تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۹۹۱۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عملکرد 3 تیم لیگ برتری فوتبال خوزستان از نگاه شاه غریب
تيمي كه مطمئنا عدم موفقيت آن مي​تواند در فوتبال خوزستان اثر منفي بگذارد، تيم فولاد است. در هفته​هاي آغازين ليگ برتر، تغيير و تحولاتي در سيستم اين باشگاه به وجود آمد و باعث شد اين تيم قابل احترام به حاشيه برود

عبدالرضا شاه‌غريب، يكی از كارشناسان فوتبال در خوزستان به تشریح عملکرد نمایندگان استان در پنج هفته ابتدایی لیگ برتر کشور پرداخت.

شاه‌غريب در ابتدا در ارزیابی از عملکرد تیم فوتبال فولادخوزستان در پنج هفته ابتدایی لیگ پانزدهم، اظهار كرد: تيمي كه مطمئنا عدم موفقيت آن مي​تواند در فوتبال خوزستان اثر منفي بگذارد، تيم فولاد است. در هفته​هاي آغازين ليگ برتر، تغيير و تحولاتي در سيستم اين باشگاه به وجود آمد و باعث شد اين تيم قابل احترام به حاشيه برود.

*تغييرات مديريتي فولاد در بلندمدت اثر منفي می‌گذارد

وي با بیان این‌که تغييرات مديريتي فولاد صد درصد در بلندمدت اثر منفي خود را روي كادرفني خواهد گذاشت و اين موضوع يكي از موثرترين نكاتي است كه امسال فولاد با آن درگير است، گفت: اگر بخواهيم از نظر فني فولاد را ارزيابي كنيم، بايد بگويم كه فولاد در مسابقات اخير تقريبا از حريفان خود عقب افتاده است و برخي بازي​هايش را هم واگذار كرد، البته اين تيم با شخصيت و با تجربه مي​تواند كمي با جبران وضعیت ساختاري و فني خود به روزهاي قبلش برگردد.

*فولاد در نوک حمله سازماندهی ندارد

اين كارشناس فوتبال افزود: نكته مهم در بحث فني فولاد، عدم سازماندهي در نوك حمله است. اسکوچیچ باتوجه به از دست دادن گزينه​هايی مانند نانگ و پريرا در سال‌های گذشته، هنوز نتوانسته است يك بازيكن هدف جذب كند كه بتواند دو بال چپ و راست را تغذيه كند و اين يكي از نقاط ضعف فني كليدي در فولاد است. متاسفانه در ساختار حمله​اي این تیم شاهد هستيم كه فولاد از اين ضعف برخوردار است. اين تيم با وجود انتخاب حسين ابراهيمی و مهدي دغاغله، نتوانسته است مكمل​هاي ساختار حمله‌‌اش را به ويژه در نوك حمله جذب كند.

*فولاد نیاز به جذب بازيكن خارجي در نوك حمله دارد

وي بيان‌كرد: در هر صورت يكي از نكات بارز كه بالانس تيم فولاد را بر‌هم زده است، بحث بازيكن هدف است و حتما اين تيم بايد خيلي سريع به اين موضوع توجه كند. ابراهيمي و دغاغله شايد از نظر فني بازيكنان خوبي باشند اما از اين نظر كه ظرفيت بازيكن هدف را اعمال كنند و تيم را در بالانس قرار دهند، برخوردار نیستند و به اعتقاد من فولاد بايد خيلي سريع يك بازيكن خارجي براي نوك حمله خود به كار بگيرد تا به عنوان بازيكن هدف به ويژه در زمان حمله، تعادل را ايجاد كند، چرا كه فولاد با توجه به ظرفيت​هايي كه در شريفات و انصاري وجود دارد مي​تواند در حمله موثر باشد. در هر صورت در حال حاضر بالانس تيمي فولاد تحليل رفته است.

*مدیریت فولاد باید ساختار آن را بازسازی کند

شاه‌غريب عنوان‌كرد: فولاد از نظر فني و نيروي بالقوه جوان است و نياز است كه ساختار آن حفظ شود و منظور من بودن يا نبودن شخص نيست. به نظرم ظرفيت​هاي کلان مديريت در فولاد وجود دارد که بتوانند ساختار اين تيم را مانند سپاهان و ذوب آهن بازسازي كنند. تيم فولاد در سال‌هاي گذشته از مديراني تشكيل شده بود كه داراي توان فني و مديريتی قوي بودند و ثبات مديريت به فولاد اين شخصيت را داده بود كه از نظر فني نيز بالانس را ايجاد كند. هر چند من معتقدم تغييرات ايجاد شده در فولاد در طول فصل، اثرات منفي​اش را مي​گذارد ولی اميدوارم مديريت اين تيم بتواند نگاه من را تغيير دهد.

*ضرب آهنگ تيمي‌ فولاد برهم خورده است

وي بيان‌كرد: به هر حال فوتبال نیز مانند موسيقي است و اگر يك ساز مخالف زده شود و فرد از يك نت خارج شود، ضرب آهنگ بر‌ هم مي​خورد و اكنون هم فولاد ضرب آهنگ تيمي‌اش به دليل نداشتن بازيكن هدف بر ‌هم خورده است. در عمق دفاع خالدي، مساريچ، كامل و وكيا كار خود را انجام مي​دهند ولي با توجه به اين‌كه در نوك حمله اين تيم شادابي وجود ندارد، ضعف فني ايجاد مي​شود.

شاه‌غريب گفت: اسكوچيچ مربي قابلي است و سازماندهي تيمی نيز در تفكر او وجود دارد و اگر نقص​هايي كه وجود دارد برطرف شود و ساختار مديريت كمك كند كه حاشيه​ها از اطراف فولاد كم‏، بازيكن هدف جذب و ساختار حمله اين تيم تقويت شود، فولاد مي​تواند به روند قبلي​اش برگردد. فکر می‌کنم فولاد خودش را بالا می‌کشاند؛ این تیم اگر شرایطش در تعطیلات لیگ تغییر کند و کمبودهایش نیز برطرف شود و به کارهای تاکتیکی‌اش سر و سامان دهد و پس از تعطیلات، بازی‌هایش موفقیت‌آمیز باشد می‌تواند شرایطش را بهتر کند، در غیر این صورت متاسفانه باید گفت شرایط آن خیلی سخت می‌شود و نباید منتظر عواقب خوبی باشیم.

عملکرد 3 تیم لیگ برتری فوتبال خوزستان از نگاه شاه غریب

*ويسي و تيمش به مرز پختگي رسيده‌اند

وي در ادامه در ارزیابی از عملکرد استقلال خوزستان در پنج هفته ابتدایی لیگ برتر‏، گفت: به اعتقاد من عبدالله ويسي و تيمش به مرز پختگي رسيده‌اند. این تیم با بازيكناني كه امسال جذب كرده خوشبختانه توانسته است در پنج هفته ابتدايي ليگ، خودش را در بالاي جدول قرار دهد. اين تيم در هفته​هاي اخير پتانسيل خيلي خوبي داشته و توانسته است، نتايج قابل قبولي را از نظر فني و امتيازگيري كسب كند.

*ويسي بايد تفكر قهرماني را به بازيكنانش انتقال دهد

اين كارشناس فوتبال ادامه‌داد: به آن‌چه كه بايد در استقلال خوزستان توجه كرد، اين است كه ويسي بايد تفكر قهرماني را به بازيكنانش انتقال دهد، چرا كه اين قابليت در تيم استقلال خوزستان وجود دارد و اين تيم مي​تواند امسال استقلال خوزستانی باشد كه پختگي‌اش را از نظر كادر فني و بازيكنان با قابليتش، به منصه ظهور بگذارد. اين تيم از نظر فني مشكلي ندارد و از این نظر به خوبي بسته شده است. استقلال خوزستان در بازی اخيرش برابر تراکتورسازی هيچ مشكلي از نظر فني نداشت و يك بازي فكورانه و منطقي انجام داد و توانست خودش را در بالاي جدول حفظ كند. اين هم از توان عبدالله ويسي است و بايد منتظر ايجاد تحولات بهتري از سوي كادر فني در هفته​هاي آينده ليگ نیز باشيم.

*استقلال خوزستان مي​تواند جزو پنج تيم بالاي جدول قرار بگيرد

وي خاطرنشان‌كرد: استقلال خوزستان با بازيكنان جواني كه امسال جذب كرده و حفظ ساختار قبلی‌اش، توان فني‌اش كمي بالقوه شده و اين تيم به پختگي لازم رسيده است و مي​تواند جزو پنج تيم بالاي جدول قرار بگيرد و اين تيم اگر بخواهد، اين مهم دست يافتني است.

شاه‌غريب درباره نقطه ضعف این تیم نیز گفت: من ضعف اين تيم را در ساختار دفاعي آن مي​بينيم كه به دليل جواني، كمي عجله دارد و پوشش لازم داده نمي​شود. به هر حال اميدواريم يك كار تيمي در اين خط صورت بگيرد. در مجموع اين تيم با توجه به بازي​اي كه مقابل تراكتورسازي انجام داد، نسبت به هفته​هاي قبل از آن پخته​تر و مديريت تيمي آن نيز بهتر شده بود و اميدواريم در آينده نيز اين تحولات انجام شود.

*ویسی باید از کم‌شدن حاشیه‌های تیمش استفاده کند

وی گفت: در هر صورت ويسي مي​تواند با چندين سال تجربه​اي كه دارد، این تيم را جزو پنج تيم اول جدول حفظ كند. ویسی سابقه اين كار را هم در تيم صبا داشته است و امسال هم تيم بسيار خوبي جمع كرده است و يك نكته كه بايد به آن اشاره كرد، اين است كه امسال حاشيه​هاي استقلال خوزستان كمتر شده است و آن هم به دليل تشكيل استقلال اهواز است و ويسي بايد از اين فرصت نهايت استفاده را ببرد؛ چرا که با نبود حاشيه مي‌تواند با خيال راحت به كار خود ادامه دهد. به هر حال با توجه به اين‌كه حاشيه​هاي اين تيم امسال كمتر است، فكر مي​كنم بتواند موفق​تر باشد.

*استقلال اهواز فصل نقل و انتقالات خوبی داشت

اين كارشناس فوتبال در ادامه در ارزیابی‌اش از روند نتیجه‌گیری استقلال اهواز در پنج هفته‌ای که از لیگ سپری شده است، گفت: استقلال اهواز ا‌گرچه يك تيم تازه وارد به ليگ پانزدهم است ولي در شرايط سخت، فرصت بسيار كم و بايد و نبايدها توانست تقريبا در طول يك هفته با جذب بازيكنان مورد نظر، فصل نقل و انتقال خوبي داشته باشد و تيمي كه روانه ميدان شد در حال حاضر جزو بهترين تيم​هاي تازه وارد ليگ است و عملكرد خوبي داشته است. استقلال اهواز در بازي با ذوب‌آهن كه معتقديم این تيم اصفهانی سازمان يافته است و از بازيكنان خوبي برخوردار است، توانست يك امتياز بسيار حساس كسب كند که جا دارد به سرمربي اين تيم و كادر فني آن تبريك بگويم كه توانستند اين نتيجه خيلي خوب را كسب كند.

* بختياري​زاده باهوش عمل كرده است

وی افزود:‌ من فكر مي​كنم كادر فني اين تيم كه در راس آن بختياري​زاده است، كاربلد و باهوش عمل كرده است و شايد بختياری‌زاده به ظاهر سال‌ها از نظر عملی از ليگ برتر دور بوده است ولي با شناختي كه از او و نگاه فني‌اش داریم، نشان داد که با استفاده از ظرفيت‌ها و سرمايه​هاي بومي، مي​توان بازيكنان خوبي جذب كرد. فكر مي​كنم اين تيم اگر امسال تلاش و کارش را مديريت كند تا در ليگ برتر باقي بماند، در سال‌هاي آينده هم اگر به خوبي روي آن سرمايه​گذاري شود، مطمئنا كادر فني و هيات مديره، مي​توانند نتايج بهتري را به دست آورند.

*استقلال اهواز در خط حمله نیاز به کار دارد

شاه‌غریب در ادامه با بیان این‌‌که نقطه ضعف اصلي اين تيم در ساختار حمله است، گفت:‌ اين تيم در اين خط نياز به كارهاي بيشتري دارد و فكر مي​كنم توقف ليگ، مي​تواند به اين تيم كمك كند. استقلال اهواز برخلاف استقلال خوزستان خط مياني بسیار باتجربه​اي‌ دارد و اين خط مياني مي​تواند در ساختار حمله به این تیم بسيار كمك كند. در مجموع استقلال اهواز در ساختار حمله و دفاع تيمي، موفق عمل كرده است.

وی بيان‌كرد: استقلال اهواز براي موفقيت نياز به كار و تلاش بيشتري دارد و در اين ماراتني كه در ليگ برتر شاهد آن هستيم، تيم تازه وارد استقلال اهواز به كارهاي تاكتيكي و هماهنگي بسياري نياز دارد و در این راستا بايد تلاش بيشتري شود و كادر فني در این تعطیلات لیگ بايد جبران مافات كند و نتيجه را به سود خود برگرداند.

*نگاه به استقلال اهواز باید پورسه‌محور باشد، نه پروژه‌محور

اين كارشناس فوتبال خاطرنشان‌كرد: تيمي كه سال اول حضورش در ليگ برتر است و با آن حرف و حديث​ها هم وارد ليگ ​شد، مطمئنا حاشيه​هايي در كنارش خواهد بود و من معتقدم كه مسوولان استان به ويژه شخص استاندار خوزستان بايد حمايت لازم را از اين تيم داشته باشند. اين تيم در گذشته نوسانات مختلفي داشته است و هميشه خبرهاي خوبي از تيم نشنيده‌ایم و اميدوارم مسوولان استان و اسپانسرهاي اين تيم، پورسه‌محور و نه پروژه‌محور به آن نگاه كنند چرا كه در صورت نگاه پروژه‌محور، این تيم سقوط مي​كند. بايد براي اين تیم برنامه​ريزي كنند تا امسال اين تيم را در لیگ نگه دارند و ساختار مديريتي آن هم باید به صورتي باشد كه اگر تغييراتي هم ايجاد شد، استقلال اهواز از نظر مديريتي و مالي به مشکل برنخورد.

*استقلال اهواز از نظر مدیریتی حاشیه نداشته باشد در لیگ می‌ماند

وی گفت: اگر استقلال اهواز با همين روند به كار خودش ادامه دهد و حاشيه​اي از نظر مديريتي برای آن ايجاد نشود، با اين انگيزه​اي كه در كادر فني و بازيكنان آن شاهد هستم، مطمئنا اين تيم مي​تواند در ليگ برتر ماندگار شود.

شاه‌غریب در پایان بيان كرد: براي سه تيم خوزستاني آرزوي موفقيت دارم و اميدوارم نمايندگان شايسته​اي براي فوتبال خوزستان باشند، چرا كه جوانان ما در عرصه فوتبال، نگاه​شان به اين سه تيم است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار