌ماند و یا به نحو اقتصادی و کارآمد مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرد لذا آموزش مهارت‌های لازم به افراد در جهت رشد و توسعه اقتصادی امری ضروریست، افزایش توانایی‌های دانش، مهارت و قدرت درک افراد و انجام مطلوب‌تر کار در محدوده وظایف شغلی از جمله مزایای مهارت آموزی‌ است.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای که نشات گرفته از خصایص بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور است با ارائه آموزش‌های مهارتی لازم به افراد تحت عنوان پرورش کارآفرین، نقش به‌سزایی را در ایجاد اشتغال پایدار بر عهده دارد، امروزه یکی از مهم‌ترین را‌های اشتغال‌زایی اصولی و حل معضل بیکاری، آموزش صحیح فنی و حرفه‌ای است که به جز بُعد اقتصادی نقش مهمی در ایجاد تغییرات اجتماعی و به خصوص بهبود فرهنگی کار دارد.

 

*فعالیت یک‌هزار و 176 مرکز و کارگاه آموزشی ثابت و سیار در خوزستان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان از فعالیت یک ‌هزار و 176 مرکز و کارگاه آموزشی ثابت و سیار در این استان خبر داد و گفت: از تعداد کل این مراکز 56 مرکز ثابت، 293 کارگاه ثابت، 21 کارگاه در پادگان، 22 کارگاه در ندامتگاه، 27 کارگاه درقالب تیم‌های سیار، 52 کارگاه روستایی، 18 مرکز آموزشی جوار و بین کارگاهی در بخش دولتی و بیش از 687 آموزشگاه آزاد فعال در بخش غیردولتی هستند.

رحمن قلاوند افزود: در این مراکز و کارگاه‌ها با بهره‌گیری از کادر مجرب آموزشی و استفاده از تجهیزات نوین در قالب استانداردهای بین المللی، بستر لازم برای رسیدن به اهداف سازمانی و ایجاد زمینه اشتغال فراهم شده است.

وی با بیان اینکه برای اشتغال دو مولفه تعریف شده از ایجاد فرصت‌های شغلی از راه انباشتن سرمایه، پس انداز، برنامه‌ریزی و رشد اقتصادی و استفاده از نیروی انسانی کارآمد و ماهر برای انجام رسالت سازمانی به عنوان دو مولفه یاد شده نام برد.

قلاوند اظهار کرد: آموزش‌ها به دو صورت آموزش نیروهای جویای کار و آماده کردن آنها برای ورود به بازار کار و یا به صورت آموزش شاغلان در حوزه های مختلف اقتصادی ارائه می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان تصریح کرد: طیف‌های مختلفی در جامعه بدون محدودیت سنی در حوزه آموزش قرار می‌گیرند که از جمله آنها می‌توان به افراد جویای کار، شاغلان، دانشجویان، زنان خود سرپرست، اصناف، پیشه‌وران و سربازان اشاره کرد.

وی یادآور شد: آموزش‌های ساختارنیافته که متاسفانه در جامعه به آموزش‌های غیررسمی شهرت یافته (در مقابل آموزش‌های کلاسیک)، این توانایی را دارند که افراد را فارغ از هرگونه محدودیت سنی، گروه‌های اجتماعی و الگوهایی که به طور معمول منجر به خود اشتغالی در سطح جامعه نمی‌شوند برای انجام ماموریت‌هایی که جامعه بر اساس دانش و توانمندی‌های هر فردی از وی توقع دارد، آموزش دهند.

 

*ارائه یک میلیون و 736 هزار و 406 نفر ساعت آموزش مهارتی در 4 ماهه امسال

قلاوند در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای سال‌جاری تا پایان تیرماه، یک میلیون و 736 هزار و 406 نفرساعت آموزش مهارتی فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی توسط مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان افزود: این آموزش‌ها در بخش‌های مختلف مراکز ثابت دولتی خواهران و برادران، استاد شاگردی، جوار دانشگاه، آموزش در صنایع، پادگان، زندان، عشایری، روستایی، معتادین بهبودیافته و صنعت ساختمان ارائه شد.

به گفته وی، آموزش‌های مهارتی با رویکرد کشاورزی، خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر در بیش از 500 حرفه آموزشی همچون برق، رایانه، پرورش قارچ، پرورش زنبور عسل، مکانیک، تعمیر تلفن همراه، چرم‌دوزی، تراش، برق خودرو، ابزار دقیق و ... برگزار شد.

قلاوند با اشاره به ارتباط خوب این اداره‌کل با خانه صنعت، معدن و تجارت عمان اظهار کرد: امسال یک دوره آموزشی برای 80 نفر از کارشناسان ارشد رشته‌های برق و مکانیک در عراق برگزار کردیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان تصریح کرد: در حوزه آموزش‌های برون‌مرزی نیز ماموریت آموزش نیروی انسانی کشورهای هدف در دستور کار قرار دارد که کشورهای عمان، امارات، قطر، و بخشی از کشور عراق و الجزایر از کشورهای میز تبادل مهارتی ما به شمار می‌روند.

 

*فراگیری آموزش‌های مهارتی لازمه افزایش تولید داخلی است

فرماندار رامهرمز از فراگیری آموزش‌های مهارتی به عنوان ابزاری لازم برای افزایش تولید داخلی نام برد و گفت: از آنجایی‌که آموزش‌های مهارتی در حوزه فنی و حرفه‌ای بر اساس رفتارهای اجتماعی و استفاده بهینه از حرفه آموزی است، لذا در تمام مقاطع اقتصادی، بهره‌وری و افزایش تولید نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

مصطفی سمالی افزود: با هدف پیشبرد بهتر روش‌های کشاورزی، سال گذشته اساس کارمان را بر آموزش‌های شیوه‌های بهتر کشاورزی، دامپروری و استفاده بهینه از آب و خاک گذاشتیم.

وی اظهار کرد: همچنین بیش از 30 سمینار و کارگاه آموزشی کشاورزی با هدف بالا بردن سطح آموزش کشاورزان در شهرستان رامهرمز برگزار شد که نتایج مثبتی را در پی داشت.

فرماندار رامهرمز تصریح کرد: از آنجاییکه آموزش‌های مهارتی در حوزه فنی و حرفه‌ای بر اساس رفتارهای اجتماعی و استفاده بهینه از حرفه‌آموزی است، لذا در تمام مقاطع اقتصادی، بهره‌وری و افزایش تولید نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، باید جامعه را برای بهره‌مندی بیشتر از امکانات موجود آماده کرد که این امر مستلزم دانستن دانش فن‌آوری روز و فراگرفتن آموزش‌های لازم است.

 

*اشتغال مولد و پایدار حاصل فراگیری آموزش‌های مهارتی است

معاون فرماندار گتوند نیز چنین گفت: اشتغال مولد و پایدار حاصل فراگیری آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای است.

پرویز رضایی افزود: به رغم تحریم‌های تحمیل شده چند ساله، سازمان آموزشی فنی و حرفه‌ای کشور و به تبع آن استان خوزستان بسیار خوب عمل کرده است.

وی با تاکید بر نقش بی‌بدیل آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای در کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار و مولد، اظهار کرد: با توجه به رشد فن آوری‌ها، حرکت رو به جلو جوامع، تبدیل مشاغل از حالت سنتی به مکانیزه و مدرنیته و ورود مشاغل و حرفه‌های جدید در عرصه اقتصادی، نقش و اهمیت فراگیری آموزش‌های مهارتی همگام با پیشرفت جوامع به خوبی احساس می‌شود.

معاون فرماندار گتوند با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای در کاهش آمار بیکاری تصریح کرد: مهارت آموزی در دو دسته افراد اثر شایسته‌ای دارد نخست کسانی که قصد ارتقای مهارت‌های خود را دارند و دیگری آنانی که فاقد مهارت اند، فراگیری این آموزش‌ها در بالا رفتن جایگاه شغلی و یافتن شغل مناسب مؤثر است.

وی یادآور شد: به رغم اینکه تحریم‌ها، محدودیت‌ها و تحمیل هزینه‌های سنگینی را از جمله در تهیه مواد اولیه و لوازم بر پیکره ارگان‌های مختلف همچون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور وارد کرد، اما این سازمان و به تبع آن اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان توانست با استفاده مناسب از  ظرفیت‌های داخلی خود، عملکرد قابل قبولی را ارائه دهد.

 

*آموزش‌های مهارتی گامی مهم در صنعت استان است

فرماندار ویژه آبادان گفت: به لحاظ صنعتی بودن استان خوزستان، آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای در انجام انگیزه و دادن تخصص لازم نقش مهمی را ایفا می‌کند.

عزیزالله شهبازی افزود: در شهرستان‌های جنوبی خوزستان به ویژه آبادان که برمبنای صنعتش شکل گرفته است و یا ماهشهر و اهواز که دارای کارخانه‌های بزرگ صنعتی هستند، آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای استان نقش فعال و کلیدی دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به ماموریت بزرگ استان خوزستان در حوزه صنعت، کار مجموعه فنی و حرفه‌ای سنگین است و اهمیت آن زمانی ملموس‌تر می‌شود که افراد کم‌تجربه یا بی‌تجربه می‌توانند پس از کسب مهارت به راحتی وارد این حوزه شوند.

فرماندار ویژه آبادان تصریح کرد: افراد با گذراندن دوره‌های آموزشی مهارتی می‌توانند راحت‌تر جذب بازار کار شده و یا افراد شاغل با تخصص بیشتری در کار خود به فعالیت ادامه دهند.

شهبازی با قدردانی از تلاش مجموعه فنی و حرفه‌ای یادآور شد: تاکنون شاهد کوتاهی در انجام امور محوله از سوی کارکنان این مجموعه نبوده‌ایم.

از آنجایی‌که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از کارکردها و قابلیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری برخوردار است و نقش موثر و مستقیمی بر روی توسعه و پیشرفت کشور دارد لذا سازمان فنی و حرفه‌ای باید ضمن پویایی بیشتر در انجام امور محوله بسترهای لازم برای رویارویی با فرآیندهای جهانی شده را فراهم کند که این نیز عزم ملی و همت عمومی می‌خواهد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار