تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۹۸۵۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تلاش برای ثبت جهانی جنگل های دز
رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول از کاندید شدن جنگل های دز برای ثبت جهانی به عنوان میراث طبیعی جهان خبر داد و گفت:تلاش می شود 18 هزار هکتار جنگل های دز با گونه های متنوع گیاهی و جانوری به عنوان میراث جهانی به ثبت برسد.

فرهاد قلی نژاد روز سه شنبه از جنگل های دز به عنوان آخرین جنگل های بین النهرین و مناطق نیمه گرمسیری نام برد و افزود:در راستای اجرای این طرح مطالعات کارشناسی برای ارزش گذاری جنگل های طبیعی دز توسط اداره حفاظت محیط زیست آغاز شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با اشاره به اینکه جنگل های حاشیه دز ظرفیت و پتانسیل فراوانی برای مطرح شدن و ثبت جهانی به عنوان میراث طبیعی را دارند گفت:جنگل های دز پس از انجام مطالعات و ارزش گذاری به برای ثبت جهانی اثر طبیعی به سازمان حفاظت محیط زیست و سپس سازمان یونسکو پیشنهاد می شوند.

وی ابراز امیدواری کرد با توجیه کارشناسی ظرفیت های منحصر بفرد این جنگل ها بتوان جنگل های دز را به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در جهان به ثبت رساند.

قلی نژاد با اشاره به ثبت ملی 11 اثر طبیعی ایران گفت:تاکنون هیچ کدام از آثار طبیعی ایران به ثبت جهانی نرسیده و در صورت ثبت جهانی جنگل های دز این اثر نخستین اثر طبیعی ایران خواهد بود که به ثبت جهانی می رسد.

جنگل های دز شامل منطقه حفاظت شده دز ، پارک ملی دز و منطقه پیشنهادی حفاظتی در محدوده زاویه ها و بیشه عباس آباد دزفول جمعا به مساحت 18 هزار هکتار می باشند.

جنگل های منطقه زاویه ها و بیشه عباس آباد دزفول برای ثبت به عنوان منطقه حفاظت شده اخیرا به سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیشنهاد شده اند.

پارک ملی دز به عنوان محل زیست گوزن زرد ایرانی و وجود گونه های منحصر بفرد گیاهی از اهمیت بالایی برخورداراست.

منطقه حفاظت شده دز شامل پناهگاه و منطقه حفاظت شده با وجود حیات وحش غنی در کنار چشم اندازهای زیبای طبیعی یکی از جاذبه های اکوتوریستی استان خوزستان بوده که در محدوده شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان واقع است.

منطقه دز علاوه بر اکوسیستم جنگلی به عنوان آخرین بازمانده جنگل های نیمه گرمسیری ایران دارای تالاب های کوچک زیبا می باشد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار