تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۹۷۸۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۲۳ روز بلاتکلیفی شهرداری خرمشهر و انتخابی نافرجام
به دلیل حضور نیافتن برخی از اعضای شورای شهر خرمشهر در جلسات انتخاب شهردار ۱۲۳ روز پس از استعفای شهردار قبلی بلاتکلیف مانده است.

26 فروردین امسال محمد حویزاوی پس از 18 ماه به دلایل نامعلومی از سمت شهرداری خرمشهر کناره‌گیری و استعفا خود را تقدیم شورای شهر کرد که فوراً موردپذیرش شورای شهر قرار گرفت و عزیز ساعدی به‌عنوان سرپرست شهرداری خرمشهر انتخاب شد.

سیدجواد ادریس پور عضو مستعفی شورای شهر که از اعضای موافق شهردار خرمشهر به شمار می‌آید در تشریح علت استعفای شهردار عنوان کرد: شهردار برای تکمیل تحصیلات در مقطع دکتری استعفا داده است.

آغاز حاشیه‌ها

با استعفای شهردار خرمشهر، شورای شهر از اعضاء برای حضور در 5 جلسه رسمی و 5 جلسه فوق‌العاده انتخاب شهردار دعوت کرد که با غیبت 4 تن از اعضاء شورای شهر و حاشیه‌های متعدد همراه بود، رئیس شورای شهر خرمشهر دلیل غیبت اعضاء را سهم خواهی و فشار برای اعمال گزینه موردنظر خود عنوان کرد.

علی بندری درباره این موضوع که آیا امکان دارد گروه یا اشخاص خاصی بیرون از شورا مسبب این مشکلات باشند را رد نکرد و گفت: بدون شک اعضای غایب، توسط گروه‌های فشار خارج از شورا خط می‌گیرند و منافع خاص خود را دنبال می‌کنند.

امام‌جمعه خرمشهر نیز در خطبه‌های نماز جمعه از کم‌کاری شورای شهر و قصور در انتخاب شهردار سخن گفت و در تشریح علت غیبت اعضاء اظهارداشت: برخی افراد منافعشان درگرو شهرداری و انتخاب شهردار است، تردید نکنید که تنها منافع شخصی مانع انتخاب شهردار خرمشهر شده است.

وی افزود: از رئیس شورای شهر و فرماندار خرمشهر می‌خواهم غایبین را فوراً به شورای حل اختلاف استان معرفی و این افراد سلب عضویت شوند.

فرماندارویژه خرمشهر نیز در جلسه‌ای فوق‌العاده نشستی صمیمی با اعضاء شورای شهر برگزار کرد، در این جلسه یک‌هفته‌ به اعضای شورای شهر فرصت داده شد که با تمکین به قانون فوراً برای انتخاب شهردار خرمشهر اقدام کنند، اما بار دیگر غیبت اعضای شورای شهر در جلسه انتخاب شهردار بلاتکلیفی شهرداری را تمدید کرد.

اعلام انتخاب شهردار خرمشهر

در تاریخ 12 مردادماه 94 شورای شهر از اعضای شورا خواست که برای جلسه معارفه عضو علی‌البدل شورای شهر نصرت‌الله جلیلیان به‌جای عضو مستعفی شورای شهر سیدجواد ادریس پور حاضر شوند، در ادامه این روند که با غیبت 3 تن از اعضاء شورای شهر همراه بود موضوع انتخاب شهردار خرمشهر به رأی گذاشته شد، در هنگام رأی‌گیری فاطمه عطشانی عضو شورا با خروج از صحن شورا سبب از رسمیت افتادن جلسه شد.

علی بندری اظهارداشت : در جلسه تحلیف عضو جایگزین شورای شهر، شهردار خرمشهر انتخاب شد.

رئیس شورای شهر خرمشهر با اعلام این خبر افزود: این جلسه که با حضور 8 عضو شورا برگزار شد، عادل محمدی ملاکه با 1 رأی فاطمه عطشانی به‌عنوان مخالف، 1 رأی ممتنع و 6 رأی موافق به‌عنوان شهردار خرمشهر انتخاب و صورت‌جلسه جهت تطبیق با قانون شوراها به فرمانداری ویژه خرمشهر ارسال شد.

فرمانداری ویژه خرمشهر در ادامه روند انتخاب شهردار صورتجلسه شورای شهر را برای تطبیق با قانون شوراها به امور شهری استانداری خوزستان ارسال کرد که در نتیجه به دلیل خروج یکی از اعضای شورای شهر از صحن شورا این جلسه از رسمیت افتاد و شهردار انتخاب نشد.

اهمیت انتخاب شهردار

فرج‌الله خبیر نیز ضمن تأکید بر اهمیت سرعت بخشی به انتخاب شهردار، اظهارداشت: اخیراً در جلسه‌ای که در شورای شهر خرمشهر برگزار شد یک عضو شورا با ترک جلسه سبب رسمیت نیافتن جلسه انتخاب شهردار شد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان افزود: اعضای شورای شهر خرمشهر باید به مسئولیت و وظایف خود واقف باشند، تصمیم‌گیری فوری در انتخاب شهردار به رفع بلاتکلیفی در سطح شهرداری خرمشهر کمک می‌کند، عمران شهری را سرعت می‌بخشد و سبب خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان خرمشهر می‌شود.

ضرب الاجل 10 روزه

سرانجام روز گذشته رأی شورای حل اختلاف استانداری خوزستان درباره اختلافات موجود در شورای شهر به فرمانداری ویژه خرمشهر ابلاغ شد، ولی‌الله حیاتی در گفتگویی با تأیید این خبر، بیان کرد: شورای حل اختلاف استان رأی خود را مبنی بر تعیین مهلت 10 روزه برای شورای شهر خرمشهر صادر کرد.

وی افزود: اگر شورای شهر خرمشهر در این مدت 10 روز نتواند شهردار را انتخاب کند به دلیل عدم انتخاب شهردار پس از گذشت بیش از 3 ماه با این شورا مطابق با تبصره ماده‌قانونی برخورد صورت می‌گیرد.

معاون استاندارخوزستان و فرماندارویژه خرمشهر با اشاره به مسکوت ماندن لوایح در شورای شهر، اظهار داشت: عدم تشکیل جلسه برای بررسی لوایح مشکلاتی برای شهر ایجاد کرده و اگر ظرف مدت 10 روز تعیین‌شده این شورا به وظایف خود عمل نکند بر اساس ماده 73 با آن برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه سلب عضویت، تذکر کتبی و درج در پرونده ازجمله مواردی است که به‌تدریج اجرایی می‌شوند، عنوان کرد: قانون‌گذار برای موارد این‌چنین راهکارهای قانونی پیش‌بینی کرده و با افرادی که با غیبت خود، جلسات شورا را از رسمیت انداخته‌اند در صورت عدم حضور براساس ماده 81 و 82 قانون شورا‌ها برخورد می‌شود.

حیاتی با ابراز امیدواری به انتخاب شهردار ظرف مدت 10 روز تعیین‌شده افزود: این فرمانداری بر اساس قانون عمل کرده و هرگز دچار فضاسازی حاشیه نشده است، فرماندار آنچه را که در قانون تعیین‌شده اجرایی می‌کند.

باید منتظر ماند که این گره کور درنهایت کجا و چگونه باز می‌شود؟ آیا شورای شهر خرمشهر شهرداری را از بلاتکلیفی خارج می‌کندو یا هنوز وجود مشکلات در شورای شهر سبب بلاتکلیفی عمران شهری در خرمشهر می‌شود.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار