تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۹۸۵۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد:
بیش از ۵۰ پروژه عمرانی بهداشتی و درمان در خوزستان آماده بهره برداری است
راه اندازی و طراحی داشبورد دارو ، داشبورد تجهیزات پزشکی و همچنین سامانه هشدار بحران غذایی از جمله اقدامات معاونت غذا و داروی این دانشگاه بوده که همگی برای اولین بار در کشور انجام شده اند
خوزنیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار گردید؛ اظهار کرد: بیش از ۵۰ پروژه عمرانی بهداشتی و درمان در خوزستان آماده بهره برداری بوده که برای ساخت و تکمیل این پروژه ها بالغ بر ۵۷ میلیارد ریال هزینه شده است.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر اسماعیل ایدنی در این نشست ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته دولت و تبریک روز پزشک هدف از برگزاری این نشست را بازخوانی فعالیت های حوزه سلامت در استان خوزستان در طی مدت 2 ساله دولت تدبیر و امید دانست وگفت: همه می دانیم که حوزه سلامت در کشور ما مورد توجه ویژه قرار دارد و با توجه به نگاه مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید چشم انداز بسیار وسیعی برای حوزه سلامت در نظر گرفته شده است.

وی گفت: رتبه ایران در بسیاری از شاخص های سلامت در سطح منطقه در ابتدای دولت تدبیر و امید نگران کننده بود و آمار و ارقام نشان دهنده این حقیقت بودند که از بسیاری از کشورهای منطقه وضعیت بسیار ضعیف تری داشتیم.

بیش از ۵۰ پروژه عمرانی بهداشتی و درمان در خوزستان آماده بهره برداری است

ایدنی عنوان کرد: بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ انجام شده بود، در ۵۰ درصد کشورهای جهان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از هزینه های سلامت از جیب مردم پرداخت می شود. طبق این تحقیقات فقط ۳۷ کشور بیش از ۵۰ درصد هزینه های سلامت از جیب مردم پرداخت شده که ایران هم در آن زمان جزء این کشورها بود.

 وی افزود: بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون در حوزه سلامت وجود دارد مشکلات ساختاری هستند و مرتفع کردن آنها نیاز به سرمایه گذاری های سنگین دارد. از دهه 60 به بعد گذر اپیدمیولوژیک بیماری ها را در سطح کشور داشته ایم و سیمای بیماری ها با پیشرفت هایی که در زمینه بهداشت شد، بیماری های عفونی تا حدودی کنترل شده جای خود را به سرطان ها، تصادفات و بیماری های قلب و عروقی داده اند. با توجه به تغییرات رخ داده ماموریت های جدیدی نیز باید تعریف می شد که البته غفلت گردید و تغییرات مورد توجه قرار نگرفت و در نتیجه ما در شروع کار با بار سنگینی از بیماری های فراگیر مواجه بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: در سال ۹۰ از کل هزینه سلامت ۱۸ درصد را دولت، ۱۶ درصد را بیمه پایه، هشت درصد را بیمه تکمیلی و در نهایت ۵۶ درصد را مردم پرداخت می کردند.

ایدنی گفت: میزان بالای پرداخت از جیب مردم باعث میشد که مراجعات کمتر شود و بیماران در مراحل پیشرفته تر بیماری، به پزشک مراجعه میکردند و کنترل و درمان بیماری در این مرحله سخت تر و هزینه بر بود و به همین دلیل افزایش خروجی جیب مردم بیشتر و مضرات آن افزونتر شد در حالیکه بیمار نباید به دلیل هزینه های سلامت از خدمات این حوزه محروم و یا با پرداخت هزینه های بالا به زیر خط فقر برود.

وی اظهار داشت: شاخص های حفاظت مالی بیماران در طرح تحول نظام سلامت به دلیل هزینه های کمر شکن (فاجعه بار) سلامت و فقر ناشی از هزینه های سلامت مورد توجه اند. متأسفانه تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت سالانه سه درصد از مردم به دلیل هزینه های بالای سلامت به زیر خط فقر می رفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت در جهت کاهش پرداخت از جیب مردم و افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی و همچنین بهبود کیفیت خدمات سلامت حرکت خود را آغاز کرد و در فاز های بعدی طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده به موضوعات بهداشت و آموزش نیز رسید. متاسفانه آموزش عالی در کشور ما متناظر با نیاز های ما نیست ، به عنوان مثال علیرغم نیاز و فراخوان استخدام پرستار در استان، متقاضی به حد نصاب نرسید و کمبود های موجود در زمینه های تخصصی، آموزش عالی کشور را بر آن داشت تا نوع آموزش ها را بسته به نیاز های حوزه بهداشت و درمان تغییر دهد.

ایدنی در پاسخ به نگرانی های موجود درباره بودجه طرح تحول نظام سلامت گفت: دغدغه های مالی در مورد بودجه طرح تحول سلامت وجود ندارد. در طرح تحول سلامت بسته های خدمتی تعریف شده و به نام هر بیمارستان و با بودجه مشخص وجود دارد. در شروع کار دولت، 640 میلیارد تومان بودجه برای اتمام پروژه های نیمه تمام نیاز بود که خوشبختانه در سفر استانی رئیس جمهور 176 میلیارد تومان برای تکمیل طرح های بالای 75% درصد و با نگاه ویژه رئیس جمهور پروژه های دانشگاه با پیشرفت زیر 50% بیمارستان جایگزین ابوذر، سوانح سوختگی طالقانی ، بیمارستان 22 بهمن مسجد سلیمان مشمول تخصیص اعتبار گردیدند و بیمارستان مادر رامهرمز که بصورت ناقص افتتاح شده بود به صورت کامل تجهیز شده و آماده خدمت رسانی شد.

ایدنی افزود: در حال حاضر امکان افزایش تعداد تخت بیمارستانی در استان با توجه به منابع مالی موجود از طریق ساخت و ساز وجود ندارد بنابراین طرح مطالبات غیر قابل دسترس که با هدف ناکارآمد جلوه دادن سیستم عنوان شوند به صلاح نظام سلامت نیست.

وی ادامه داد: پروژه بیمارستان سازی بسیار زمان بر است و فعلا همین بیمارستان هایی که در دست ساخت هستند مانند بیمارستان ابوذر و سوانح و سوختگی را در کوتاه مدت به سرانجام می رسانیم. احداث هر تخت بیمارستانی به طور معمول حدود 500 میلیون تومان هزینه در بر دارد و افزایش تخت های بیمارستانی بسیار مشکل و هزینه بر خواهد بود که البته در دستور کار جدی وزارت بهداشت ودرمان قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: سال گذشته مجموعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز مقام اول کشور را به خود اختصاص داد که کسب این مقام نشان دهنده انجام کار آکادمیک و منظمی بود که توسط معاونت مذکور انجام شد. معاونت غذا و دارو دارای مجموعه آزمایشگاه های بسیار مجهز و پیشرفته به همراه نیروی انسانی با توان علمی بالایی است.

ایدنی ادامه داد: راه اندازی و طراحی داشبورد دارو (که باعث صرفه جویی یک و نیم میلیارد تومانی در هزینه های دارو شده)، داشبور تجهیزات پزشکی و همچنین سامانه هشدار بحران غذایی از جمله اقدامات معاونت غذا و داروی این دانشگاه بوده که همگی برای اولین بار در کشور انجام شده اند.

وی تصریح کرد: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز موفق شده تا سامانه نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، سامانه نظارت بر امور داروخانه و همچنین سامانه نظارت بر توزیع دارو و مواد مخدر را برای اولین بار در کشور راه اندازی کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ارتباط با پروژه های قابل افتتاح دانشگاه در هفته دولت گفت: بیش از ۵۰ پروژه عمرانی بهداشتی و درمان در خوزستان آماده بهره برداری بوده که برای ساخت و تکمیل این پروژه ها بالغ بر ۵۷ میلیارد ریال هزینه شده است.

ایدنی عنوان کرد: این پروژه ها شامل بهره برداری از ۱۹ خانه بهداشت در شهرستان های باغملک، اندیکا، هویزه، شوشتر، ایذه، دشت آزادگان و حمیدیه و پنج پروژه آزمایشگاهی از جمله آزمایشگاه مرجع آب، آزمایشگاه سم شناسی، آزمایشگاه فارماکوگنوژی، آزمایشگاه مرکزی ویس و آزمایشگاه مرکز شماره چهار شهری اهواز، است.

وی بیان کرد: راه اندازی مرکز دندانپزشکی ویژه بیماران مبتلا به ایدز در اهواز و کلینیک دندانپزشکی درمانگاه امام جعفر صادق (ع) در اندیمشک، درمانگاه ترک اعتیاد (MMT) بیمارستان سینا در شهرستان کارون، دو مرکز بهداشتی، درمانی در شوشتر، بهره برداری از اورژانس بیمارستان مادر رامهرمز و اورژانس بیمارستان الهادی شوشتر و ساختمان ستاد شبکه بهداشت و درمان هویزه از دیگر پروژه های آماده بهره برداری هفته دولت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان تأکید کرد: بهره برداری از ۱۹ پروژه تعمیر و تجهیز بخش های بیمارستانی، و مراکز بهداشتی، درمانی در شهرستان های اهواز، ایذه، لالی و شوشتر نیز از دیگر پروژه های هفته دولت در بخش بهداشت و درمان خوزستان است.
:
:
:
آخرین اخبار