تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
کد خبر: ۹۶۷۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انصارالله همچنان نیمی ازعدن رادر کنترل خود دارد
از نظر کارشناس مسایل بین المللی به رغم اظهارات دولت در تبعید یمن و نیروهای سعودی در این کشور، انصار الله همچنان کنترل نیمی از عدن را در دست دارد.

 تلویزیون فرانسه گفت: از نظر کارشناس مسایل بین المللی به رغم اظهارات دولت در تبعید یمن و نیروهای سعودی در این کشور، انصار الله همچنان کنترل نیمی از عدن را در دست دارد.

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: نخست وزیر در تبعید یمن که به عربستان سعودی پناهنده شده است، امروز چند ساعت در عدن بود. این بازگشت اقدامی نمادین تلقی می شود. وی سعی کرد با این سفر بر آزادسازی این شهر واقع در جنوب یمن تاکید کند. عدن به مدت دو هفته رسما در کنترل حوثیها بود. مجری از فیصل جلول کارشناس مسایل خاورمیانه پرسید: به نظر شما حوثی ها همچنان در منطقه عقب نشینی خواهند کرد؟ آیا دولت در تبعید یمن، واقعا به پس گرفتن عدن موفق شده است؟ جلول پاسخ داد: نه. من فکر نمی کنم این طور باشد. به عقیده من عدن کاملا آزاد نشده است.

حوثی ها همچنان در بسیاری از مناطق شهر مقاومت می کنند. به نظر می رسد که نیمی از شهر به کنترل نیروهای سعودی و دوستان یمنی شان درآمده و مابقی شهر در کنترل حوثی هاست. همانطور که گفتید بازگشت نخست وزیر یمن به عدن اقدامی نمادین بوده است. وگرنه او چرا به این شهر بازگشته است. او به عدن رفت تا بگوید این شهر فتح شده است. اما این طور نیست. مابقی کشور نیز تماما در کنترل حوثی ها و عبدالله صالح قرار دارد. تا بازگشت به یمن و حکومت کردن فاصله زیادی است. نخست وزیر می تواند در عدن بگوید که من به این شهر بازگشته ام تا بگویم نیمی از شهر فتح شده است.

مجری پرسید: دولت یمن دو هفته پیش آزادسازی عدن را اعلام کرده بود. با این وجود نبردها ادامه دارد. در حال حاضر حوثی ها در نیمی از شهر عقب نشینی کرده اند و چندی پیش با درخواست آتش بس مخالفت کردند. دولت در تبعید از توقف نبردها برای تجدید قوا بهره برداری می کند. آیا با این وضع حوثی ها با درخواست احتمالی یک آتش بس دیگر موافقت خواهند کرد یا این که همچنان بر منطق ادامه جنگ پافشاری می کنند؟ کارشناس پاسخ داد: گفتن این که عبدالله صالح و حوثی ها با آتش بس مخالف هستند، نظر سعودی هاست. مجری گفت: اما نماینده حوثی ها در صفحه توییتر خود نوشته است، «ما آتش بس را نمی پذیریم چون قطع مخاصمه به سعودی ها اجازه تجدید قوا می دهد». کارشناس گفت: بله. این اظهارات دروغین دو ساعت بعد توسط رئیس حوثی ها تکذیب شد.

اما این بیانیه دروغین را واقعی قلمداد کردند و گفتند که حوثی ها با آتش بس مخالف هستند. سعودی ها می خواهند که این آتش بس با شرایطی که آن ها تعیین کرده اند، وضع شود. حوثی ها نیز می خواهند که آتش بس طبق شرایطی که مطرح می کنند برقرار شود. مجری پرسید: به نظر شما آیا روند تحولات در یمن به بن بست رسیده و این کشور در آستانه تجزیه قرار گرفته است؟ آیا جنگ در یمن همچنان ادامه خواهد داشت؟ کارشناس پاسخ داد: این جنگ متاسفانه برای مدتی طولانی ادامه خواهد یافت.

چرا که بازگرداندن یمن به گذشته و تجزیه کشور به دو قسمت شمالی و جنوبی بسیار دشوار خواهد بود. جنوب یمن دیگر آن جنوب سابق نیست. وضع شمال این کشور نیز نسبت به گذشته کاملا تغییر کرده است. از این رو تجزیه این کشور مانند آن چه در گذشته شاهدش بودیم، ممکن نیست. تجزیه کشور به اشکال مختلف دیگر نیز ممکن نخواهد بود. به نظر من جنگ تا زمانی که یکی از طرف های درگیر تضعیف شود و به مصالحه تن بدهد، ادامه خواهد داشت. جنگ تا زمانی که یک دخالت خارجی طرف های درگیر در یمن را به مصالحه وادار کند، ادامه خواهد یافت. شورای امنیت سازمان ملل قصد تحمیل یک راه حل سیاسی به یمن را ندارد. شورای امنیت همچنین قصد ندارد به سعودی ها یک راه حل سیاسی تحمیل کند. از این رو جنگ ادامه خواهد یافت. حوثی ها نیز نمی خواهند بازنده این جنگ باشند. از این رو قصد ادامه نبردها را دارند. اگر تمایلبه ادامه جنگ از سوی دو طرف به همین اندازه ادامه پیدا کند، جنگ همچنان ادامه دارد.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار