تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۹۹۱۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لزوم بهسازی بهداشتی مدارس پیش از بازگشایی
مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، برنامه بهداشتی مدونی طراحی شده تا مدارس آمادگی لازم را برای پذیرای دانش‌آموزان داشته باشند.

مهران معلم اظهار کرد: در این برنامه سه موضوع وضعیت ساختمانی مدارس به خصوص کلاس‌ها، وضعیت سرویس‌های بهداشتی و آب‌خوری‌ها و بوفه مدارس بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: وضعیت ساختمانی مدارس از جمله محیط کلاس‌های درس از نظر نور، گرمایش و سرمایش و نظافت کلاس‌ها در این برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد و اقدامات لازم جهت مناسب‌سازی فضا برای ورود دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید انجام می‌شود.

معلم ادامه داد: آنچه برای مجموعه بهداشت اهمیت دارد این است که آموزش و پرورش از هم‌اکنون و پیش از بازگشایی مدارس اقدامات خود را جهت بهسازی وضعیت انجام دهد.

وی عنوان کرد: بهداشت سرویس‌های بهداشتی و آب‌خوری‌های مدارس نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و ضروری است که مدیران آموزش و پرورش و مدارس در جهت بهسازی سرویس‌ها اقدام کنند. در این زمینه با آموزش و پرورش مکاتبه لازم انجام شده است.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان افزود: با توجه به این که بازگشایی مدارس همزمان با شرایط فصلی خاصی است و در این زمان وارد پیک دوم بیماری التور می‌شویم؛ چنانچه شرایط برای رشد میکروب‌ها فراهم شود، احتمال ابتلای دانش‌آموزان به این بیماری افزایش می‌یابد. بنابراین لازم است با تمهیدات بهداشتی، امکان ایجاد بستر انتقال بیماری‌های واگیردار در محیط مدرسه از بین برود. در این جهت، تهیه آب‌خوری در مدارس به تعداد مناسب و بهسازی شده بسیار مهم است. همچنین در سرویس‌های بهداشتی باید حتما صابون مایع به میزان کافی وجود داشته باشد. همچنین تاکید می‌شود که تعداد سرویس‌های بهداشتی با تعداد دانش‌آموزان مدارس متناسب باشد.

وی گفت: مدارسی که دارای مخازن ذخیره آب هستند باید از هم‌اکنون مخازن را پاک‌سازی و پس از ضدعفونی آبگیری کنند. لازم است مدارس نقاطی که با مشکل آب مواجه هستند، با آموزش و پرورش هماهنگی لازم را جهت تامین آب مورد نیاز انجام دهند. وجود آب در تمام طول روز در مدارس با توجه به تعداد بسیار بالای دانش‌آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است و مدیران باید توجه خاصی به تامین آب مدارس داشته باشند.

معلم درباره بوفه مدارس نیز اظهار کرد: در خصوص بوفه سالم در مدارس سال‌ها است که با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ایم تا بنا بر آن، شرایط توزیع خوراکی در مدارس بهداشتی باشد. یک بوفه سالم باید هم از امنیت غذایی و هم ایمنی غذایی برخوردار باشد.

وی افزود: امنیت غذایی بدان معنا است که ماده غذایی عرضه شده در بوفه مدارس باید ریزمغذی‌های لازم را داشته باشد. مصرف ماده غذایی بدون ریزمغذی‌های لازم و مفید، موجب اختلال تغذیه‌ای در دانش‌آموزان می‌شود. ایمنی غذایی نیز با عرضه مواد غذایی سالم و جلوگیری از انتقال بیماری‌های روده‌ای، واگیردار و مسمومیت دانش‌آموزان تامین می‌شود.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: عدم عرضه چیپس و پفک در بوفه مدارس بسیار حائز اهمیت است. بوفه‌های مدارس می‌توانند در جهت سالم‌سازی عرضه مواد غذایی، توزیع لقمه سالم را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین مواد غذایی و مسئول بوفه باید مورد تایید مسئول بهداشت محل قرار گیرند. مسئول بوفه مدرسه باید دارای کارت تندرستی باشد و بهداشت فردی خود را رعایت کند. همچنین ساختمان بوفه باید از وضعیت مناسبی برخوردار باشد.

وی گفت: سال گذشته با مشارکت آموزش و پرورش،  بوفه سالم مدارس را طراحی کردیم ولی همچنان در برخی بوفه‌ها مواردی که از نظر مجموعه بهداشت بسیار حائز اهمیت است، رعایت نمی‌شود که رسیدگی به این موارد معمولا در بازرسی‌های ابتدای سال تحصیلی و در طول سال تذکر داده می شود.

معلم با بیان این که ماده غذایی و همچنین خود فروشندگان دوره‌گرد از نظر سلامتی مورد تایید نیستند، افزود: از آن‌جا که خرید ماده غذایی از دست‌فروشان توسط دانش‌آموزان احتمال افزایش مسمومیت در دانش‌آموزان و همچنین تهدید سلامتی این قشر از جامعه می شود، از شهرداری به عنوان یک نهاد اجرایی و همچنین مدیران آموزش و پرورش درخواست می‌کنیم که جهت جلوگیری از استقرار دست‌فروشان اقدامات لازم را انجام دهند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار