تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۹۷۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس محیط زیست خبر داد:
احیای یک نسل منقرض شده/شیران ایرانی از هند به کرخه می‌روند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شیر ایرانی در اراضی حاشیه کرخه در استان خوزستان احیا می‌شود.
خبرگزاری فارس: احیای یک نسل منقرض شده/شیران ایرانی از هند به کرخه می‌روند

به گزارش فارس، محمدجواد محمدی‌زاده در مراسم افتتاح مرکز تحقیقات زیست محیطی شمال خوزستان در دزفول اظهار داشت: احیای شیر ایرانی در زیستگاه اصلی آن در حاشیه رودخانه کرخه در آینده نزدیک در برنامه این سازمان قرار دارد.
وی افزود: شیر ایرانی 104 سال است که در منطقه منقرض شده و آخرین شیر در منطقه دزفول و دشت ارژن فارس مشاهده شده است.
عالی‌ترین مقام سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توجه به اینکه زیستگاه این حیوان در دشت ارژن در سال‌های گذشته به طور کلی تخریب شده و از بین رفته است، مطالعات نشان می‌دهد که در 30 هزار هکتار از اراضی حدفاصل رودخانه‌‌های کرخه و کارون برای احیای شیر ایرانی مناسب‌ترین منطقه در کشور است.
محمدی‌زاده با اشاره به مهاجرت شیر ایرانی به اروپا و آسیای میانه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این گونه فقط در منطقه کوچکی از هند و باغ وحش‌های اروپا وجود دارد که به دلیل قرار نگرفتن در زیستگاه اصلی خود بیشتر شبیه گوسفند است.
وی گفت: با استانداری خوزستان توافقاتی صورت گرفته و بخشی از فنس‌کشی محل نیز انجام شده است همچنین تعاملاتی با وزیر محیط زیست هند برای احیای شیر ایرانی در خوزستان صورت گرفته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مهم‌ترین اولویت این سازمان را ظرفیت‌سازی در حوزه پژوهش عنوان کرد و افزود: کارکرد زیستگاه تحقیقاتی شمال خوزستان می‌تواند منطقه‌ای باشد و علاوه بر خوزستان، جنوب غرب کشور را هم پوشش دهد.
محمدی‌زاده ادامه داد: رویکرد دوم این سازمان، آموزش و اولویت آموزش محیطبانان است که مرکز آموزش محیط‌بانی شوش قابلیت آموزش محیط‌بانان منطقه را دارد.
به گفته وی، مرکز تحقیقات زیست محیطی جنوب غرب کشور که از مصوبات سفر هیئت دولت است به دلیل برخی کم لطفی‌ها تاکنون محقق نشده که تامین منابع مالی و تحقق این تعهد را پیگیری خواهم کرد.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان استفاده از ظرفیت‌های طبیعت گردی است که در دزفول با توجه به اقلیم و تنوع زیستی امکان توسعه آن وجود دارد و تاکنون چند علاقمند پیشنهاداتی برای استفاده از آب پشت سد تنظیمی و نیز ظرفیت‌ پارک‌های ملی دز و کرخه ارائه کرده‌اند.
محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تا ساعتی دیگر مرکز آموزش محیط‌بانی در شهرستان شوش را افتتاح خواهد کرد.
:
:
:
آخرین اخبار