تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۹۸۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدافع، هافبک پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان:
کامل شریفی؛قرار بود جایگزین زرینچه در تیم ملی شوم
بازیکن پیشین تیم فوتبال نفت آبادان گفت: جواد زرینچه همیشه به من می‌گفت اگر یک نفر قرار باشد جایگزین من در تیم ملی باشد آن بازیکن تویی.

به گزارش فارس، یک حادثه و یک مصدومیت باعث شد تا کامل شریفی؛ آن بازیکن جسور دهه‌ هفتاد صنعت نفت برای همیشه از فوتبال حرفه‌ای خداحافظی کند.
باید به برخی از مصدومیت‌ها و حوادث نفرین گفت که کامل را در اوج پرواز به سوی شهرت، از فوتبال آبادان جدا کرد، مدافع هافبک سال‌های شیرین زردپوشان، مهمان ما بود مهمانی که پذیرایی‌مان از او به صرف آه بود و به طعم حسرت زود دور شدن از فوتبال.
 
* فارس: آسیب‌دیدگی؛ واژه‌ای کلیدی و در عین حال تراژیک در زندگی کامل شریفی‌ست...
* شریفی: همیشه به مصدومیت فکر می‌کنم، در سالی که زمزمه دعوت شدنم به تیم ملی شنیده می‌شد و تمام مربیان تیم‌های باشگاهی کشور به این امر اذعان داشتند، مصدوم شدم، یادم نمی‌رود که جواد زرینچه همیشه به من می‌گفت: اگر یک نفر قرار باشد جایگزین من در تیم ملی باشد آن بازیکن تویی.
 
* فارس: این حادثه در کدام مسابقه مسیر زندگی کامل را تغییر داد؟
* شریفی: ذوب آهن اصفهان؛ بازی رفت را با جنجال برده بودند، جمعیت زیادی برای تماشای مسابقه به ورزشگاه آمده بود، به خاطر ازدحام بیش از حد مردم 20 دقیقه پشت درب ورزشگاه تختی ماندیم تا اجازه ورود پیدا کردیم، شاید باور نکنید تماشاگران حتی در رختکن هم حاضر بودند،‌حتی فرصت گرم کردن هم پیدا نکردیم، 10 دقیقه از مسابقه گذشته بود که روی پاس حکیم عوده‌پور خودم را به توپ رساندم و سانتر کردم، همان لحظه زانویم صدای عجیبی داد، دکتر تیم بالای سرم رسید اجازه بازی نداد ولی گفتم تا زمان تعویض در زمین می‌مانم، درست چند دقیقه بعد در حالیکه با امیرهوشنگ شریفی؛ مدافع ذوب‌آهن کورس گذاشتم در این ماراتن بود که زیر پایم خالی شد، جراح می‌گفت: بار اول مینیسک پاره کردی و بار دوم رباط صلیبی.
 
* فارس: چند ساله بودی؟
* شریفی: 26 ساله.
 
* فارس: و هیچ‌وقت به فوتبال برنگشتی؟
* شریفی: بعد از این اتفاق جراحی کرده و سال 75 یعنی درست یکسال بعد از آن اتفاق به صنعت‌نفت برگشتم، روزهای مصدومیت را بیکار ننشسته و در کنار عبدالواحد بزمه مربیگری را آموخته و به این حرفه علاقمند شدم. همین علاقه باعث شد که برای همیشه بازی کردن را کنار بگذارم.
 
* فارس: از بزمه گفتی، به نظر می‌رسد کامل شریفی هم از کشف‌های این مربی استعدادیاب بود؟
* شریفی: دقیقاً، مهاجر جنگ بودیم و ساکن شهرک شهید چمران جراحی، یک روز خبر آوردند که فردی به اسم بزمه برای دیدن بازی ما به جراحی آمده، بازی مرا دید، با اینکه آن روز در خط هافبک بازی می‌کردم به من گفت که یک دفاع راست خوب می‌شوی، کار کردن با بزمه دنیایی داشت، همیشه قبل از ما با تجهیزات کامل در محل تمرین حاضر بود.بزمه به من قول داد اگر بازیکن من شوی بعد از یکسال بازیکن تیم ملی جوانان هستی.
 
* فارس: آن روزها بازیکنان مطرح دیگری نیز کشف شدند...
* شریفی: بله، وحید سلامات، امید حمدی‌اصل و سیدکریم موسوی.
 
* فارس: بزمه به قولش وفا کرد؟ کامل بعد از یکسال ملی‌پوش شد؟
* شریفی: بعد از یکسال به تیم منتخب جوانان خوزستان دعوت شدم، در حالیکه 16 سال بیشتر نداشتم در کنار بازیکنانی مثل داراب‌پور، غلام‌‌نژاد، آرام و سلامات در تیم منتخب آبادان در لیگ فلق حاضر بودم و همان سال توسط پرویز ابوطالب؛ سرمربی وقت تیم ملی جوانان به اردوی تیم ملی دعوت شدم ولی به خاطر جثه‌ ظریف خط خوردم.
 
* فارس: قصه‌ صنعت‌نفت چه زمانی برای شریفی شروع شد؟
* شریفی: مرحوم سالیا یک تیم شرکت‌نفتی را در ماهشهر اداره می‌کرد، بزمه مرا به سالیا معرفی کرد، در یک بازی دوستانه در مقابل بازیکنان قدیمی صنعت‌نفت مثل نظام‌آزادی، دهداری، بن‌رشید، سنگرگیر و دهداری به میدان رفتم که در همان مسابقه بود که سالیا از بازی من خوشش آمد و از بزمه خواست که تیمی تحت عنوان جوانان صنعت‌نفت در ماهشهر تشکیل داده تا پشتوانه تیم بزرگسالان باشد. همان تیم قهرمان باشگاههای ماهشهر شد.
 
* فارس: همان سال صنعت‌نفتی شدید؟
*‌شریفی: جنگ تمام شد، بعد از اتمام خدمت مقدس سربازی به تمرینات صنعت نفت که در زمینی خاکی پشت زمین چمن امروز ورزشگاه تختی برگزار می‌شد دعوت شدم، باورم نمی‌شد که قرار است در کنار بزرگانی مثل فیروزی، برزگری و تهامی تمرین کنم، من و امید حمدی‌اصل جوانترین بازیکنان تمرین بودیم، یک تکل خشن در همان جلسه تمرینی باعث شد بازیکن صنعت‌نفت بشوم.
 
*فارس: تکل خشن؟
*شریفی:  بله، تکلی روی پای حمید دریس‌محمودی؛ مدافع قدرتی صنعت‌نفت رفتم که جنجال به پا کرد حتی بازی تمرینی را نیمه‌کاره گذاشت. سالیا به خاطر همان تکل از جسارت من خوشش آمد.
 
* فارس: نخستین باری که به طور رسمی لباس صنعت‌نفت را پوشیدی؟
* شریفی:  روبروی بانک‌ملی دزفول در اهواز، یک گل ساختم و یک پنالتی گرفتم.
 
* فارس: کامل شریفی بعد از گذر از دوران نقاهت در سال 75 به تیمی بازگشت که عنوان بهترین تیم شهرستانی را از آن خود کرد...
* شریفی: من عقیده دارم که تیم سال 72 صنعت‌نفت از مجموعه 75 هم بهتر بود، تفاوت این دو تیم در نحوه حمایت مسئولان بود، سال 75 پشتوانه مدیریتی خوبی داشتیم، ضمن اینکه بازیکنانی مثل بهنام سراج، ابراهیم تهامی و حسین ربیهاوی هم در کنار مجموعه بودند ولی باز هم اعتقاد دارم که سال 72 تیم بهتری داشتیم.
همان سالی که بعد از پیروزی مقابل کشاورز با 9 ملی‌پوش، کیهان ورزشی تیتر زد: نفتی‌های آبادان، پایه‌های فوتبال تهران را لرزاندند، البته نباید از این موضوع به سادگی گذشت که تمرینات فیروزی که به تازگی از کلاس مربیگری انگلیس بازگشته بود در سال 75 خیلی به ما کمک کرد.
 
* فارس: شما سال‌های زیادی کنار علی فیروزی کار کردید، کار با او را چطور می‌بینید؟
* شریفی: بدون تعارف می‌گویم با نگاه به فعالیت‌های فیروزی به این نتیجه می‌رسیم که وی کارنامه پربارتری از سایر مربیان غیربومی داشت که در این چند سال به آبادان آمدند.
 
* فارس: و سؤال کلیشه‌ای که همیشه از هم دوره‌ای‌های شریفی پرسیده می‌شود، چرا صنعت دهه‌ی 70 تکرار نشد؟
* شریفی: در حالیکه بزمه در حال سازندگی بود و بازیکنانی نظیر ازکات، شریفی‌نسب، خضیراوی، جنامی و هاشم‌پور را ساخت امکانات را برباد رفته دید. پشتوانه‌سازی نشد، گرایش مدیریت به سمت بازیکنان غیربومی درجه دو متمایل شد، همان‌هایی که مشابه آنها در آبادان بسیار بود، باز شدن پای دلال‌ها و مربیان غیربومی یکی دیگر از علت‌هایی است که در پاسخ به پرسش شما می‌توان عنوان کرد.
 
* فارس: مربیان غیربومی؟
* شریفی: بله، شما کارنامه‌ها را مطالعه کنید، در برهه‌هایی موفق بودیم که مربیان آبادانی سکاندار مجموعه بودند.
 
* فارس: یعنی فکر می‌کنید مربیان امروز آبادان هم توان حضور در تیم‌های مطرح را هم دارند؟
* شریفی: ما نسل خوبی از مربیان جوان را در اختیار داریم، امید حمدی‌اصل، مولایی، سلامات سال قبل در تیم‌های پایه‌ای صنعت‌نفت نتایج خوبی را کسب کردند، در کنار آنها مگر نه آنکه مجتبی مرتضوی و مرتضی بچاری در شیرین‌ فراز کرمانشاه آن نتایج را کسب کردند.
گفت و گو از امین جوکار
:
:
:
آخرین اخبار