تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۹۸۴۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی تشریح کرد:
زندگی اتباع و پناهندگان خارجی در خوزستان چگونه می‌گذرد؟
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان گفت: هر چند اتباع خارجی تمايل به بازگشت به کشور خود دارند ولي زمينه بازگشت در كشورشان مهيا نيست و تلاش بر اين است كه از طريق وزارت كشور و وزارت خارجه و كميساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، زمينه بازگشت آنان فراهم شود.

حمید سیلاوی اظهار کرد: علاوه بر پناهندگان، خوزستان اتباع خارجي مقيم بسياري دارد كه شامل سرمايه​گذاران و مزدوجین با اتباع ايراني از جمله ازدواج زن ايراني با مرد خارجي يا مرد ايراني با زن خارجي هستند.

وی ادامه داد: همچنين تعداد قابل توجهی اتباع خارجي در قالب توريست به استان وارد مي​شوند؛ سال گذشته بيش از 700 هزار نفر در قالب توريسم گردشي يا توريسم درماني به خوزستان وارد شدند.

سیلاوی گفت: همچنین گروهی از اتباع خارجي با رواديد كار وارد كشور شده و در موسسات و شركت​هاي خصوصي به ویژه مراكز توليدي و صنعتي مشغول به كار مي​شوند؛ در این بخش بيش از 2 هزار نفر از این افراد به اين صورت مقيم در استان خوزستان به سر می‌برند.

وی افزود: اداره‌كل امور اتباع خارجي به طور كلي با اين چهار قشر از اتباع خارجی سر و كار دارد و فعاليت​هاي خود را بر اساس نيازمندي​هاي اتباع خارجي كه در اين گروه‌ها هستند، انجام مي​دهد. به طور نمونه در بحث پناهندگان، رفع مشكلات و نگراني​ها و تامين نیازمندی‌های پناهندگان از جمله در زمینه چگونگي ورود، اسكان و رفع مشكلات معيشتي آنان و ساير موارد، اقدامات لازم انجام می‌شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان اظهار کرد: در بحث توانمندسازي اتباع خارجي در استان با اداره‌کل آموزش و پرورش و همچنين با مجموعه آموزش فني و حرفه​اي خوزستان هماهنگي​هايي صورت گرفته و اقدام به برگزاري دوره​هاي آموزش فني و حرفه​اي برای آنان شده است و در این راستا، تاكنون بيش از 200 نفر تحت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار گرفته‌اند. هدف از آموزش اتباع خارجي اين است كه در وهله نخست سربار جامعه نباشند و همچنين پس از بازگشت به كشورشان، بدون تخصص و مهارت نبوده و با توانمندی و استعداد بتوانند زمينه اشتغال را براي خود و ديگران در كشورشان ايجاد كنند.

وی عنوان کرد: در حوزه ايجاد اشتغال براي اتباع خارجي در استان خوزستان اقداماتی انجام شده است؛ به طور نمونه در مهمان‌شهر بني​نجار شهرستان گتوند که اتباع افغان در آن سکونت دارند، بيش از 7 كارگاه بزرگ توليد كيف و كفش و صنايع دستي فعاليت می‌کنند كه از تولیدات این کارگاه‌ها در استان​هاي ديگر نیز به فروش می‌رسد. همچنين توانمندسازي خانواده​هاي بي​بضاعت و به ویژه خانواده‌هایی که معلول دارند، در دستور كار ما قرار گرفته و سعي شده با هماهنگي بهزيستي، توانمندسازي اين خانواده‌ها محقق شود.

سیلاوی ادامه داد: همچنین در جهت توانمندسازی اتباع خارجی در استان خوزستان، در قالب تفاهم‌نامه این اداره‌کل با بهزيستي خوزستان، جذب و تحت پوشش قرار گرفتن اتباع معلول محقق شده است. با مجموعه آموزش فني و حرفه‌اي نيز جهت آموزش اتباع خارجی در رشته‌هايي مانند گچ‌كاري، گچ‌بري، مكانيك، تعميرات خودرو، برق خودرو و برق ساختمان هماهنگي‌هايي صورت گرفته است. سال گذشته نیز آموزش رشته كيف‌دوزي را در شوشتر و گتوند راه‌اندازي كرديم كه منجر به ایجاد مراكز توليد كيف و كفش در این مناطق شد.

وی در خصوص بیمه درمانی اتباع خارجی نیز گفت: طرح بیمه در يك دوره در استان به اجرا درآمد ولی قرارداد با طرف بيمه‌گر به طور کامل محقق نشد؛ بنابراین اتباع خارجی مقیم خوزستان را از طريق بيمه تكميلي تحت پوشش قرار داديم تا پس از پرداخت هزينه درمان به بيمه تكميلي معرفي شوند. پس از آن و با برگزاري جلساتي در مركز تصميم گرفته شد که در این زمینه قراردادی با وزارت بهداشت منعقد شود. به این منظور بین وزارت كشور، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و وزارت بهداشت يك قرارداد سه‌جانبه منعقد شد و بر اساس آن خدمات بهداشتي و درماني به اتباع ارايه مي​شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان درباره تحصیل اتباع خارجی مقیم در خوزستان اظهار کرد: هر چند هيچ محدوديتي در ثبت​نام دانش​آموزان اتباع خارجي وجود ندارد ولی باید توجه داشت که استان خوزستان از جمله استان‌هایی است که براي اقامت اتباع افغانستان ممنوع اعلام شده است ولي اتباع دیگر كشورها بر اساس قانون و مدرك اقامتي مي​توانند در استان خوزستان به جز شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، دشت​آزادگان و هويزه ساكن شوند و به تبع آن تحصیل کنند. در این شرایط، اتباع افغان راهنمایی می‌شوند که برای ثبت‌نام و تحصیل فرزندانشان به استان‌های دیگر مراجعه کنند.

وی افزود: با این حال اتباع خارجي غيرمجازي كه از قبل پرونده دارند و شناسايي شده‌اند با مراجعه به این اداره‌كل مي‌توانند معرفي‌نامه دريافت کرده و در مدارس ادامه تحصيل دهند.

سیلاوی گفت: در استان خوزستان بيش از 2300 دانش​آموز تبعه خارجي در مقاطع سه​گانه حضور دارند و همچنین از 250 تبعه خارجي مشغول به تحصيل در دانشگاه​هاي سراسر كشور، 75 نفر در دانشگاه​هاي خوزستان در حال تحصيل هستند.

وی با تاکید بر لزوم فعالیت بخش خصوصی در جذب و هدایت توریست در بخش درمانی استان عنوان کرد: تاکنون سه شركت​ خصوصی در این زمینه فعال شده‌اند و حتی دفاتري در بصره و دیگر نقاط کشور عراق راه​اندازي کرده و بيماران را تا معرفی به بیمارستان‌های خوزستان هدايت مي​كنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان ادامه داد: توریست‌درمانی روندی دوجانبه دارد و اقدامات مربوط به آن باید در هر دو كشور فرستنده و پذيرنده بيماران انجام شود. در این زمینه با وجود ظرفيت‌هايي كه در استان خوزستان وجود دارد، نتوانسته‌ايم به حد مطلوب برسیم و باید بهتر عمل كنيم.

وی افزود: متاسفانه در برخي موارد، خوزستان تنها محل عبور توریست‌های درمانی است و بیماران خارجی از خوزستان می‌گذرند و به استان‌های دیگر مراجعه می‌کنند.

سیلاوی اظهار کرد: بیشتر اتباع خارجی که از عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای درمان به استان خوزستان سفر می‌کنند، بیماران قلبي عروقی، بیماران مبتلا به مشکلات چشم و همچنین بیماران كليوي هستند. بیشترین بیماران مبتلا به سرطان نیز که در بیمارستان شفا اهواز پذیرش شده‌اند، از كشور عراق بوده‌اند.

وی با اشاره به تعداد پناهندگان حاضر در خوزستان گفت: در حال حاضر 2300 افغان، 7600 عراقي، 22 پاكستاني، 11 بنگلادشي و یک تبعه عربستاني در استان خوزستان حضور دارند. همچنين 2000 نفر به در قالب سرمايه​گذار يا موارد ازدواج با ايرانیان و 2300 متخصص فعال در حوزه‌های تخصصي مختلف در خوزستان اقامت دارند. سال گذشته نيز 700 هزار ورودي توريست به استان داشتیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان درباره شهرک ویژه پناهندگان ساکن در خوزستان نیز عنوان کرد: در حال حاضر در مهمان‌شهر بني​نجار گتوند، 2300 نفر در قالب 742 خانوار ساکن هستند.

وی درباره طرح بازگشت اتباع خارجي به كشورهای متبوع خود گفت: هر چند این اتباع تمايل به بازگشت به کشور خود دارند ولي زمينه بازگشت در كشورشان مهيا نيست و تلاش ما اين است كه از طريق وزارت كشور و وزارت خارجه و كميساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، زمينه بازگشت آنان را فراهم كنيم.

سیلاوی تصریح کرد: پس از سقوط رژيم بعث عراق بسياري از خانواده​های عراقی مقیم خوزستان تمايل به بازگشت داشتند ولي زمينه بازگشت به عراق مهيا نبود. در زمینه اتباع افغان نیز موضوع مشابه است. سال‌گذشته موفق شديم براي تسهیل بازگشت اتباع خارجی به کشورهایشان، 3000 دلار در اختيار هر خانوار که به کشور خود برمی‌گردد، قرار دهيم تا زمينه اوليه براي فراهم كردن امكانات را در کشور خود داشته باشند. بدین ترتیب سال گذشته بيش از 150 خانوار از اتباع به کشورشان بازگشتند. این تسهیلات همچنان به اتباع خارجی که متقاضي بازگشت باشند تعلق خواهد گرفت.

وی در ادامه درباره اجراي طرح آمايش اتباع خارجی گفت: هدف از اجرای این طرح ساماندهي، شناسايي و استقرار مكاني اتباع خارجي در استان خوزستان است. سياست كشور بر اين است که جذب اتباع با توجه به ظرفيت هر منطقه انجام شود. در زمانی به دليل نابساماني​هاي كشور افغانستان بيش از ظرفيت، تبعه افغانستاني جذب كرديم كه بايد تعداد این اتباع متعادل شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان درباره به کارگیری اتباع خارجی در مشاغل و حرفه‌های مختلف اظهار کرد: قوانين كار از ماده 120 تا 181، كارفرمايان را از به كارگيري اتباع خارجی به شدت منع و مجازات سنگينی را برای متخلفان تعیین کرده است. تخلف از این قوانین علاوه بر جريمه نقدي، جريمه كيفري نيز در پی دارد و از 91 روز تا 180 روز حبس براي كارفرمايان قرار داده است.

وی ادامه داد: با توجه به وضعيت بيكاري در استان خوزستان، ضروری است که کارفرمایان بدون درخواست از هيات فني اشتغال استان، هيچ تبعه خارجي را به كار نگيرند و توجه داشته باشند که به كارگيري تبعه غيرمجاز در واحدهاي توليدي و صنعتي ممنوع است.

سیلاوی گفت: با این وجود متخصصانی از سراسر دنیا در بخش‌های تخصصی استان مشغول به‌کار و فعالیت هستند که در مقابل، کارفرمایان متعهد شده‌اند هر متخصص خارجی فعال در واحد آنان، سه نیروی کار ایرانی را در زمینه تخصصی خود آموزش دهد. اکنون در استان خوزستان از 47 كشور جهان، نیروی متخصص مشغول به کارند.

وی درباره ازدواج اتباع خارجی با ایرانیان با اشاره به ضرورت تشكيل پرونده زناشويي برای این موارد بیان کرد: تاکنون 425 مجوز ازدواج زن ايراني با فرد خارجي و مرد ایرانی با فرد خارجی صادر شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان افزود: بر اساس ماده 1060 قانون مدني، ازدواج ایرانیان با اتباع خارجی منوط به اجازه دولت است و بنابراین پس از ازدواج شرعي باید حتما برای ثبت واقعه ازدواج اقدام و بدین منظور به اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی مراجعه شود. باید توجه داشت که به دلیل سهل‌انگاری در ثبت ازدواج با اتباع خارجی، اکنون بيش از 2000 نفر در خوزستان از مشکلات این ازدواج‌ها رنج مي​برند و امکان کمک و حتی صدور شناسنامه برای فرزندان آنان وجود ندارد.

وی گفت: هر چند مانعي در ازدواج با اتباع خارجی وجود ندارد ولی ثبت واقعه ازدواج و هويت​دار كردن فرزندان حاصل از اين ازدواج بسیار ضروری است که برخي مواقع این مهم مورد غفلت واقع مي​شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار