تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۹۷۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر خدمات مهندسی نظام مهندسی خوزستان خبر داد:
صدور شناسنامه فنی ساختمان در آینده نزدیک
مدیر خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان از اجرای طرح مجریان ذیصلاح مسکن و صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش فارس، کمال دویده در نشست خبری با اصحاب رسانه، اخذ مصوبه اجرای طرح مجریان ذیصلاح مسکن را یکی از گام‌های موفق این سازمان عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح، ساخت مسکن صرفا افراد حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت امکان‌پذیر خواهد بود و مجری ساختمان مسئولیت صحت انجام تمام عملیات اجرایی ساختمان را برعهده دارد و در اجرای این عملیات باید مقررات ملی ساختمان، ضوابط و مقررات شهرسازی، محتوای پروانه ساختمان و نقشه‌های مصوب مرجع صدور پروانه را رعایت نماید.
وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح مجریان ذیصلاح، ساخت و ساز را از حالت سنتی تغییر داده و منجر به اعتلای کیفیت ساختمان خواهد شد.
دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان درباره شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اظهارداشت: این شناسنامه تمام مشخصات ساختمان در سال‌های مختلف از دوره اجرا تا بهره‌برداری را در خود دارد و در آن همه عوامل، ابزار و مصالح مورد استفاده درج شده و بیمه نامه کیفیت ساختمان به آن ضمیمه شده است.
دویده اجرای طرح مجریان ذیصلاح مسکن را پیش نیاز صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان دانست و گفت: شناسنامه مسکن به عنوان یک سند معتبر محسوب شده و فقط توسط مجری ذیصلاح که به طور کامل درگیر کار ساخت مسکن است تکمیل می‌شود.
وی تاکید کرد: مجریان مکلفند پس از اتمام کار، برای تهیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به ترتیبی که وزارت مسکن و شهرسازی تعیین می‌نماید، اطلاعات فنی و ملکی ساختمان و تاییدیه‌های لازم را در اختیار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قرار دهند تا پس از صدور این شناسنامه، گواهی پایان کار از سوی شهرداری برای ساختمان مورد نظر صادر گردد.
این مقام مسئول استان‌های فارس و قزوین را در اجرای طرح شناسنامه ملکی ساختمان در کشور پیشتاز اعلام کرد و گفت: براساس اطلاعات به‌دست آمده ساختمان‌هایی که در این استان‌ها ساخته شده و دارای شناسنامه فنی ملکی ساختمان هستند نسبت به دیگر ساختمان‌ها قیمت بالاتری دارند.
مدیر خدمات مهندسی نظام مهندسی ساختمان خوزستان بخش مهمی از فرایند ساخت و ساز را مربوط به نیروی انسانی دانست و گفت: عمده نیروهای شاغل در این بخش در رده‌های مختلف، غیرماهر هستند و با اجرای طرح مجریان ذیصلاح و آغاز صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، قطعا مجریان ملزم به استفاده از نیروی انسانی ماهر و دارای کارت مهارت خواهند بود.
دویده با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی به طور مستقیم مسئولیت آموزش نیروی انسانی در صنعت ساختمان را ندارد، در عین حال از آمادگی این سازمان برای کمک در امر آموزش نیرو‌ها خبر داد و گفت: ادارات فنی و حرفه‌ای و کار و امور اجتماعی به عنوان متولیان اصلی معرفی نیرو و آموزش هستند و اقداماتی در همین زمینه در حال انجام است.
وی همچنین به دیگر وظایف و مسئولیت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و گفت: این سازمان در زمینه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی چند ماه است که فعالیت‌هایی را آغاز کرده و وام‌هایی که در اختیار سازندگان مسکن قرار می‌گیرد درصورتی که این بخش را رعایت کنند، از تخفیف در سود وام‌های اعطایی برخوردار خواهند شد.
دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان بخشی از فعالیت‌های این سازمان را در زمینه نظارت و کنترل بر کیفیت ساخت و ساز عنوان کرد و افزود: کمیته اجرای نظارت بر ساختمان‌ها از ۱۰ سال پیش فعالیت خود را در خوزستان آغاز کرده و هم اکنون ۳۵ عضو دارد که به طور مستمر از ساخت و ساز‌ها سرکشی کرده و گزارش تخلفات را ارائه می‌دهند.
براساس این گزارش، سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان خوزستان از سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون ۷ هزار و ۵۰۰ عضو دارد که از میان این تعداد، بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ عضو دارای پروانه اشتغال به کار حرفه‌ای از وزارت مسکن و شهرسازی بوده و در رشته‌های هفتگانه ساختمان مشغول به کارهستند.
الزام به رعایت مقررات فنی و ضوابط شهرسازی و معماری در قالب مفاد طرح‌های جامع، تفصیلی و هادی، ایجاد ارتباط منسجم میان شهرداری‌ها، سازمان مسکن و شهرسازی و دیگر صنوف حرفه‌ای در بخش ساختمان، کنترل و نظارت بر ساخت و ساز‌ها، اجرای مقررات ملی ساختمان، ساماندهی دفا‌تر خدمات مهندسی از جمله وظایف و مسئولیت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان به شمار می‌رود.
:
:
:
آخرین اخبار