تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۹۸۸۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در نشست هم‌اندیشی نیروی انتظامی با بزرگان طوایف، معتمدان و متنفذان ‌مطرح شد
انتقاد از تیراندازی در مراسم‌های خاکسپاری و عروسی
نشست هم‌اندیشی نیروی انتظامی با بزرگان طوایف، معتمدان و متنفذان شهرستان آبادان برگزار شد.

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی آبادان در نشست هم‌اندیشی نیروی انتظامی با بزرگان طوایف، معتمدان و متنفذان شهرستان آبادان در محل سرسرای اجتماعات هتل کاروانسرا از شناخت مولفه‌های تاثیرگذار بر ایجاد و ارتقای نظم و امنیت، استفاده از نظرات معتمدان و متنفذان در تصمیم‌سازی با تکیه بر رویکرد علمی برای ارتقای امنیت اجتماعی، تقویت بسترهای ارزشی فرهنگی و اجتماعی قابل برنامه‌ریزی در میان طوایف به صورت مستمر به عنوان برخی از اهداف این نشست عنوان کرد.

همت علی ترکارانی همچنین از شناسایی و احصای ظرفیت‌ها و تهدیدات فرهنگی در حوزه نظم و امنیت در شهرستان، بهره‌گیری از ظرفیت معتمدان و متنفذان به منظور مشارکت و انسجام اجتماعی در راستای تامین نظم و امنیت در شهرستان و ارتقای حس امینت با بهره‌مندی از ظرفیت حضور معتمدان پلیس در نشست‌های فصلی به عنوان دیگر اهداف این نشست یاد کرد.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار معتمدان و متنفذان در حل اختلافات و نزاع‌های قومی گفت: نقش آنان در ترویج سنت‌های حسنه، جلوگیری از استفاده مجرمانه از سلاح و اصلاح خرده فرهنگ‌ها با هدف تقویت قانون‌مداری از دیگر ظرفیت‌های قابل استناد از ظرفیت حضور شیوخ به شمار می‌رود.

*افزایش روزافزون پرونده‌های ارجاعی به دادگستری با موضوعیت تیراندازی

جانشین دادستان آبادان نیز در ادامه از افزایش روزافزون پرونده‌های ارجاعی از سوی نیروی انتظامی به دادگستری با موضویعت تیراندازی در مراسم‌ها خبر داد و گفت: در زمان حاضر این موضوع به عنوان یک مشکلات اساسی در منطقه به شمار می‌رود.

رضا ساکی با بیان اینکه ایجاد اختلال در نظم عمومی مهم‌ترین پیامد استفاده از سلاح و انجام تیراندازی در مراسم‌ها‌ست، افزود: ایجاد سرو صدای مهیب و ترس و اضطراب در میان شهروندان از جمله پیامدهای اولیه و در مواردی مرگ فرد و یا افرادی، به عنوان دیگر پیامدهای ناخوشایند استفاده از سلاح و تیراندازی در مراسم‌ها به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: باید بپذیریم که تیراندازی در مراسم‌ها خاکسپاری مرده را زنده نمی‌کند و در مراسم‌ها عروسی نیز سبب خوشبختی زوجین نمی‌شود جز آن که عواقب ناخوشایند آن دامنگیر بسیاری از خانواده‌ها می‌شود.

ساکی تصریح کرد: برنامه‌ریزها و تصمیمات خوبی برای ریشه‌کنی این معضل در سطح استان خوزستان اتخاذ شده است.

جانشین دادستان آبادان گفت: در صورت ارجاع پرونده در این زمینه به دادگستری، در صورتی که سلاح شکاری و دارای مجوز باشد در همان بدو مجوز باطل، سلاح به نفع دولت ضبط و فرد نیز به جرم اختلال در نظم عمومی بازداشت می‌شود.

وی افزود: در صورتی که سلاح غیرمجاز باشد فرد تا شش ماه حبس و سلاحش نیز مصادره می‌شود و چنانچه سلاح نظامی باشد هیچگونه اغماض، مسامحه و تخفیفی در کار نیست.

جانشین دادستان آبادان خطاب به بزرگان طوایف تصریح کرد: شما می‌توانید عدم استفاده از سلاح را در مراسم‌ها از طایفه خود بخواهید و چنانچه باز هم فرد و یا افرادی حرف شما را نادیده گرفته و این کار را انجام دادن با ترک محل مراسم اعتراض خود را با این حرکت اعلام کنید به طور قطع تاثیرگذار خواهد بود.

ساکی از بزرگان و شیوخ طوایف خواست تا در خصوص حل اختلافات فردی و قومی همراهی و همکاری بیشتری را با دستگاه قضا و نیروی انتظامی داشته باشند.

وی در ادامه بر برخورد جدی و قانونی با متخلفان تاکید کرد و گفت: کمک در شناسایی و معرفی فرد خاطی از سوی بزرگان عشیره می تواند درس عبرتی برای سایران باشد، امید می‌رود تا با همکاری یکدیگر بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری با موضوع تیراندازی در مراسم‌ها باشیم.

*بزرگان طوایف در حرکتی هم‌سو برای پایداری نظام در تلاشند

رئیس شورای اسلامی شهرستان آبادان نیز در این نشست چنین گفت: بزرگان و شیوخ طوایف در حرکتی همسو برای پایداری نظام و انقلاب در تلاش هستند.

سید فیاض موسوی افزود: خدمت کردن به مردم تنها در قالب مسئولیت نیست، ما وارث نظامی مردمی و انقلابی هستیم و می‌طلبد تا مسئولان نظام با شتاب بیشتری گره‌های کور مردم را باز کنند.

به گفته وی، اقدام مسئولان برای رفع مشکلات و گره‌های مردمی بهترین تبلیغ برای محکم کردن پایه‌های نظام و تامین و پایداری امنیت خواهد بود.

موسوی تصریح کرد: همکاری، همراهی و مشارکت نیروی انتظامی و بزرگان طوایف با یکدیگر بروز مشکلات اجتماعی را به حداقل می‌رساند، همواره شاهد بوده‌ایم که وقتی نیروی انتظامی از شیوخ کمک خواسته آنان لبیک گویان در صحنه حضور داشتند.

وی تصریح کرد: شیوخ ما محب اهل بیت(ع) و ولایتمدارند که خط اولشان خط ولایت است، شیوخ و بزرگان طوایف نه تعصب قومیتی دارند و نه به دنبال ایجاد تفرقه هستند همه آنان در جریانی همسو به دنبال رفع مشکلات و کمک به تامین و پایداری امنیت در منطقه هستند.

در این نشست برخی از شیوخ طوایف به ارائه مطالب و مسائل پرداختند که توجه به نقش کارساز و ساختار محتوایی وجود شیوخ عشایر در حل مشکلات، رویدادهای اقتصادی، رشد و بالندگی جامعه و ماندگاری امنیت و ترویج فرهنگ غنی اسلامی در حوزه های مختلف از جمله این موارد بود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار