تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۹۶۷۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر:
برگزاری نشست‌های دوجانبه سبب تسهیل و رفع موانع تجار خرمشهری و عراقی می‌شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر، برگزاری نشست‌های دوجانبه را سبب تسهیل در امور و رفع موانع تجار و بازرگانان خرمشهری و عراقی دانست.

سید احمد حسینی‌فر شب گذشته در نشست مشترک اعضای اتاق بازرگانی خرمشهر با اتاق بازرگانی بصره در محل سرسرای اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر با اشاره به نشست مشترک اتاق‌های بازرگانی خرمشهر و بصره در سال گذشته و در بصره اظهار کرد: این جلسه در راستای ایجاد تفاهمنامه مشترک همکاری میان اتاق بازرگانی خرمشهر و بصره تشکیل شد که این تفاهمنامه شامل 13 بند بود.

وی از تشکیل میزگرد تجاری میان بازرگانان دو کشور به صورت ماهانه، تناوبی در دو اتاق، ایجاد هماهنگی میان مرزبانی طرفین توسط اتاق خرمشهر در ایران و اتاق بصره در عراق، معرفی نماینده اتاق بصره در اتاق خرمشهر و به عکس، در اختیار گذاشتن دفتر همکاری به نماینده بصره در اتاق خرمشهر و به عکس و تعریف ارتباط میان مسئولان دو اتاق و انجام جلسات مکرر و مشترک میان آنان در اتاق‌ها به عنوان بخشی از مفاد این تفاهمنامه نام برد.

حسینی‌فر در ادامه، از تصدیق و تایید قراردادهای عراق در اتاق بصره و قراردادهایی ایران در اتاق خرمشهر، پیگیری مطالبات بازرگانان براساس قراردادهای تایید شده اتاق‌های خرمشهر و بصره، معرفی بازرگانان مورد وثوق طرفین در رشته‌های مختلف به یکدیگر و ایجاد تفاهمنامه میان مراکز داوری برای حل دعاوی فی مابین بازرگانان عراقی و ایرانی به شرط تایید قراردادها توسط یکی از اتاق‌ها به عنوان دیگر مفاد این تفاهمنامه نام برد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر همچنین بیان کرد: همکاری در صدور ویزای بازرگانان از طریق مکاتبات اتاق‌ها در مراکز دولتی مرتبط، تقویت توریسم درمانی میان خرمشهر و بصره و معرفی صرافی معتبر از جانب دو اتاق و حل موضوع تعرفه گمرک عراق دیگر مفاد این تفاهمنامه محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه مفاد تفاهمنامه به جهت کمک به امر صادرات غیرنفتی تعیین شده، ابراز امیدواری کرد تا امضای این تفاهمنامه سبب توسعه صادرات غیرنفتی به عراق شود.

حسینی‌فر در خصوص برخی از مشکلات فراروی بازرگانان و تجار ایرانی و عراقی افزود: وجود یک هنگ مرزی محدود و امکانات کم در مرز شلمچه سبب کندی تردد کامیون‌ها در این مرز شده که باید در جهت پاسخگویی به بازار عرضه و تقاضای این کمبودها هر چه سریع‌تر رفع شوند.

*امروز موضوع تغییر تعرفه گمرکی عراق، مورد اعتراض و گلایه تجار

وی با اشاره به زمانی بارانداز شلمچه مورد اعتراض و گلایه تجار عراقی بود، عنوان کرد: امروز موضوع تغییر تعرفه گمرکی عراق پیش آمده که سبب بروز مشکلاتی برای بازرگانان ایرانی شده که تسهیل و رفع این مشکل ضروری به نظر می‌رسد.

حسینی‌فر از اتاق بازرگانی به عنوان یک تکیه گاه و پشتوانه برای تجار و بازرگانان نام برد و تصریح کرد: اتاق بازرگانی به عنوان متصدی بخش خصوصی در بصره و پل ارتباطی میان بخش خصوصی و دولت عراق قصد دارد تا ارتباط میان بازرگانان و تجار عراقی و ایرانی را بیشتر و مستحکم‌تر کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در پایان، با اشاره به زود بازده بودن مفاد تفاهمنامه یادآور شد: اجرایی شدن بندهای این تفاهمنامه بازدهی مطلوبی را در جهت تسهیل و رفع مشکلات فراروی تجار و بازرگانان ایرانی و عراقی در پی خواهد داشت.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار