تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۹۹۱۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۲۰ هزار شغل ایجاد کردیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه بیش از ۸ هزار طرح صنعتی کوچک و بزرگ تکمیل و به تولید رسید، گفت: طرح های مذکور باعث ایجاد ۱۲۰ هزار شغل در طول ۲ سال اخیر شده است.
۱۲۰ هزار شغل ایجاد کردیم

محمدرضا نعمت‌زاده امروز در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد و اقدامات وزارت صنعت در طول دو سال گذشته برگزار شده بود با اشاره به اینکه این وزارتخانه در همان روزهای فعالیت خود با شرایط نامناسبی روبرو بوده است اظهار داشت: شرایط رکود و عدم رونق بازار باعث شده است تا نتوانیم به اهداف خود در افزایش سطح اشتغال در کشور دست پیدا کنیم اما باید بگویم با اقدامات موثری که در طول این دو سال انجام شده است بیش از 8 هزار طرح صنعتی اعم از کوچک و بزرگ تکمیل و به تولید رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تکمیل طرح‌های مذکور باعث ایجاد 120 هزار شغل در کشور شده است، گفت: وزارت صنعت از همان روزهای نخست فعالیت خود در دو سال گذشته اقدامات را هم برای رفع موانع تولید انجام داد. به نحوی که 36 مصوبه از همان روزهای نخست تصویب و در راستای آن اقدامات عملیاتی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی صورت گرفت. در نهایت توانستیم قانون رفع موانع تولید را به تصویب برسانیم.

نعمت‌زاده با اعلام اینکه در طول این دو سال برنامه راهبردی وزارت صنعت نیز تدوین شد تصریح کرد: این برنامه در طول مطالعات متعدد با دستگاه‌های مختلف تدوین شده است اما دستگاه‌ها می‌توانند پیشنهادات خود را برای تکمیل آن اعلام نمایند.

* انجام مذاکرات خودرویی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای

وزیر صنعت در مورد اقدامات این وزارتخانه به بحث دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی پرداخت و افزود: از همان روزهای نخست شروع مذاکرات ما می‌دانستیم که بنگاه‌های غربی خواستار افزایش همکاری‌های خود با ایران هستند اما به دلیل محدودیت‌ها این افزایش همکاری میسر نبود. در همین راستا وزارت صنعت در طول مذاکرات توافق ژنو یکی از معاونین خود را به همراه تیم مذاکره کننده به ژنو فرستاد که خوشبختانه توانستیم موانع تامین قطعات خودرو را در طی مذاکرات ژنو برطرف کنیم حتی در حوزه صادرات مواد پتروشیمی به توافقات خوبی دست پیدا کردیم.

وی تصریح کرد: بنده حتی در یکی از جلسات تهدید کردم که اگر شرکت‌های کشورهای اروپایی نخواهند به توافق برسند ایران دیگر مذاکرات خود را با آنها ادامه نخواهد داد.

نعمت‌زاده در ادامه سخنان خود به تاکیدات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید و افزایش تجارت خارجی اشاره کرد و افزود: ایشان در جلسه اخیر خود با هیئت دولت در مورد پول‌های بلوکه شده، تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی و افزایش تجارت خارجی با تاکید بر صادرات غیرنفتی نکات مهمی را اعلام کردند. البته ایشان در سال 74 نیز به رئیس جمهور وقت 3 بار طی نامه‌هایی موانع پیش روی تولید و افزایش صادرات غیرنفتی را تاکید کرده بودند که این مورد نشان می‌دهد باید در حوزه تجارت خارجی اقدامات موثری انجام دهیم.

وی در رابطه با وضعیت این روزهای صنعت خودروسازی کشور اظهار داشت: خودروسازان ما امروز با مشکل خاصی روبرو نیستند حتی استراتژی‌های 10 تا 5 ساله را نیز تدوین کرده‌اند. خوشبختانه در افزایش حجم تولید نیز اقدامات مناسبی را انجام می‌دهند به نحوی که امسال افزایش 2 برابری صادرات خودرو نسبت به سال گذشته پیش‌بینی شده است.

*کاهش قیمت خودرو نه، ثبات قیمت‌ها شاید

وزیر صنعت با اشاره به ایجاد کمپین عدم خرید خودرو گفت: متاسفانه فضایی در جامعه ایجاد شده است که نباید خودرو بخریم زیرا در آینده قیمت‌ها ارزان خواهد شد. این در حالیست که نه خودروسازان و نه وزارت صنعت و حتی رئیس شورای رقابت صحبتی را در مورد کاهش قیمت خودرو اعلام نکرده‌اند.

نعمت‌زاده خطاب به خبرنگاران اظهار داشت: شما نباید به اینگونه اخبار نادرست دامن بزنید. به اعتقاد بنده اگر مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید حتی نرخ دلار افزایش می‌یافت که این موضوع برای تولید کننده و صنعت کشور اثرات نامناسبی را بوجود می‌آورد.

وی اضافه کرد: متاسفانه مذاکرات طول کشید و این موضوع باعث شد تا اثرات مذاکرات به مرور در جامعه مشخص شود. بنده فکر می‌کنم اگر خودروسازان قیمت‌های خود را ثبات نگه دارند همان کاهش قیمت را اعمال کرده‌اند.

وزیر صنعت با اشاره به اینکه افزایش تولید و بهره‌وری در دستور کار صنعت خودروسازی کشور قرار دارد اظهار داشت: چند روز گذشته بنده گزارش مالی صنعت خودروسازی کشور را به بانک مرکزی ارائه کردم که در آن شرکت‌های خودروساز برنامه‌های خود را برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری اعلام کرده بودند. حتی بنده جلساتی را نیز با شرکت‌های خودروساز برای اصلاح ساختار مالی آنها برگزار کردم که این موضوع نشان می‌دهد این صنعت هر روز درصدد پیشرفت و توسعه خود است.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم بعد از نهایی شدن مذاکرات و لغو تحریم‌ها شرایط بهتر شود، گفت: وزارت اقتصاد خود اعلام کرده است که هفته‌ای 2 تا 3 مورد تقاضا از شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران را دریافت می‌کند اما تحقق این موارد بعد از برداشتن تحریم‌ها بوجود خواهد آمد.

:
:
:
آخرین اخبار