تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۹۷۴۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار کارون: کارون باید زودتر از اهواز جدا می‌شد
فرماندار کارون با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت‌ها در این شهرستان تازه تاسیس گفت: اگر كارون به شهرستان تبديل نمي‌شد، هيچ اتفاقي در ارتباط با عمران و آبادانی آن نمي‌افتاد؛ در حالي كه در يك سال و نيم گذشته و پس از جدا شدن این منطقه از اهواز، كارهاي بزرگي در اين شهرستان انجام شده است.

غلام علیدادی اظهار كرد: شهرستان كارون و مجموعه شوراي اداري اين شهرستان، آمادگی دارد تا در بحث خبر و خبررساني همكاري​هاي لازم را با خبرنگاران داشته باشد. هيچ كاري بزرگ‌تر از اين نيست كه مردم را آگاه کرد اما اطلاعاتي كه مبناي آن حقيقت باشد.

هنوز مرز شهرستان کارون تثبیت نشده است

وی درباره تعیین محدوده و مرز شهرستان تازه تاسیس كارون تصریح کرد: شهرستان در كارون بهمن سال 91 به استناد مصوبه هيات دولت تاسیس شد. مرز اين شهرستان بر اساس این مصوبه، از پل ششم اهواز به بعد است اما با توجه به اين كه شرايطي را براي شهرستان كارون در نظر نگرفته بودند بعد از آن اصلاحيه​اي را در كار گروه فني به شهرسازي داشتيم و اعلام شد كه مرز بايد جابه‌جا شود و از آن پس مرز را از محل نمايشگاه‌های اتومبيل اهواز در نظر گرفتند.

علیدادی توضیح داد: كارگروه زيربنايي و توسعه فني خوزستان، مجددا در شوراي برنامه​ريزي استان مصوب كرد كه مرز بین دو شهرستان از محل نمايشگاه​هاي اتومبيل باشد اما تا کنون چيزي به نام تثبيت اين موضوع از سوي وزارت كشور ابلاغ نشده و تا زماني كه ابلاغ نشود ما مي​توانيم بگوييم مرز ما مرز اصلاحیه است. پس مرز ما فعلا مرزي است كه هيات مصوب دولت آن را مشخص كرده است.

وي تصريح كرد: البته براي تغيير اصلاحيه ما نيز كارهايي را انجام داده​ايم. جلساتي در حوزه سياسي استانداري برگزار شد و قول​هايي داده شد تا بتوانيم مرز اين شهرستان را در آن جايي كه مدنظر ما است، تثبيت كنيم چراكه با تعیین این مرز اتفاقات خوبی مي​تواند برای شهرستان بیفتد.

فرماندار کارون با بیان این که تعيين محدوده و مرز فرآيندهايي خاص و اداري دارد، عنوان کرد: تعیین مرز بايد در آن چارچوب خاص خودش حركت كند. تعيين محدوده بايد در كارگروه زيربنايي تصويب شود. و به جلسه تعيين حوزه سياسي در استانداري برود سپس در وزارت كشور و در كميسيون دفاعي مطرح شود.

وی گفت: تعيين مرز شهرستان كارون مشكلي ندارد، مشكل ما مربوط به مدت زمانی است که باید طی شود. با این حال تاكنون همكاري​ها خوب بوده است و دستگاه​هايي مانند راه و شهرسازي، فرمانداري اهواز و حوزه معاونت سياسي و عمراني استانداري همكاري لازم را داشته​اند.

کارون باید زودتر از اهواز جدا می‌شد

علیدادی درباره شهرستان شدن کارون پیش از ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جدا شدن کوت عبدالله و شهرستان شدن این منطقه از شهر اهواز، اظهار کرد: در اين رابطه دو نظريه وجود دارد؛ گروه اول کسانی که معتقدند ابتدا باید زيرساخت​ها فراهم مي​شد و بعد کوت عبدالله به شهرستان تبدیل مي​شد و گروه دومی که معتقدند تا آن منطقه به شهرستان تبديل نمی‌شد زيرساخت​ها نیز ايجاد نمي​شد.

وی ادامه داد: من با گروه دوم موافقم چرا كه اگر كارون تاكنون به شهرستان تبديل نمي​شد، هيچ اتفاقي در ارتباط با عمران و آبادانی آن نمي​افتاد؛ در حالي كه در يك سال و نيم گذشته، كارهاي بزرگي در اين شهرستان انجام شده است.

فرماندار کارون با اشاره به كارهاي عمراني انجام شده در روستاهاي در حاشيه اين شهرستان گفت: شهرستان كارون 56 روستا دارد. سال گذشته بيش از 18 روستا را بعد از 30 سال برق​رساني كرديم؛ البته اين روستاها برق داشتند اما از سامان‌دهي مناسب با اصول مهندسي روز برخوردار نبودند. همچنین در این مدت بيش از 17 روستا گازرساني شده است. حال سوال اين است که اگر كارون به شهرستان تبديل نمي​شد، آیا اين اتفاقات مي​افتاد؟ هرگز!

وی بیان کرد: اي كاش كارون زودتر از اهواز منفك مي​شد چرا كه بيشتر به آن رسيدگي مي​شد. من و تيم شوراي اداري اعتقادمان بر اين است كه كارون 30 سال از عمران دور بوده است و 30 سال رنگ مديريت كارآمد را به خود نديده چرا كه در حاشيه بوده است؛ البته نه اين كه در این شرایط عمدي در كار باشد بلکه در همه جای دنيا مناطق در حاشيه هميشه مشكل​ساز هستند. به هر حال وقتي كارون شهرستان شد اتفاقات خوبي در آن شكل گرفت و راهي براي تحول و توسعه در شهرستان كارون آغاز شده است.

برخورداری شهرستان کارون از ظرفیت‌های فرهنگی

عليدادي با اشاره به وضعيت فرهنگي شهرستان كارون توضيح داد: شهرستان كارون ظرفيت​هاي بسيار بزرگي دارد. اين حرف هم مبالغه نيست چرا كه در اين شهر قاريان قرآن برجسته جهاني، شاعران برجسته كشوري و هنرمندان خوبي در حوزه​هاي هنرهاي تجسمي وجود دارد. در نتيجه، این شهرستان نیازمند يك نگاه فرهنگي بهتر است. در حال حاضر حوزه علميه كارون، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كارون و اداره تبليغات اسلامي كارون در حال فعاليت هستند اما به هر حال كارون به فعاليت بيشتري نياز دارد.

وی گفت: در بحث برنامه​ريزي فرهنگي نيز برنامه​هاي كوتاه​مدت و بلندمدت تدوین شده است و روي مداري مشخص در حال كار كردن هستيم.

شهدای کارون افتخار این شهرستان هستند

فرماندار کارون بیان کرد: يكي از شهدایی که به تازگی تفحص شده و در هیات کاروان شهدای غواص به خوزستان تحویل داده شده است، متعلق به كارون است. شهيد عيسي جابري از شهداي غواص است.

وی افزود: كارون 455 شهيد را تقديم به انقلاب كرده است كه از این تعداد، 4 شهيد از مدافعان حرم هستند. يكي از افتخارات ما اين است كه در جايي خدمت مي​كنیم که شهيد سردار تقوي​فر كه اهل كوت عبدالله است جهاني شد و شهيد حزباوي و شهيد دريساوي نيز اينگونه​اند.

علیدادی تصریح کرد: در بحث فرهنگي نسبت به ديگران پيشرو هستيم. در بحث مراسم ديني و مذهبي نيز اين شهرستان برنامه​هاي خاص خودش را دارد و هميشه برنامه​ها در این شهرستان استمرار داشته و اين نشان مي​دهد كه ظرفيت فرهنگي خوبي در کارون وجود دارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار