تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۹۸۱۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مردم آبادان، یاد شهدای سینما رکس را گرامی داشتند
آیین گرامیداشت جان باختگان و شهدای سینما رکس آبادان، شامگاه چهارشنبه از سوی جمعی از شهروندان این شهر، مقابل یادمان این شهیدان در خیابان امیرکبیر (امیری) برگزار شد.

به مناسبت سی هفتمین سالروز حادثه آتش سوزی سینما رکس آبادان جمعی از مردم، خانواده شهدای آتش سوزی، شهروندان آبادانی و خبرنگاران، قبور شهدای سینما رکس گلباران شد.

شهروندان با حضور بر مزار دسته جمعی این شهیدان در بهشت رضای آبادان، یاد و خاطره این شهیدان را گرامی داشتند.

ساعت 21 چهارشنبه نیز، گروه نمایشی با عنوان 'باران' به کارگردانی مهدی پرویش با اجرای آیین دمباب زنی نمایش وقوع آتش سوزی سینما رکس را در چهار راه امیری و مقابل این سینما به نمایش درآورد.

شهروندان آبادانی در فضایی معنوی و آرام ضمن قرائت فاتحه و نثار دسته گل و گلاب با شهدای این فاجعه غم بار بیعت کردند.

در این اجتماع خودجوش مردمی که ساعاتی به طول انجامید، جمعی از حاضران به روایتگری حادثه دلخراش آتش سوزی سینما رکس پرداختند و از خواسته هایشان گفتند و از بی توجهی و کم کاری مسوولان در زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای این فاجعه انتقاد کردند.

حاضران در این اجتماع، هویت بخشی به این واقعه تاریخی که سبب سرعت بخشی به جریان شکل گیری انقلاب اسلامی شد را از مسوولان خواستار شدند.

منصور غلامیان یکی از شهروندان آبادانی گفت:واقعه اسفناک آتش سوزی سینما رکس آبادان که منجر به سوختن جمع زیادی از آبادانی ها شد در تقویم جایی ندارد.

وی اظهار داشت: باید این واقعه که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش پررنگی داشت، برای ایران و ایرانیان به روایت درآید و در تقویم رسمی کشور نیز ثبت شود.

مریم اسدپوری دیگر شهروند آبادانی که پدر و مادرش را در واقع آتش سوزی سینما رکس از دست داده است نیز گفت:جای تعجب است که هیچ یک از کارگردانان ایرانی تاکنون از وقوع آتش سوزی سینما رکس که یکی از وقایع مهم انقلاب بود فیلمی نساخته اند.

وی اظهار داشت: البته حضور نیافتن مسوولان در آیین سی هفتمین سالگرد این واقعه، جای سخن دارد و همه دنیا این واقعه ها را در ردیف مهم ترین وقایع می شمارند، اما در خود آبادان کم توجه جلوه داده می شود.

اسدپوری اظهار داشت:هیچگاه نام شهدا در محلی حک نشد و این قصور از سوی تاریخ نگاران و مردم به دلیل مطالبه نکردن به وقوع پیوست.

28 مردادماه 57 هنگامی که جمعی از شهروندان برای تماشای فیلم «گوزن ها» ساخته مسعود کیمیایی به سینما رکس رفته بودند، گروهی خرابکار وابسته به رژیم پهلوی با همکاری عاملان رژیم پهلوی با مواد آتش زا، سالن سینما را به آتش کشاندند.

در این حادثه حدود 400 شهروند، زنده زنده در آتش سوختند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار