تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۹۷۸۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توانمندی های آبادان در رونق گردشگری ورزشی
گردشگری ورزشی فعالیت های مرتبط با ورزش است و از آنجا که این بخش تنها دربرگیرنده پیگیری حوادث و رویدادهای ورزشی نیست، به گردشگری ورزشی نه فقط به عنوان تماشای یک حادثه ورزشی، بلکه به عنوان عامل سفر نیز توجه می شود
آبادان مزیت های مختلفی برای رشد صنعت گردشگری ورزشی دارد، از خیل ورزشکاران و ورزش دوستان گرفته تا ظرفیت های گوناگون ورزشی، همه حاکی از توانمندی های آبادان در رونق این صنعت پردرآمد است.

گردشگری ورزشی فعالیت های مرتبط با ورزش است و از آنجا که این بخش تنها دربرگیرنده پیگیری حوادث و رویدادهای ورزشی نیست، به گردشگری ورزشی نه فقط به عنوان تماشای یک حادثه ورزشی، بلکه به عنوان عامل سفر نیز توجه می شود.

گردشگری ورزشی طیف گسترده ای از گردشگری ماجراجویانه تا گردشگری تفریحی را در بر می گیرد.

از آنجا که گردشگری پسامدرن گونه ای حق گذران اوقات فراغت را در عصر فرا ـ پسامدرن شکل می دهد، گردشگری ورزشی نیز گونه ای از گردشگری پسامدرن محسوب می شود.

از این رو دو مقوله گردشگری و ورزش از ارتباط متقابل، تنگاتنگ و تاثیرگذاری سود می جویند، به گونه ای که ورزش حجم قابل توجهی از افراد را به سفر وا داشته و رویدادهای بزرگ ورزشی، به خودی خود از مهم ترین جاذبه های دوره ای کشورها به حساب آمده و تاثیر بسزایی در رونق گردشگری کشورها دارد.

به گزارش ایرنا، ورزشکاران آبادانی پیش از وقوع جنگ تحمیلی به ویژه در دهه 40 و 50 در قالب سایر رشته های تیم ملی برای ورزش کشور، افتخار آفرینی کرده و در سایر مسابقات بین المللی صاحب مدال های رنگارنگ بودند.

تیم های ملی بسکتبال، فوتبال، والیبال، کشتی، ورزش های رزمی، واترپلو، چوگان، گلف و چندین و چند رشته دیگر همیشه در ترکیب خود از ورزشکاران آبادانی سود می بردند.

اما رشته فوتبال برای آبادانی همیشه چیز دیگری بود و به قول معروف هر نوزادی که در این شهر زاده می شد توپ فوتبال کنارش بود.

بسیاری از بازیکنان ملی پوش کشورمان در ابتدا فوتبال خود را از جنوب آغاز کرده اند، اما بازیکنان فوتبال صنعت نفت آبادان با توجه به فوتبال غنی و ارزشمندی که ارائه کرده اند، مورد توجه مربیان تیم ملی قرار گرفتند.

تیم فوتبال صنعت نفت آبادان یکی از صاحب نام ترین و مطرح ترین تیم های فوتبال کشور به ویژه در دهه 50 می باشد، قبل از تولد تیم صنعت نفت همواره فوتبال در پالایشگاه آبادان جزو رشته های ورزشی پر طرفدار و مهم بود.

تیم کارگر وابسته به شرکت نفت آبادان تقریبا 30 سال قبل از تاسیس صنعت نفت به عنوان یک تیم بزرگ و مدعی در فوتبال ایران مطرح بود، هرچند که این تیم پس از شکل گیری صنعت نفت آبادان باز هم سال های درخشانی را همراه با ستارگان پرفروغ فوتبال آبادان در رقابت های داخلی شهر سپری کرد، ولی صنعت نفت به دلیل حضور پر رنگ خود در لیگ باشگاه ها خیلی سریع توانست تمامی نگاهها را به خود معطوف سازد.

زنده یاد پرویز دهداری، مرحوم سالیا، علی فیروزی، ابراهیم قاسمپور، عبدالرضا برزگری، امید حمدی اصل، بهنام سراج، مرحوم شاملی، ذوالفقار نظام آزادی، حسین بهاریان، مجاهد خضیراوی، عزیز اصلی، حمید جاسیمان از بازیکنان بزرگ فوتبال ایران بودند که از آبادان به تیم ملی رسیده و بارها و بارها برای این تیم خوش درخشیدند.

نگاهی گذرا به تاریخ 80 ساله فوتبال آبادان نشان از این واقعیت دارد که فوتبال رشته مورد علاقه کارگران و کارکنان پالایشگاه آبادان بوده است و اصولا فلسفه شکل گیری تیم قدرتمند کارگر هم گویای همین واقعیت است.

رفته رفته صنعت نفت آبادان شکل واقعی خود را در کوران رقابتهای داغ باشگاهی به دست آورد و در نیمه های دهه 50 علی رغم یک سال پر فراز و نشیب در کنار هاری گیم انگلیسی این تیم توانست در مصاف با تیم های بزرگ کشور نظیر تاج سابق، پرسپولیس، شهباز، پاس، دارایی و ملوان یک تیم مدعی خود را نشان دهد.

مسعود دهداری، کریم سنگر پور، جمشید مجدی، مهدی غفاری، یدالله دل شکسته، اسماعیل کشتکار، حسن دشتی، مرحوم غلام صف شکن و فریدون لقمان پایه گذار فوتبالی زیبا و در خور تحسین آبادانی ها بودند.

عبد الواحد بزمه از جوانان آسیا دهه 50، عبدالرضا برزگری، ابراهیم قاسمپور دهه50، حسن نظری، سید ابراهیم تهامی، بهنام سراج، عزیز دسترس، مسعود شجاعی و مجاهد خضیراوی بازیکنانی هستند که از آبادان در جام های جهانی و جام ملت های آسیا حضور یافتند.

ورزش سوارکاری و رشته های مرتبط با آن نیز در آبادان رونق خاصی دارد.

نخستین باشگاه حرفه ای سوارکاری کشور در آبادان تاسیس شد.

این باشگاه که هم اکنون نیز در ورزشسوارکاری فعالیت دارد به عنوان محلی برای ارائه آموزش های سوارکاری به علاقه مندان و پرورش اسب مطرح است.

به گفته کارشناسان ورزشی، منطقه اروند دارای میدان اسب سواری قدیمی،ریشه های اصیل در پرورش اسب و کورس است و می توان با توجه و برنامه ریزی، برای مردم و علاقه مندان به این رشته اقدامات موثری انجام داد.

بر این اساس، مالکان و ریش سفیدان محلی می توانند میدان اسب سورای را به توجه به جایگاهی که اسب در فرهنگ عمومی مردم دارد را به عنوان محلی برای مشارکت اجتماعی و همبستگی و همراهی محلی در آورند.

ورزش گلف نیز از رشته هایی است که در آبادان پیش از دیگر نقاط کشور پا گرفت، حدود 85 سال پیش همزمان با ورود اتباع خارجی به منظور کشف و استخراج نفت در مناطق نفت خیز جنوب کشور این ورزش نیز وارد ایران شد.

تا پیش از ملی شدن صنعت نفت هیچ ایرانی راهی به این بازی نداشت و بازی گلف به صورت انحصاری در دست خارجیان بود.

پس از ملی شدن صنعت نفت علاقه مندان ایرانی به این ورزش در نواحی جنوب مانند اهواز و آبادان با اشتیاق و علاقه هر چه تمامتر به این ورزش روی آوردند به گونه ای که هم اکنون، شهرهای اهواز، آبادان، ماهشهر، مسجد سلیمان بیشترین علاقه مندان و ورزشکاران این رشته را به خود اختصاص داده و کارکنان شرکت نفت این ورزش مفرح و با نشاط را انجام می دهند.

ورزش قایقرانی نیز سابقه ای 70 ساله در ایران دارد، در آن زمان با حضور انگلیسی ها در جنوب ایران اولین باشگاه قایقرانی در مسجد سلیمان و آبادان تأسیس شد و نخستین باشگاه قایق های بادبانی تحت عنوان ' یات کلاب ' در آبادان راه اندازی شد.

همچنین از رشته بوکس در آبادان می توان به عنوان دومین رشته محبوب آبادانی ها یاد کرد و در این رشته نیز آبادان دارای ورزشکاران نامی همچون پلو زاده و کورش مولایی که سابقه حضور در المپیک را دارد اشاره کرد.

همچنین در دیگر رشته ها آبادان دارای افتخارات بسیار زیادی است و این نشان از ظرفیت بالای ورزش این شهر می باشد.

آبادان بدون شک یکی از ورزش خیز ترین نقاط ایران است که دارای استعداد های نابی بوده و برای شکوفایی آنها نیاز به حمایت کننده قوی دارد.

آبادان مزیت های مختلفی برای رشد صنعت گردشگری ورزشی دارد، از خیل ورزشکاران و ورزش دوستان گرفته تا ظرفیت های گوناگون صنعت گردشگری، همه حاکی از توانمندی های آبادان در این زمینه است.

ورزش هایی همچون چوگان، کشتی و ورزش های زورخانه ای و باستانی از نام آشناترین ورزش های بومی و سنتی کشور به شمار می روند.

این ورزش ها به لحاظ جنبه های تاریخی، فرهنگی و هنری اهمیت ویژه ای در جذب گردشگران و جهانگردان داخلی و خارجی داشته و در کنار آنان فوتبال و معرفی بزرگان فوتبال آبادان در موزه می تواند چشم اندازی برای ورزش این شهر باشد.

رییس امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان نیز در خصوص راه اندازی موزه ورزش آبادان به رسانه ها گفته بود:طبق برنامه ریزی، این موزه در محل طبقه دوم باشگاه ورزشی نفت آبادان راه اندازی می شود.

حسن مختاری افزود:این موزه به مثابه شناسنامه ورزش آبادان است که در آن فعالیت های ورزشی رشته های مختلف چه در قبل، حین یا پس از جنگ تحمیلی و یا پیش از انقلاب اسلامی به معرض دید علاقه مندان و اهالی ورزش قرار می گیرد.

رییس امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان تصریح کرد:از صاحبنظران، پیشکسوتان، ورزشکاران، دوستداران و هواداران رشته های مختلف ورزشی انتظار می رود تا در راستای جمع آوری عکس ها یا لوازم ورزشی نظیر توپ و یا لباس امضاء شده از ورزشکاران نامی مرتبط با ادوار یاد شده، این مجموعه را کمک کنند.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: صنعت نفت آبادان
:
:
:
آخرین اخبار