تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۹۷۳۰۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پای حرف مردم؛
گرمای اهواز؛ عادت یا اجبار
فصل تابستان که برسد همه از دمای گرم هوای خوزستان و عادت مردم می‌گویند اما هیچ گام موثری برای افزایش خدمت رسانی به مردم این استان برداشته نمی‎شود.

گرما و شرجی در خوزستان و یا در استان‌های جنوبی چیز جدیدی نیست اما هرساله با فرا رسیدن تابستان رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما مصاحبه‌هایی با مردم این استان‌ها درباره گرما می‌کند.

در غالب این گفت‌وگوها معمولا شهروندان با خنده می‌گویند که به گرما و شرجی عادت کرده‌ایم و به راحتی از کنار این مسئله می‌گذرند اما باید دید که واقعاً مردم خوزستان به گرما عادت کرده‌اند یا در پشت این عادت کردن انتظاراتی نیز دارند.

پدیده غیر منتظره!

حسین هاشمی می‌گوید: چه کسی می‌گوید مردم به این وضع عادت کرده‌اند؟ درست است که هرساله این گرما وجود دارد اما مردم امورات خود را به سختی می‌گذارند.

این شهروند اهوازی معتقد است: خواسته‌های مردم خوزستان به حق است اما متاسفانه مسئولان به این موضوع توجهی نمی‌کنند و با رسیدن فصل تابستان گویی در برابر پدیده غیر منتظره‌ای مواجه شدند و باید مردم 3 ماه با این گرما اوقات خود را سپری کنند.

عادت مردم بهای کم‌کاری مسئولان

فاطمه سبحانی نیز با بیان اینکه مسئولان با گفتن «مردم خوزستان به گرما عادت کرده‌اند»، می‌خواهند بر کم‌کاری خود سرپوش بگذارند، اظهار داشت: دمای هوای خوزستان هرسال افزایش پیدا می‌کند، چه خوب است که مسئولان یک بار هم از اقدامات خود برای ما بگویند.

این شهرند اهوازی در پاسخ به این پرسش که آزادسازی تردد خودروهای منطقه آزاد اروند در همه شهرهای خوزستان یکی از خدمات ارائه شده به مردم خوزستان است، عنوان کرد: همه می‌دانند که فقط خانواده‌های با وضع مالی متوسط رو به بالا می‌توانند سوار این خودروها شوند، سوال بنده این است که چرا استاندار خوزستان همانگونه که در موضوع خودروهای پلاک اروند پافشاری کردند در موضوع بحران ریزگردها و حل مشکلات مترو پا فشاری نمی‌کنند.

عادت یا اجبار

یکی از دست‌فروشان مرکز شهر در حالی که از مأموران اجرائیات شهرداری اهواز فراری بود، درباره عادت کردن به هوای گرم بیان می‌کند: مردم عادت نکرده‌اند ولی راهی جز این ندارند که با این وضع سر کنند.

وی در حالی که راضی نیست خودش را معرفی کند، تصریح کرد: هر روز از مأموران اجرائیات شهرداری اهواز فراری هستم اما آیا تاکنون به فکر هیچ کدام از مسئولان نرسیده که یک بازار برای کم درآمدها ایجاد کنند تا به راههای دیگر کشیده نشوند، به نظر شما بنده به این اوضاع عادت کرده‌ام یا مجبورم در این شرایط کار کنم.

افزایش هزینه‌ها

محسن امیری در حالی که دست دختر 9 ساله‌اش را گرفته تا در مدرسه ثبت نام کند، اظهار داشت: کرایه‌ها گران شده و نمی‌دانم که برای افزایش 30 درصدی کرایه باید کجا بروم و شکایت کنم.

وی افزود: راننده تاکسی می‌گوید 30 درصد کرایه‌ها افزایش پیدا کرده اما پول خرد ندارد و کرایه را به صورت خودسر 50 درصد افزایش داده است، در این اوضاع بنده باید به خاطر 500 تومان شکایت کنم یا سازمان تاکسیرانی همزمان با افزایش کرایه باید نظارت خود را بیشتر کند تا مشکلات جدید در شهر ایجاد نشود.

این شهروند اهوازی می‌گوید: با افزایش گرما میزان تعریق بیشتر شده و به همین دلیل مخارج ما برای خرید آب، استفاده از برق و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده، به نظر شما بنده به این وضع عادت کرده‎‌ام یا باید به خودم فشار بیاورم تا تابستان تمام شود.

وی بیان کرد: اکنون دخترم را در مدرسه‌ای ثبت نام کرده‌ام که امکانات سرمایشی سالمی ندارد و باید بعد از کلی هزینه برای تحصیل فرزندم مجبور باشم که نتایج ضعیفش را تحمل کنم.

گرچه خیلی از مسئولان شهری و استانی کمبودهای خوزستان در مسائل مختلف را عنوان می‌کنند اما تاکنون اقدام عملی برای ساماندهی بازارها و یا حل مشکلات حمل و نقل عمومی برای کاهش معضلات اجتماعی در فصل تابستان مشاهده نشده است.

برخی معتقدند که هر وقت دمای هوا به بیش از 50 درجه برسد باید شهر را تعطیل کنند اما شکی نیست که این طرح در حد مُسکنی برای یک خواب زمستانی دیگر در تابستان گرم خوزستان است.

همانطور که شهروندان معتقدند در خوزستان کسی به گرمای هوا عادت نکرده بلکه شرایط زندگی‌اش را براساس نیاز روز خود تغییر داده که باید مسئولان خوزستان برای تغییر شرایط زندگی امکانات شهری را افزایش دهند.

مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
0
7
والله ما عادت نکردیم !!! پوستمون کلفت شده ! مسئولین هم که به فکر نیستند و هیچ تمهیدات و تسهیلاتی برای مردم در نظر نمیگیرند . بیچاره مردم!!!
هوچی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
3
سر آقایون ن ن ن سلامت .
گرما که چیزی نیست ما عذاب جهنم کارای اونا رو هم تحمل میکنیم!!!!
زنده باد..........جانم ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
5
چرا اين مسئولين در زمينه ساخت مراكز خريد بزرگ و سرپوشيده در تمام نقاط شهر (نه فقط مناطق مرفه) اقدام نميكنند و تسهيلات نميدهند
آقاي استاندار بعنوان يك طرح از مراكز خريد بزرگ(سيتي سنترها) (مثل هايپرهاي تهران) حمايت كتيد و در ساخت آتها تسهيلات كم بهره بدهيد و در طي سالهي آتي آن را مستهلك نماييد البته در تمام نقاط شهر نه تنها كيانپار س و زيتون و مركزيت شهر را با اين طرح بشكنيد تا مشكل ترافيك نيز حل شود و از شركتهاي چند مليتي در اين كار استفاده كنيد(مثل هايپر استار تهران)اينطور هم اشتغال مضاعف ايجاد كرده ايد و هم از اطلاف انرزي (برق)جلوگيري كرده ايد و هم مردم در رفاه خريد ميكنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
8
سوار هر خط واحدی هم میشیم کولرش مثله بخاریه
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
8
بچه ها مون از گرما افسرده شدن از مدرسه که می یان از گرما گریه میکنند، نه فضای بازی دارند نه میتونیم پارک ببریمیشون تو این هوا علاوه بر آلودگی، گرم هم هست .
حداقل مکان های بسته ی تفریحی، در شهر ایجاد کنید که مردم بتوانند دوام بیاورند.
همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
7
اجبار اجبار اجبار....... مسخره اس چه عادتی ؟
درختها ی پارکها را دیده اید؟ تمام برگهایشان سوخته چیزی ازشان نمانده
پوسته سوخته آدمها را دیده اید؟ حالت تهوع ناشی از گرما را چطور؟ افسردگی ناشی از هوای گرم را چطور ؟اینکه تابستان مثل زندانی در خانه بمانی به دلیل هوای آلوده و گرم بیرون نرویم بخوام بگم طوماری میشه بقیه شو خودتون میدونید دیگه،
.......... حالا خودتون بگید عادت یا اجبار؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
5
1
مقام معظم رهبري سلام عليكم
خوب ميدانم هرچه به مسئولين استاني و كشوري و قواي سه درمورد وضع اسفبارمردم خوزستان دراين گرماي غيرقابل تحمل و نبودن امكانات و تسهيلات بگويم فايده ايي ندارد . . مگر شما به فكر اين مردم زجر كشيده خوزستاني باشيد.
ياعلي مدد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
0
6
درد خوزستان یکی دو تا نیست بخدا دیگه نای صحبت کردن در مورد بدبختی هایمان در این استان رو هم نداریم. به مرگ تدریجی دچاریم. خدایا خودت به دادمون برس که فریاد ما به گوش هیچ کس نمی رسه....
جمشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
0
2
طبق نقشه های هواشناسی دراز مدت که زیاد نمیشه بهشون اعتماد کرد حد.د ۱۲-۱۴ روز دیگه دمال نرمال اون موقع از سال میشه
بیرگانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
1
دمای احساسی یا واقعی(Real feel) در مواقع شرجی 5 الی 15 درجه از دمای سایه بیشتر هست و در بیشتر سایتهای هواشناسی بین المللی دمای احساسی ثبت میشه ولی در سایت هواشناسی ایران به هر دلیل ثبت نمیشود!!محاسبه دمای احساسی بر اساس میزان رطوبت و سرعت باد و دمای سایه انجام میشود و با توجه به اینکه در مواقع شرجی مردم در زیر افتاب و رطوبت تردد میکنن نه در سایه ...لازم هست که میزان دمای احساسی اطلاع رسانی شود.
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
0
گرمای اهواز آدم رو دیوانه می کند
:
:
:
آخرین اخبار