تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۹۹۱۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کبد چرب را با اصلاح روش زندگی کنترل کنید
یک فوق تخصص بیماری‌های گوارشي گفت: کبد نقش مهمی در سوخت و ساز و شکستن چربی‌ها در بدن ایفا می‌کند و در صورت بروز اختلال در آن، چربی در کبد رسوب کرده و موجب ایجاد کبد چرب خواهد شد.

دکتر اسکندر حاجیانی با بیان این که کبد چرب یکی از مهم‌ترین معضل‌های نظام سلامت در ایران است، اظهار کرد: انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود.

وی ادامه داد: كبد چرب معمولا در افرادي ايجاد مي​شود كه مصرف غذايي كم اما دریافت كالري نسبتا بالايي دارند؛ این حالت در پی مصرف فست​فودها، غذاهای چرب، نوشابه و انواع چيپس و پفك رخ می‌دهد.

حاجیانی با اشاره به ديگر عوامل بيماري كبد چرب گفت: نداشتن فعاليت بدني و كافي نیز موجب ابتلا به انواع بيماري از جمله كبد چرب مي​شود. ورزش مخصوص گروه يا قشر خاصي از جامعه نيست و از سوی دیگر، تاثير زياد و قابل توجهي در جلوگيري از ابتلا به بسياري از بيمار​ی‌ها دارد. با توجه به اين كه چاقي يكي از علل ابتلا به كبد چرب است مي‌توان با ورزش هر چند اندك اما مداوم و كاهش وزن، از ابتلا به اين بيماري جلوگيري كرد. ورزش بايد به جزئي از زندگي روزمره مردم تبديل شود كه اين امر به فرهنگ‌سازي بسيار قوي نياز دارد.

اين متخصص بیماری‌های داخلي افزود: كبد چرب بيماري بسيار مهمي است اما با اصلاح روش زندگي مي​توان به راحتي آن را كنترل و حتي حذف كرد.

وی با اشاره به علایم بيماري كبد چرب گفت: كبد چرب، هيچ گونه علایم باليني ندارد و تنها گاهي اوقات با دردي در قسمت فوقاني شكم همراه است. با توجه به این که این بیماری علامتي ندارد، سونوگرافي يكي از ساده​ترين و ارزان​ترين روش​هاي تشخیص آن است.

حاجیانی اظهار کرد: كبد چرب هيچ‌گونه درمان دارويي مشخص و تاييد شده ندارد و تنها مي​توان با اصلاح روش زندگي و افزايش فعاليت فيزيكي (حداقل 150 تا 250 دقيقه در هفته) و مصرف نكردن غذاهاي پر كالري مانند انواع فست​فود و استفاده بيشتر از سبزيجات و ميوه‌ها، از ابتلا به اين بيماري پيشگيري كرد.

وی تصریح کرد: شیوع نسبتا بالا و فزاینده این بیماری در نسل جوان به ویژه کودکان، توجه بیشتری نسبت به آن را مي​طلبد. كبد چرب،​ بيماري قرن است و يكي از اساسي​ترين عللي است كه منجر به نارسايي و از كارافتادگي كبد خواهد شد.

اين فوق تخصص بیماری‌های گوارشي با اشاره به تبليغات زيان​آور وسايل ارتباط جمعي به ويژه صدا و سيما گفت: متاسفانه به جاي فرهنگ‌سازي برای مصرف غذاهاي سنتي و مفيد، شاهد تبليغ انواغ فست​فودها، نوشابه​ها، چيپس و پفك هستيم كه تهدیدکننده سلامت افراد هستند.
:
:
:
آخرین اخبار