تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۹۷۶۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشاغل کوچک هدف بزرگ اشتغالزایی در خوزستان
خوزستان به دلیل وجود شرکت های بزرگی همچون نفت و پتروشیمی و بسیاری از سازمان ها و ادارات، بیشتر جوانان علاقه و گرایش به کار و فعالیت در مشاغل دولتی دارند و همین ذهنیت و کمبود سهمیه مشاغل دولتی باعث افزایش بیکاری در جامعه شده است
دو مقوله مشاغل خانگی و کارآفرینی در ابعاد کوچکتر که در قالب طرحی با عنوان مشاغل کوچک نامگذاری شده اند امروزه برای ایجاد شغل در جامعه و اشتغال جوانان در اولویت است و تسهیلات و امتیازهای زیادی برای گرایش مردم به این دو بخش فراهم شده است.

در سال های اخیر مسوولان برای سبک و کوچک کردن بدنه دولت و همچنین برای حل مشکل بیکاری جامعه جوان و به منظور رونق هر چه بیشتر اقتصاد در تلاش هستند تا مسیر را برای گرایش جوانان به سمت خود اشتغالی و کارآفرینی فراهم سازند.

در این مسیر تسهیلات و امتیازهای زیادی به افرادی که ایجاد شغل می کنند پرداخت، و در بودجه دولت ردیف بودجه ای برای مشاغل خانگی و خود اشتغالی و کارآفرینی در نظر گرفته می شود.

مشاغل کوچک هدف بزرگ اشتغالزایی در خوزستان

مشاغل خانگی و ترویج کارآفرینی در صنایع و کسب و کارهای خرد به عنوان مشاغل کوچک در خوزستان معرفی شده اند که از مهم ترین راه های اشتغالزایی است.

خوزستان از جمله استان هایی است که به دلیل وجود شرکت های بزرگی همچون نفت و پتروشیمی و بسیاری از سازمان ها و ادارات، بیشتر جوانان علاقه و گرایش به کار و فعالیت در مشاغل دولتی دارند و همین ذهنیت و کمبود سهمیه مشاغل دولتی باعث افزایش بیکاری در جامعه شده است.

به همین منظور یکی از راهکارهای مناسب برای ایجاد اشتغال برای جوانان و کاهش بیکاری ترویج فرهنگ خود اشتغالی و کارآفرینی و استفاده از مشاغل خانگی برای کسب درآمد است.

گسترده تر کردن فرهنگ خود اشتغالی و کارآفرینی و ترویج مشاغل خانگی راهی برای گسترش بخش خصوصی است.

** مشاغل خانگی و کارآفرینی در ابعاد کوچکتر

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: امسال مشاغل خانگی در قالب 170 طرح و عنوان شغلی کوچک و متوسط در خوزستان رونق می گیرد.

رضا میرانی، این طرح ها را در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع غذایی و بهداشتی و صنایع دستی و غیره برشمرد و افزود: 20 عنوان شغلی از این تعداد از مشاغل بومی خوزستان هستند.

او کسب و کار خانگی را به عنوان راهکار مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد دانست و ادامه داد: مشاغل خانگی آن دسته از فعالیت هایی هستند که توسط عضو یا اعضای یک خانواده در فضای منزل در قالب یک طرح کسب و کار راه اندازی می شود.

میرانی گفت: پارسال تسهیلات در بخش مشاغل خانگی با سود چهار درصد بود و مردم استقبال خوبی کردند اما دولت برای مهار تورم و نقدینگی در جامعه کلیه تسهیلات را بر اساس نرخ سود بانکی به صورت یک پارچه 22 درصد کرد و این موجب افت و رکود بازار کسب و کار خانگی شد.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بیان کرد: اعتبارات مشاغل خانگی در ابتدا برای دستگاه های حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در نظر گرفته شده بود اما با رایزنی انجام شده در سه ماه آخر پارسال این محدودیت ها برداشته و دوباره رونق گرفت، به طوری که چهار هزار و 101 پرونده کسب و کار برای گرفتن تسهیلات به بانک ها معرفی شدند.

وی گفت: مشاغل خانگی در قالب مشاغل کوچک و متوسط،نوعی کار آفرینی است که فرد با صرف هزینه ای کمتر به کسب درآمد می پردازد و می تواند بدون تکیه به مشاغل دولتی منبع درآمدی را برای خود ایجاد کند.

میرانی اظهار کرد: مشاغل خانگی امروزه از اهمیت خاصی برای مسوولان و دولت برخوردار هستند چرا که این مشاغل خرد می توانند با کمک گرفتن اندک از دولت در امر اشتغالزایی بسیار موثر باشد.

**صنایع بزرگ در خوزستان جوابگوی اشتغال نیستند

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان گفت: صنایع بزرگ درخوزستان جوابگوی اشتغال نیستند و باید به سمت مشاغل کوچک حرکت ، و دنبال ایجاد کلونی های کوچک بود.

رحمان قلاوند بیان کرد: مشاغل کوچک شامل ایجاد کارگاه ها و کارخانه ها و مشاغل خانگی است و برای ماندگاری بازار کار تولید کنندگان و صنایع کوچک، باید بازار محصولات آنها همواره رونق داشته باشد.

وی افزود: برای فعالیت هر چه بهتر صنایع و مشاغل کوچک باید به دنبال برند و اعتبار در بازار بود.

وی گفت: تولید کنندگان به عنوان کارآفرین و افرادی که در اشتغالزایی و ایجاد بازار کسب و کار نقش بسیار مهمی در جامعه دارند باید برای دوام و فعالیت اقتصادی هر چه بهتر بازار محصولات خود را نگه داشته و در بازار رقابت داشته باشند.

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان در ادامه افزود: برای رونق اقتصادی در بخش خصوصی و افزایش تولید و ترویج کارآفرینی در خوزستان، باید تولیدات استان صاحب برند شوند تا بازار محصولات رونق دایم داشته باشد.

وی گفت: متاسفانه یکی از مشکلات بخش تولیدات خوزستان نداشتن برند است که باعث می شود هیچ مارک معتبری از استان در بازار نباشد.

قلاوند با اشاره به اینکه یکی از راه های خود اشتغالی آموزش مهارت است که چند سالی است در خوزستان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه یکی از آموزش هایی که باعث ایجاد بازار کسب و کار در خوزستان شد آموزش تولید عسل بود که هم اکنون 200 نفر از افراد آموزش دیده در استان به تولید عسل و صادرات آن مشغول هستند.

وی اظهار کرد: صنایع مختلفی در خوزستان برای ایجاد اشتغالزایی راه اندازی شده که از جمله می توان به صنعت بافندگی در اهواز و دشت آزادگان، راه اندازی صنعت چرم و فرش بافی در خرمشهر نام برد که منبع درآمد بسیار خوب و زمینه اشتغال افراد زیادی را فراهم کرده است.

قلاوند گفت: از جمله مشاغل کوچک دیگری که در خوزستان به صورت حرفه ای راه اندازی شد می توان به فرآوری سنگ های قیمتی و ساخت تزیینات با سنگ های قیمتی است که می تواند بازار بسیار خوبی در کشورهای دیگر داشته باشند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار