تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۹۸۶۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پریشان خاطران و آسوده‌ دلان واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی
چند روزی است که خبرهایی از واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی به گوش می‌رسد و این مساله موجب بروز نگرانی‌هایی در میان اهالی فرهنگ و هنر خوزستان شده است
موزه هنرهای معاصر اهواز تقریبا تنها مکان تخصصی استان خوزستان و کلانشهر اهواز است که هنرمندان تجسمی اغلب در آن جا گرد هم می‌آیند و آثارشان را در آن جا به نمایش می‌گذارند.

چند روزی است که خبرهایی از واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی به گوش می‌رسد و این مساله موجب بروز نگرانی‌هایی در میان اهالی فرهنگ و هنر خوزستان شده است.

اهل هنر می‌گویند اگر قرار است واگذاری در این زمینه صورت گیرد باید به شخصی واگذار شود که خودش از بدنه فرهنگی و هنری و یا دست‌کم هنرشناس باشد.

این در حالی است که مسؤولان فرهنگی استان بر این باورند همین که کسی سرمایه‌گذاری در بخش‌ فرهنگی و هنری را قبول می‌کند را باید به فال نیک گرفت.

واگذاری موزه جای هیچ نگرانی ندارد

همایون قنواتی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در این باره اظهار کرد: واگذاری موزه به بخش خصوصی پیش از این در رسانه‌ها و مطبوعات اعلام شده بود.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که بخش خصوصی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری سرمایه‌گذاری کند و در کنار آن موزه هنرهای معاصر اهواز همچنان به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: مدیریت فرهنگی و هنری موزه در اختیار ما است و تغییر کاربری در آن صورت نمی‌گیرد. تعهداتی که می‌گیریم آن قدر سفت و سخت است که هیچ فعالیت دیگری غیر از فعالیت موزه‌ای انجام نمی‌شود. فعالیت‌های موزه با هماهنگی هنرمندان انجمن هنرهای تجسمی و کسانی که در این حوزه فعال هستند اتفاق می‌افتد.

او درباره واگذاری مراکز فرهنگی به بخش خصوصی خاطرنشان کرد: این دستور دولت است و این اتفاق برای حضور بیشتر سرمایه‌گذاران در حوزه فرهنگ است. دولت زیربناها و زیرساخت‌های فرهنگی را فراهم می‌کند و در اختیار بخش‌های خصوصی قرار می‌دهد.

قنواتی با بیان این که واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی با هدف ارایه خدمات بهتر است توضیح داد: واگذاری موزه به بخش خصوصی براساس قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های موجود انجام می‌شود و هر کجا که پیمانکار خطا کرد و براساس آیین‌نامه رفتار نشد قطع به یقین قرارداد را لغو می‌کنیم و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

او بیان کرد: تاکنون چندین گروه آمده و تقاضا داده‌اند که ما آن‌ها را ارزیابی می‌کنیم. موزه هنرهای معاصر اهواز هنوز به طور کامل واگذار نشده است.

پریشان خاطران و آسوده‌ دلان واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی

رد پیشنهاد سرمایه‌گذار هنرمند


این در حالی است که رضا عدیلی‌پور، گرافیست و کاریکاتوریست، اظهار کرد: واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز اتفاقی است که دیر یا زود باید رخ می‌داد تا بخش اعظم کمبود مالی موزه جبران شود. پیش از این نیز از این دست اتفاقات داشته‌ایم اما نکته مهم این واگذاری که موجب ناراحتی اهالی هنر شده به دلیل بی‌خبری و عدم هماهنگی مسوولان با هنرمندان است چون هیچ گونه نظرسنجی از هنرمندان نشده است.

او ادامه داد: مساله دیگر این که آن‌ها به دنبال سرمایه‌گذار بودند اما موزه پروژه‌ای درآمدزا نیست که بتوان سرمایه‌گذار برای آن جذب کرد. آن‌ها کسی را برای این کار پیدا نمی‌کردند. برای همین یکی از هنرمندان خوزستانی که پیگیر این ماجرا بود پیشنهاد داد که به عنوان بخش خصوصی موزه را بگیرد. با توجه به چنین گزینه‌ای و با توجه به این که او خودش از اهالی هنر است و با توجه به این که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز در جریان بوده چرا باید به چنین شخصی بی‌توجهی شود و یک شخص غیرهنری انتخاب شود؟

او ادامه داد: وقتی سرمایه‌گذار آگاه و هنرمند پیش روی ما است قطعا او گزینه بهتر است نسبت به کسی که هنرمند نیست و صرفا یک سرمایه‌گذار است.

عدیلی‌پور با اشاره به این که این مساله بسیار بی‌خبرانه اتفاق افتاد گفت: در جلسه دو هفته پیش که هیات امنای انجمن هنرهای تجسمی انتخاب شد قرار بر این شد که موزه در اختیار انجمن هنرهای تجسمی استان قرار بگیرد و انجمن برای آن تصمیم بگیرد و بر آن نظارت داشته باشد. متاسفانه با این حرکت این مورد هم نقض شده است بدون این که اطلاعی داده شود.

او گفت: حال که سرمایه‌گذار پیدا شده خیلی هم خوب است اما بهتر این بود که هنرمندان را در جریان می‌گذاشتند و کار کارشناسی صورت می‌گرفت. به هر حال، اکثر هنرمندان از این موضوع ناراحتند چون بدون این که آنها را در نظر بگیرند کار را تمام کرده‌اند.

می‌‌خواهیم کد جهانی موزه بگیریم

همچنین حسین فدایی، مدیر موزه هنرهای معاصر اهواز، گفت: همه مراحل واگذاری موزه به شکل قانونی انجام شده است .

او ادامه داد: قرار نیست جایگاه هنری موزه زیر سوال برود بلکه قرار است همان هویت هنری و تجسمی موزه با برنامه‌هایی که از پیش تعیین شده انجام و بحث بازسازی و استاندارسازی موزه توسط پیمانکار انجام شود تا بتواند توسط سازمان جهانی موزه‌ها (ایکوم) کد جهانی موزه را دریافت کند.

فدایی اظهارکرد: نگه‌داری موزه هزینه‌های بالایی دارد. هر نمایشگاهی که در موزه برپا می‌شود بخشی از موزه آسیب می‌بیند و باید بلافاصله ترمیم و برای نمایشگاه بعدی آماده شود. هم‌اکنون بسیاری از نمایشگاه‌ها را به خاطر این‌که موزه آماده نیست نمی‌توانیم برپا کنیم.

مدیر موزه هنرهای معاصر اهواز درباره این که شرایط واگذاری موزه به چه صورتی است تصریح کرد: هر کسی جامع‌الشرایط نیست چون یک نفر علم دارد و یک نفر سرمایه. با توجه به شنیده‌ها پیمانکار موزه فقط سرمایه‌گذار است و همین که توجه به فرهنگ و هنر داشته خیلی مهم است زیرا بسیاری از سرمایه‌گذارها اصلا وارد بحث فرهنگ نمی‌شوند زیرا نبود بازدهی در کوتاه مدت اجازه این کار را به آن‌ها نمی‌دهد.

او یادآوری کرد: در حوزه فرهنگ بیشتر باید هزینه کرد و در شهر ما هنوز اقتصاد هنر جا نیفتاده است.

فدایی ادامه داد: واگذاری موزه از قبل اطلاع‌رسانی شده و واگذاری صرفا در جهت مدیریت موزه است وگرنه سیاست‌گذاری و برنامه‌های هنری با هنرمندان است و این جزو تعهدات پیمانکار است و طی قرارداد منعقد شده پیمانکار موظف است هویت هنری موزه را حفظ کند.

مدیر موزه هنرهای معاصر اهواز بیان کرد: پیمانکار هم‌اکنون مدیریت را قبول می‌کند و نظارت ارشاد طوری ادامه پیدا می‌کند که هویت هنری موزه حفظ شود.

باید با هنرمندان رایزنی می‌شد

مریم حسینی، هنرمند خوزستانی و مدیر گالری اهواز، نیز گفت: موزه هم‌اکنون در حال واگذاری به بخش خصوصی است اما شخصی که قرار است موزه را تحویل بگیرد هیچ گونه سابقه هنری ندارد و صرفا پیمانکار است.

او بیان کرد: متاسفانه در این زمینه با هنرمندان رایزنی صورت نگرفت و کسی که پیمانکار است و قرار است موزه را تحویل بگیرد از شهر دیگری آمده و قرار است مسوولیت تنها فضای تخصصی هنر تجسمی کلانشهر اهواز را برعهده بگیرد. در این زمینه باید با هنرمندان رایزنی می‌شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار