تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۹۷۷۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جولان وسایل نقلیه سنگین در شهر باغملک
با وجود تدوین قانون تردد وسایل نقلیه سنگین در شهر و اطلاع رسانی مسئولین ذیربط در راستای جلوگیری از بروز تخلف در این حوزه، باغملک سال هاست که با معضل تردد بی قانون این وسایل دست و پنجه نرم می ‌کند.

شهر باغملک به پایانه ماشین های سنگین تبدیل شده است و انبوه ماشین های پارک شده در خیابان ها و کوچه های این شهر گواه این مسئله است.

مردم باغملک علاوه بر رنجی که بابت نداشتن جاده کمربندی متحمل می شوند و ماشین های سنگین برای عبور از این شهر باید بعد از وارد شدن به شهر از محله رستم آباد که منطقه ای مسکونی و پرتردد است، ‌حرکت کنند و در نهایت خارج شوند، درد مضاعف دیگری نیز بابت این ترددها دارند و آن حضور شبانه روزی ماشین های سنگین متعلق به اهالی شهر در داخل خیابان ها و کوچه های باغملک است.

جولان وسایل نقلیه سنگین در شهر باغملک، یکی از ناهنجاری ‌های شهری است که به وفور به چشم می‌ خورد و نهادی هم مانع آن نمی‌ شود. تردد وسایل نقلیه سنگین در شهر علاوه بر وارد کردن خسارت به زیرساخت‌ های شهری هم موجب آلودگی هوا می ‌شود و هم به افزایش ترافیک در برخی خیابان‌ ها دامن می ‌زند.

با وجود تدوین قانون تردد وسایل نقلیه سنگین در شهر و اطلاع رسانی مسئولین ذیربط در راستای جلوگیری از بروز تخلف در این حوزه، باغملک سال هاست که با معضل تردد بی قانون این وسایل دست و پنجه نرم می ‌کند.

رانندگان این وسایل نقلیه سنگین بی توجه به قانون و نیز بدون توجه به حقوق شهروندان و همسایگان خود اقدام به پارک خودرو جلوی درب خانه‌ ها می ‌کنند، شب ‌ها آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند و بعضا روزها به راحتی در شهر تردد می ‌کنند و مشکلات متعددی برای شهروندان به وجود می ‌آورند.

در همین خصوص محمد سروستانی کارشناس ارشد مسائل حقوقی اظهار کرد: برخی افراد به موجب شغل خود در جامعه، ناخواسته اعمالی را انجام می دهند که موجبات سلب آسایش شهروندان، همشهریان و همسایگان خود را فراهم می کنند اعمال و افعالی که جز لاینفک زندگی کاری آنهاست غافل از آنکه قانون، مجازات آن را پیش بینی کرده و در صورت طرح دعوا توسط اشخاص حقیقی و حقوقی با شخص خاطی برخورد قانونی خواهد کرد.

سروستانی افزود : شاید عده ای بر این باور باشند که شهرها و ساکنان آن با هم تفاوت دارند و طرح این مباحث مختص به شهرهای بزرگ باشد اما بنده بر این باورم که نیاز به آسایش و آرامش اولین و مهمترین اصل زندگی بوده و هیچ تفاوتی بین نوع شهر یا فرهنگ و قومیت ندارد و تا زمانی که مصلحت و باورهای اشتباه را بر قانون ترجیح دهیم امیدی به جامعه قانون مدار نیست.

وی با اشاره به قانون های پیش بینی شده در این خصوص اذعان کرد : در قانون مدنی ماده ۱۳۲ به صراحت آمده که؛ کسی نمی تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر ( آلودگی صوتی و….) همسایه شود، می بینیم که حتی در ملک شخصی منع قانونی وجود دارد در معبر عمومی علاوه بر منع قانونی برای متخلف پیگرد قانونی دارد.

این کارشناس ارشد حقوق گفت : همچنین در ماده ۱۳۴ همین قانون سد معبر و جلوگیری از عبور را به هر شکل ممنوع کرد. پس کسب روزی و سختی نوع شغل نه در عرف و نه در قانون دلیلی برای ایجاد مزاحمت هرچند اندک برای دیگران نیست و احترام به حقوق دیگران علاوه بر وظیفه اخلاقی به نوعی الزام قانونی می باشد.

سروستانی با بیان اینکه برای جلوگیری از تضییع حقوق دارندگان این خودروها در خود قانون نیز تدابیر اندیشیده شد، تاکید کرد : مطابق قانون یکی وظایف و اختیارات شهرداری ها ساماندهی ورود خودروهای سنگین به مرکز شهر می باشد مثلاً در بعضی شهرها، شهرداری ها ساعات خاص ورود به شهر و محل مشخص برای پارک کردن این خودروها مشخص کرده تا هم به ترافیک شهری کمک کند و هم از ایجاد مزاحت برای شهروندان جلوگیری شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد : همچنین در ماده ۳۲ قانون جدید راهنمایی و رانندگی آمده:« شهرداری ها موظفند فعالیت های مربوط به حمل و نقل کالا، بار و مسافر در محدوده شهرها را در قالب مؤسسات و شرکت های حمل و نقل تعاونی و خصوصی ساماندهی و بر آنها نظارت کند.»

لازم به ذکر است که برخی از مشکلات و مزاحمت های که صاحبان برخی ماشین های سنگین بعد از ورود ماشین به داخل شهر و پارک در درب منزل مسکونی خود برای شهروندان ایجاد کرده اند از جمله تعمیرات ماشین خود جلوی درب منزل- جوشکاری/ آهنگری / پنچرگیری/ تعویض روغن و علاوه بر این همه استارت نیم ساعته برای روشن کردن ماشین خود بعضا در ساعت ۴ صبح و بیدار کردن شهروندان ازخواب ناز و… می باشد.

لذا لزوم جدیت، توجه بیشتر و تلاش مستمر برای تأمین بودجه برای ایجاد پارکینگ این وسایل سنگین در بیرون از محدوده شهر و جلوگیری از حضور این وسایل در شهر از ضروریاتی است که باید توسط مسئولان ذیربط در اولویت اقدامات و فعالیت ها قرار گیرد.

مرجع / باغملک نیوز
برچسب ها: باغملک
:
:
:
آخرین اخبار