تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۹۶۷۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صنعت کشتی سازی پیشرفته در خرمشهر دوباره احیا می‌شود
پس از وقفه چند ساله در تولید شناورهای فوق پیشرفته در خرمشهر امروز اروندان با روحیه ای جدید به میزبان این صنعت می رود
پس از وقفه چند ساله در تولید شناورهای فوق پیشرفته در خرمشهر امروز اروندان با روحیه ای جدید به میزبان این صنعت می رود. صنعت کشتی سازی در خرمشهر تاریخچه ای دیرینه در کشور دارد.

در دهه ۵۰ یک شرکت آمریکایی اقدام به ساخت شرکتی بزرگ برای ساخت شناورهای دریایی در خرمشهر می کند، و از همان زمان به دلیل همان حس انحصار طلبی غربی اجازه نظارت و مهندسی به نیروهای داخلی داده نشد و عملا ایرانیان در آن دوره کارگرانی بیش نبودند اما امروز به رغم تحریم های ظالمانه غربی ها خرمشهر توانسته است به همت نیروهای متخصص بومی خود به ابرقدرت این صنعت در خاورمیانه و جهان تبدیل شود و امروز نیز مراسمی جهت تکمیل یکی از شناورهای فوق پیشرفته در کشتی سازی اروندان برگزار شد.

شریک ۶ میلیارد دلاری ناجی شرکت بود

مدیرعامل شرکت کشتی‌ سازی اروندان عصر شنبه در آئین آغاز به ‌کار تکمیل این دو شناور از ادامه به کار ساخت شناور پیشرفته «کاتاماران» در این شرکت پس از ۹ سال خبر داد.

ارسلان غمگین افزود: خدا را شاکر هستیم که همت های مهندسان بومی ما و دستان زحمتکش کارگران و پیگیری های نماینگان خرمشهر و ابادان در مجلس ثمری نو به این شرکت عظیم در جنوب غرب کشور داد تا امروز شاهد تکمیل شناورهای رها شده در طی این سال ها باشیم.

وی تصریح کرد: رگ حیاتی شرکت کشتی سازی اروندان که عملا در طی سالهای گذشته تقریبا خاموش شده بود زمانی دوباره به تپش افتاد که در سال ۹۳ سرمایه گذار و شریکی نو وارد عرصه همکاری با شرکت شد.

مدیرعامل شرکت کشتی‌ سازی اروندان ارزش این سرمایه گذاری را در آن سال رقمی بالغ بر ۶ میلیارد دلار دانست و افزود: در سال ۹۱ که مراحل تحویل گرفتن اروندان را انجام دادیم این شرکت بدهی های فراوانی داشت و حقوق معوقه کارگران نیز مزید بر علت شده بود که سال ۹۳ سال حیات دوباره اروندان بود.

غمگین تلاش های نمایندگان مردم خرمشهر و ابادان در مجلس شورای اسلامی را یکی از علل موفقیت در احیای این شرکت بزرگ در خرمشهر دانست و عنوان کرد: آقایان سامری و دهدشتی نمایندگان خرمشهر و آبادان همانند دو نیروی شرکت وقت خود را برای حل مشکلات اروندان گذاشتند و توانستیم از وضعیت بحرانی با سرافرازی عبور کنیم.

تجارت و کشتی سازی دو موتور محرک اقتصاد منطقه

فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر نیز این آئین دو صنعت تجارت و کشتی سازی را موتور محرک اقتصاد خرمشهر در منطقه از دیرباز بیان کرد.

ولی الله حیاتی عنوان کرد: توسعه کشور از اروند رود می گذرد ولی متاسفانه دو چالش مانع این توسعه در خرمشهر و کشور شده است.

وی افزود: استخراج مغروقه های بجا مانده از جنگ تحمیلی و لایروبی اروند رود دو چالش سر راه پیشرفت اقتصادی در کشور هستند.

حیاتی تصریح کرد: خوشبختانه در مدت اخیر عملیات هایی برای استخراج مغروقه ها در اروند رود انجام شده و تعدادی نیز از آب خارج شده اند ولی در امر لایروبی اروند رود هنوز این امر صورت نگرفته است ولی با پیگیری های صورت گرفته در وزارت امور خارجه و تشکیل کمیته ای در این خصوص انتظار می رود به زودی نیز عملیات لایروبی اروند رود انجام شود و اروند رود به عمق ۹ متر قبل از جنگ برسد.

وی لایروبی این رودخانه را تحولی بزرگ در اقتصاد دانست و افزود: با لایروبی اروند رود کشتی های عظیم اقیانوس پیمای چند تنی وارد آب های خرمشهر خواهند شد و ظرفیت اشتغالی امروز بندر خرمشهر که ۴ هزار نفر است به بیش از ۱۰ هزار نفر خواهد رسید.

کشتیرانی خرمشهر

فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر به آمار صادرات غیر نفتی در سال جدید در خرمشهر اشاره کرد و گفت: ۱ میلیارد و سیصد میلیون دلار صادرات غیر نفتی به کشور عراق داشته ایم که در مقایسه با سال گذشته پیشرفتی ۵۳ درصدی داشته است.

وی توان کشتی سازی خرمشهر را قدرت دوم اقتصادی در این منطقه دانست و افزود: با استفاده حداکثری از توان کشتی سازی خرمشهر اقتصاد این شهر و حتی کشور نیز متحول تر خواهد شد.

حیاتی در این مراسم نیز از اتصال خط ریلی بندر امام خمینی (ره) به خرمشهر خبر داد و گفت: دولت مصمم است تا پایان سال ۹۵ راه آهن بندر امام، شادگان به خرمشهر و در نهایت اتصال به بصره عراق را عملیاتی کند.

وی در پایان گفت: امیدواریم با این برنامه ها شاهد خروج خرمشهر از رکود موجود باشیم چرا که ظرفیت های موجود در این شهر بسیار بالا هستن و صنعت کشتی سازی نمونه ای از این ظرفیت ها موجود در این شهر است که توانسته ایران را در بین ۷ کشور سازنده شناورهای پیشرفته نمایان سازد.

تغیرات مدیریتی در اروندان احیای مجدد را در بر داشت

نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در مجلس شورای اسلامی از ارائه آمار غلط و کذب توسط برخی اشخاص به تهران در جهت کم ارزش نشان دادن این صنعت بزرگ خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه همزمان با تحریم های ظالمانه غربی دستانی نیز در داخل مشاهده شد که آماری خلاف واقع موجود در جهت به صرفه نبودن اقتصادی این صنعت به مسئولان کشوری ارائه می دادند.

عبدالله سامری عنوان کرد: آماری که ارئه شده بود کاملا با واقعیت موجود برابر نبود و برعکس بود و خیلی خرسندم که امروز در شرکتی حاضر هستم که در حال فعالیت و جنب و جوش اقتصادی با نیروهای متخصص بومی و ناراحتم که در گذشته وارد این شرکت شده بودم ۴ نیروی نگهبان فقط در حال تردد در آن بودند و عملا تعطیل شده بود.

وی تغییر مدیریتی را یکی از عوامل تحول در این شرکت دانست و افزود: با پیگیری ها و مذاکراتی که در گذشته انجام داده بودیم توانستیم آقای مهندس غمگین بعنوان یک نیروی بومی را در این شرکت بگذاریم که به حمدلله به خواسته خود که همان احیای مجدد شرکت اروندان بود رسیدیم.

وی در پایان گفت: جا دارد از نماینده مردم آبادان آقای دهدشتی که پا به پای ما در حل مشکلات و معضلات موجود بودند تشکر ویژه داشته باشیم.

خرمشهر از دیرباز به قطب اقتصادی و صنعتی مشهور بوده و نیازی به ذکر تاریخچه درخشان این شهر نیست، تحول اقتصادی حتی در زمان تحریم نیز در این منطقه مشهود بود ولی مورد قابل تاملی که ذهن کارشناسان اقتصادی را همیشه مشغول خود کرده است این است که چرا شرکت ها و کارخانه های عظیمی که حرفی برای گفتن در منطقه دارند هم چون صابون سازی خرمشهر باید بسته باشند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار