تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۹۸۸۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بانوان باغملکی بین دو راهی حیا و خدمات پزشکی!
باغملک؛ شهرستانی بدون سونوگرافیست زن
نبود پزشک زن متخصص سونوگرافی در شهرستان باغملک موجب شده تا بیشتر خانم‌ هاى بیمار برای انجام عمل سونوگرافی به تنها سونوگراف مرد شهرستان و یا به مرکز استان و یا در برخی موارد به علت نداشتن تمکن مالی و مسافت طولانی از پیگیری مراحل درمانی بیماری، خودداری کنند.

باغملک نیوز نوشت: توجه به سلامت زنان دارای اهمیت ویژه‌ ای است؛ چرا که براساس تحقیقات سه دهه اخیر، وضعیت سلامت زنان تأثیر بسزایی بر سلامت فرزندان، خانواده، جامعه و محیط پیرامون آن دارد و از همین رو بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال۸۶ سیاست‌ ها و راهبرد‌های ارتقای سلامت زنان را تدوین و تصویب کرد.


یکی از اصول مهم‌ این مصوبه افزایش دسترسی زنان به نیروهای متخصص و همگن سازی خدمات سلامت در ابعاد کمی و کیفی متناسب با نیازهای دوره‌ های مختلف زندگی آنان و رفع موانع فرهنگی، اقتصادی و فیزیکی برای دسترسی و استفاده از خدمات مورد نیاز سلامت خود است که متأسفانه تا به امروز بخش هایی از آن مغفول مانده و از گوشه کنار شنیده می‌ شود که در اکثر شهرستان‌ ها، زنان با مشکل کمبود نیروی انسانی برای ارتقای سلامتشان مواجه هستند.

از همین روی کمبود پزشک متخصص در برخی از شهرها معضلات فراوانی را برای بسیاری از زنان و خانواده ‌هایشان ایجاد کرده و تمرکز خدمات پزشکی در کلان شهرها و یا مراکز استان‌ های بزرگ موجب شده است تا اهالی بسیاری از استان‌ ها و به ویژه مناطق محروم از دسترسی به خدمات پزشکی مناسب محروم باشند.

یکی از این موارد که در اکثر شهرها و شهرستان ‌ها و همچنین در باغملک قابل مشاهده است، انجام سونوگرافی است، اگرچه مراجعین مردان را نیز در بر می‌ گیرد اما غالب استفاده‌ کنندگان از این خدمت پزشکی را زنان تشکیل می‌ دهند که این مسئله ضرورت وجود متخصص سونوگرافی زن را محسوس ‌تر می ‌کند.

در این میان، نبود پزشک زن متخصص سونوگرافی در شهرستان باغملک  موجب شده تا بیشتر خانم‌ هاى بیمار برای انجام عمل سونوگرافی به تنها سونوگراف مرد شهرستان و یا به مرکز استان و یا در برخی موارد به علت نداشتن تمکن مالی و مسافت طولانی از پیگیری مراحل درمانی بیماری، خودداری کنند.

یکی از بانوان باغملکی با اشاره به اینکه بسیاری از بانوان به دلیل نبود رادیولوژیست زن به اهواز و یا شهرهای اطرف سفر می کنند، گفت : اگر سونوگرافیست زن در شهرستان وجود داشته باشد بسیاری از بانوان با اطمینان و آرامش خاطر به بیماری خود می پردازند نه اینکه گاهی به دلیل نداشتن امکانات و شرایط مالی مناسب از مراجعه به پزشک خودداری کنند.

از آنجایی که یکی از مزایای طرح تحول سلامت ماندگاری پزشکان متخصص در شهرهاست اگر در زمینه انتقال متخصص سونوگراف زن نیز اقدام شود این مشکل در شهرستان باغملک رفع خواهد شد.

در همین خصوص عبدالرضا نجفی رییس مرکز بهداشت باغملک اظهار کرد: متخصص زن نیست، در سطح استان هم خیلی کم وجود دارد، اکثرا مردها انجام می دهند، و تعداد سونوگرافیست زن خیلی کم است.

نجفی افزود : در این باره مرتب با استان هماهنگ و دنبال می کنیم، نامه هم زدیم ولی همین یک سونوگرافیست مرد را هم با هزار خواهش و تمنا نگه داشتیم.

حال سوال اینجاست: آیا طرح تحول سلامت نمی تواند حداقل خواسته بانوان باغملکی را حل کند ؟ اگر خانمی نخواهد به پزشک آقا مراجعه کند تکلیف چیست؟

بسیاری از بانوان مقید و ملتزم به احکام و مسائل دینی و شرعی در شرایط خاص برای انجام یک سونوگرافی ساده توسط یک پزشک خانم مجبور به تحمل رنج سفر همراه با هزینه ها و خطرات آن می ‌شوند و یا به اجبار علی ‌رغم میل باطنی به پزشک آقا مراجعه می ‌کنند و لذا این مسائل از مهم‌ترین دغدغه‌ های این قشر در باغملک به شمار می‌ رود.

دکتر امین محمدپور سرپرست شبکه بهداشت و درمان باغملک در این خصوص گفت : ما در زمینه رادیولوژی و سونوگرافی شاید یکی از بهترین کلینیک های استان را به لحاظ پرداخت داریم. چون هر بیماری که به این کلینیک مراجعه می کند تحت نظر طرح تحول نظام سلامت است و پرداختی از جیب آن ۳۵۰۰ تومان است و این میزان در هیچ جای استان به این خوبی نیست.

محمدپور افزود : خدمت رادیولوژی یک خدمت گرانی است و ما هم با سختی توانستیم همین یکی را نگه داریم، منتهی ما برای سال آینده بهداشتی که از مهر ماه امسال است می توانیم تقاضای متخصص بدهیم چون هر سال یک بار می شود این تقاضا را کرد .

وی اذعان کرد : امسال تقاضای متخصص رادیولوژی داریم.

به هر حال ، باید به این باور رسید که تنها متخصص سونوگرافی مرد موجب شده است تا بانوان مقید به حدود شرعی در این شهر برای پیدا کردن سونوگرافیست خانم با مشکل مواجه باشند.

لذا به نظر می رسد که حل این مشکل باید به صورت جدی در دستور کار مسئولان و مدیران بهداشت و درمان شهرستان قرار گیرد تا خدای نکرده بانوان متدین مجبور نباشند بین رعایت موازین شرعی و مراجعه به پزشک یکی را انتخاب کنند.

در پایان باید گفت که هر چند بارها و بارها از کمبودهای درمانی و مطالبات بهداشتی مردم شهرستان باغملک گزارش تهیه شد و قفل همه آنها به گفته مسئولین با افتتاح بیمارستان ۹۶ تختخوابی باز می شود لذا با توجه به سرعت لاک پشتی افتتاح این بیمارستان، امیدواریم این گزارش به بایگانی مطالبات منتقل نشود.
برچسب ها: باغملک
:
:
:
آخرین اخبار