تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۹۸۶۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور نمایندگان ورزش ایران و عراق؛
تفاهمنامه همكاري ورزشي میان خوزستان، بصره و میسان بررسی شد
در نشست مديركل ورزش و جوانان خوزستان با مديركل ورزش و جوانان استان ميسان عراق و معاون ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان بصره، مفاد تفاهم​نامه همكاري ورزشي بين ادارات کل ورزش و جوانان خوزستان، میسان و بصره بررسي شد
در نشست مديركل ورزش و جوانان خوزستان با مديركل ورزش و جوانان استان ميسان عراق و معاون ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان بصره، مفاد تفاهم​نامه همكاري ورزشي بين ادارات کل ورزش و جوانان خوزستان، میسان و بصره بررسي شد.

اين نشست که روز چهارشنبه با حضور مديركل ورزش و جوانان خوزستان و معاونين وي، نماينده در امور عراق استانداري خوزستان، مديركل ورزش و جوانان ميسان عراق و معاون ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان بصره و میسان عراق برگزارشد.

در ابتداي اين جلسه قوچان​نژاد، نماينده استاندار خوزستان در امور عراق اظهاركرد: اميدوارم اين نشست سرآغاز يك همكاري مستمر باشد تا بتوانيم در آينده توسعه روابط ورزشي را هم در بعد ورزشي و هم در بعد فرهنگي بين استان​هاي خوزستان، بصره و ميسان شاهد باشيم.

وي ادامه‌داد: امور فرهنگي همواره بين ايران و عراق وجود داشته و حتي خويشاوندي و ازدواج نيز بین مردم این کشورها صورت گرفته است و ما اكنون شاهد طوايف هم​نام در استان خوزستان و عراق هستيم. اگرچه مرزهاي فيزيكي وجود دارد اما ما مرزي نمي​بينيم، آن هم به دليل روابط فرهنگي كه وجود دارد.

نماينده استاندار خوزستان در امور عراق گفت: هدف از اين نشست، تقويت روابط مانند سال‌هاي قبل و حتي بيشتر از آن است و امیدواریم بتوانيم در آينده با همكاري بين ادارات ورزش و جوانان خوزستان، ميسان و بصره به ايجاد بيشتر اين روابط كمك كنيم.

همچنين در این نشست اجود شطوي صغيري، مديركل ورزش و جوانان ميسان عراق با تشكر از اداره‌كل ورزش و جوانان خوزستان، عنوان‌كرد: هر چند عراق درگير دوران بسيار سختی است ولی زندگي در این کشور در جریان است.

وي بيان‌كرد: اين شرايط از نظر مالي روي ورزش اين كشور تاثير گذاشته است و ما در این زمینه دست ياري به سوي جمهوري اسلامي ايران دراز مي​كنيم. البته ما تعاملات بسيار برادرانه​اي با كشور ايران داريم و امیدواریم با اين جلسات و روابط، مشكلات مالي برطرف شود و ورزش استان​هاي ميسان و بصره  هم به شكوفايي و رشد برسد.

مديركل ورزش و جوانان ميسان عراق افزود: اميدوارم از تجربياتي كه شما در ورزش به آن رسيده​ايد و واقعا خبره هستيد، بهره​مند شويم و تجربياتي كه بين استان خوزستان و استان​هاي بصره و ميسان رد و بدل مي‌شود، براي شكوفايي ورزش​مان مورد استفاده قرار گيرد.

در ادامه سهيل عبدالزهرا، معاون ورزشي اداره‌كل ورزش و جوانان بصره نیز خاطرنشان‌كرد: ما امروز حس كرديم در كشور خودمان هستيم و مرزي وجود ندارد و امیدواریم از اين جلسات، خير و بركات حاصل شود. ما كمبود تجربه داريم و مي​خواهيم از تجربيات شما از نظر مالي، ورزشي، فرهنگي و امور جوانان كمال استفاده را ببريم.

وي عنوان‌كرد: در بصره 28 باشگاه ورزشی داريم كه فعاليت​هاي بسياري در این زمینه انجام مي​شود و چيزي كه ما مي‌خواهيم اين است كه در ورزش فوتبال در رده​هاي سني پايه به ما آموزش بدهيد.

در ادامه این جلسه، فرامرز كياني​زاده، مديركل ورزش و جوانان خوزستان نیز اظهاركرد: مواردي كه در اين جلسه مطرح شد، نشان مي​دهد ارتباطات و تعاملات استان خوزستان با استان‌هاي بصره و ميسان که از قبل برقرار بوده است، مي‌تواند در آينده نیز ادامه داشته باشد. ما هم كشوري مسلمان هستيم و همين نقطه مشترك ما با استان​هاي بصره و ميسان است و موظف هستيم به عنوان برادران شيعه از یکدیگر حمايت كنيم. اميدوارم وحدتي كه ايجاد مي​شود، هر چه زودتر مشكلاتي از جمله داعش را ريشه​كن كند.

وي خاطرنشان‌كرد: در اين نشست قصد داريم سه موضوع را بررسي كنيم و در ادامه نیز عصر امروز بازديدي از ورزشگاه غدير اهواز، باشگاه فولاد و پيست دوچرخه​سواري خواهيم داشت و در نهايت اگر به تفاهم برسيم فردا تفاهم​نامه همكاري ورزشي بين استان خوزستان با استان​هاي بصره و ميسان عراق امضا خواهد شد.

مديركل ورزش و جوانان خوزستان گفت: يكي از موضوعات مورد بحث، بخش ورزشي است و اين‌كه چه تعاملاتي در اين زمينه مي​تواند بين سه استان صورت بگيرد. موضوع ديگر نيز مربوط به بعد فرهنگي و امور جوانان است که ما در این زمینه سمن​هاي فعالي داريم. موضوع سوم نيز به بخش عمراني و ساخت و سازها برمي​گردد كه در اين بخش مي​توانيم از تجربيات يكديگر بهره​مند شويم.

وي يادآور شد: استاندار خوزستان توافق​نامه​هايي با استانداران استان​هاي بصره و ميسان داشته است و كاري كه ما امروز انجام مي​دهيم، اجراي بخشي از بندهاي آن توافق‌نامه است.

در ادامه اين نشست مظفر عليشائي، معاون توسعه ورزش اداره‌كل ورزش و جوانان خوزستان، گفت: ورزش يك زبان بين​المللی و رسمي است و مي​تواند جهت توسعه روابط اجتماعي و تقويت بنيه جسماني جهت مقابله با داعش و تكفيري​ها مورد استفاده قرار گيرد.

وي ادامه‌داد: ورزش خوزستان داراي پتانسيل​هاي قوي​اي است و با توجه به داوران، مربيان و ورزشکاراني كه ما در اين‌جا داريم، استان​هاي بصره و ميسان مي​توانند از آن بهره​مند شوند تا سطح كشور عراق را بالا بكشند. سيستم باشگاه​داري​هاي ما نیز منظم است و اين توان وجود دارد كه از كشور عراق نفراتي به اينجا آمده و آموزش ببينند.

معاون توسعه ورزشي اداره‌كل ورزش و جوانان خوزستان افزود: این اداره‌كل در بين ادارات كل كشور رتبه دوم را به دست آورده و ورزش خوزستان در سطح ايران يك ورزش برتر است. در هر صورت با همكاري‌ای که بین ما و استان‌های بصره و میسان عراق به وجود مي​آيد، پس از بسته شدن يك توافق​نامه باید يك دبيرخانه مشترك هم ايجاد كنيم تا پس از آن، اين توانايي و پتانسيلي كه در استان خوزستان است در كشور عراق نیز اجرايي شود.

وي با اشاره به برگزاري يك رويداد مشترك بين نوار مرزي، گفت: ما قصد داريم يك المپياد مشترك بين نوار مرزي با عنوان شهداي مدافع حرم برگزار كنيم و هر سال به تعداد استان​هاي شركت​كننده در این نوار مرزي بيافزاييم تا در نهايت آن را در تقويم آسيايي بگنجانيم.

در ادامه اين نشست علي خلف سعيد، معاون ورزشي اداره‌كل ورزش و جوانان ميسان عراق، اظهاركرد: كشور جمهوري اسلامي در تمام مجامع ورزشي بسيار پيشرفت كرده است و قهرمانان بسيار خوبي در سطح المپيك و جهان دارد. همه ملت عراق و جوانان آن نيز آشنايي كامل با قهرمانان ورزشي كشور ايران دارند و مي‌دانيم كه اين قهرمانان بي‌پايه و اساس به اينجا نرسيده​اند، بلكه از نظر علم و استعداد بالا آمده​اند و تبديل به يك قهرمان شده​اند.

وي افزود: ما در جنوب عراق در استان‌های بصره و ميسان بازيكنان و قهرماناني داريم ولي به خاطر مشكلاتي كه با حاكميت قبلي داشتيم، به جنوب عراق اهميت داده نمي​شد. ما از 50 سال پيش تا كنون تنها يك مدال برنز آن هم از المپيك داريم كه توسط عبدالواحد عزيز از رشته وزنه​برداري به دست آمده است. دولتمردان، ورزش ما را در جنوب عراق تضعيف مي​كردند و امروز اين‌جا هستيم تا از تجربيات، نظرات و پيشنهادات شما براي پيشرفت ورزش ميسان و بصره استفاده كنيم، ضمن اين‌كه ما يك رابطه هم با یکدیگر داريم كه ديني و برادري است و افتخار مي​كنيم كه تجربيات شما و كمك​هايتان به ما برسد.

معاون ورزشي اداره‌كل ورزش و جوانان ميسان عراق گفت: از شما مي​خواهيم يك دوره آموزشي براي داوران و بازيكنان ما برگزار كنيد و مي‌خواهيم در جام​هاي ورزشي مانند جام فجر شركت كنيم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار