تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۹۹۲۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس آموزش‌ و پرورش استثنایی خوزستان:
آرزو می‌کنم همه دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی تحصیل کنند

رییس آموزش‌ و پرورش استثنایی خوزستان مشکل اصلی دانش‌آموزان با نیازهای خاص را "پذیرش" آن‌ها توسط جامعه دانست، گفت: آموزش حق هر انسانی است و طبق قوانین بین‌المللی نمی‌توان کودکی را به دلیل نقص بدنی یا مشکل ذهنی از تحصیل محروم کرد؛ واقعیت این است که مدارس عادی ما هنوز از ظرفیت پذیرش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برخوردار نیستند به همین جهت این دانش‌آموزان به مدارس استثنایی هدایت می‌شوند اما آرزوی ما این است که هیچ دانش‌آموزی در مدارس استثنایی تحصیل نکند.

علی ممبینی با تشرح آخرین اقدامات و برنامه‌های این اداره برای دانش‌آموزان استثنایی و بیان چالش‌ها و فرصت‌های موجود، به سؤالات خبرنگاران این خبرگزاری درباره وضعیت آموزشی و فرهنگی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه در استان و معلمان آن‌ها پاسخ گفت.

وی ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، با بیان این‌که تعلیم و تربیت استثنایی همانند خبرنگاری کاری دشوار و طاقت‌فرسا است، اظهار کرد: کار خبرنگاری همانند کار ما که با دانش‌آموزان دارای معلولیت و با نیازهای ویژه سروکار داریم، سخت است؛ خبرنگاران نیز همواره پیگیر مشکلات جامعه هستند که کاری طاقت فرسا است.

رییس آموزش‌ و پرورش استثنایی خوزستان در ادامه با بیان این‌که آموزش و پرورش استثنایی استان صاحب برنامه شده است، افزود: در حال حاضر آموزش و پرورش با برنامه پیش می‌رود و کارهای در حال انجام، مطابق برنامه‌ریزی تعیین شده‌اند و قطعا کسب هر موفقیت، نتیجه این برنامه بوده است.

2 وظیفه کلان آموزش و پرورش استثنایی

ممبینی با اشاره به 2 وظیفه کلان تخصصی آموزش ‌و پرورش استثنایی، تصریح کرد: این وظایف شامل کیفیت‌بخشی به مدارس عادی و دیگری تحت پوشش قراردادن کودکان با نیازهای ویژه و ارایه خدمات به آن‌ها است.

وی افزود: کیفیت‌بخشی به مدارس عادی از چند طریق انجام می‌شود؛ طرح سنجش سلامت دانش‌آموزان توسط آموزش‌وپرورش استثنایی اجرا و پس از ارزیابی و غربالگری، دانش‌آموزان شناسایی و جداسازی می‌شوند. پس از غربالگری مشخص می‌شود که هر دانش‌آموزی در چه جایگاه آموزشی قرار می‌گیرد.

رییس آموزش‌ و پرورش استثنایی خوزستان ادامه داد: همچنین راه‌اندازی مراکز اختلالات یادگیری با هدف بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان از دیگر خدمات آموزش و پرورش استثنایی در راستای کیفیت‌بخشی به مدارس عادی است.

مدارس استثنایی از سند توسعه آموزشی استان تبعیت می‌کنند

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با اشاره به این‌که هر یک از دانش‌آموزان استثنایی در یک گروه آموزشی خاص قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: پس از انجام طرح سنجش، کودکانی که دارای شرایط ویژه هستند به مدارس استثنایی معرفی و پس از انجام ارزیابی‌های تخصصی به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند.

ممبینی تصریح کرد: در حال حاضر هفت گروه در مدارس استثنایی وجود دارد که شامل دانش‌آموزان کم‌شنوا و ناشنوا، آسیب‌دیده بینایی، کم‌توان ذهنی، معلول جسمی - حرکتی، اختلالات رفتاری(اوتیسم)، چند معلولیتی و اختلالات یادگیری است.

وی با یادآوری این‌که آموزش و پرورش استثنایی از گذشته برنامه داشته که سالانه به مدارس ابلاغ شده و مدارس نیز موظف به اجرای آن هستند، ادامه داد: اکنون آموزش و پرورش صاحب سند توسعه شده که مدارس استثنایی نیز در کنار برنامه ویژه خود، سند توسعه آموزشی استان را دنبال می‌کنند.

جامعه باید در پذیرش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه فعال‌تر باشد

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان مهم‌ترین محورهای این برنامه شامل شناسایی دانش‌آموزان استثنایی در هر نقطه استان، جای‌دهی صحیح و ارائه خدمات مناسب به آن‌ها و فرهنگ‌سازی بین خانواده‌ها به‌منظور مراجعه هر چه سریع‌تر و جامعه برای تلاش در پذیرش دانش‌آموزان استثنایی، افزود: امروزه نگاه جامعه به کودکان با نیازهای ویژه نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است.

ممبینی افزود: جامعه باید در پذیرش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه فعال‌تر باشد و از توانمندی این دانش‌آموزان آگاه شود؛ در سال‌های گذشته رفتارها با این کودکان نامناسب بوده است. وقتی سال گذشته یک دانش‌آموز روشندل استان در کنکور سراسری منطقه چهار کشوری رتبه 720 را کسب می‌کند، این نشان‌دهنده توانمندی است.

وی خاطرنشان کرد: توانمندی که در این حوزه وجود دارد و موفقیت‌هایی که توسط کودکان و نوجوانان استثنایی شکل می‌گیرد، حتی در آموزش و پرورش عادی سابقه نداشته است. به همین جهت باید خانواده‌ها و جامعه از این توانمندی‌ها مطلع باشند و نگاه خود را نسبت به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تغییر دهند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با اشاره به برخی موفقیت‌های دانش آموزان استثنایی استان گفت: امسال آموزش و پرورش استثنایی 20 مقام در جشنواره‌های مختلف فرهنگی و قرآنی کسب کرده که نشان از برنامه‌ریزی می‌دهد.

ممبینی اظهارکرد: در حال حاضر از یک برنامه پنج‌ساله برخوردار هستیم و مطابق شاخص‌های استانی و کشوری برای هر نوع فعالیت تلاش می‌کنیم حداقل یک‌سال برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ این برنامه تا سطح مدرسه استثنایی نیز تدوین و اجرا می‌شود و دوردست‌ترین مدرسه استثنایی استان نیز موظف است در هماهنگی با برنامه استانی عمل کند.

طرح آموزش تلفیقی فراگیر؛ تلاشی برای حضور کودکان استثنایی در مدارس عادی

رییس آموزش و پرورش استثنایی با بیان این‌که باید با یک نگاه ویژه به کودکان استثنایی تا حد امکان آن‌ها را به جامعه نزدیک کنیم، گفت: طرح آموزش تلفیقی فراگیر در همین راستا است که ترجیح داده می‌شود تعدادی از دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی آموزش ببینند تا تعامل با آموزش و پرورش عادی حفظ و همچنین این افراد در آینده هنگامی که وارد جامعه می‌شوند با مشکل رو به رو نشوند.

ممبینی در خصوص این طرح توضیح داد: در این طرح که به‌صورت سالانه اجرا می شود تعدادی از دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی تحصیل و از ظرفیت مدارس عادی استفاده می‌کنند. تلاش می‌شود که این دانش‌آموزان از لحاظ اجتماعی و روحی با شرایط موجود آشنا شوند؛ البته توصیه‌های فنی و حرفه‌ای به مدارس و معلمان این دانش‌آموزان ارایه می‌شود. همچنین در هر هفته 2 روز معلم تخصصی استثنایی در این مدارس حاضر و توصیه‌ها و مشاوره‌های لازم را به دانش‌آموز، معلم و خانواده ارایه می‌دهد.

آرزویمان این است که هیچ دانش‌آموزی در مدارس استثنایی تحصیل نکند

وی خاطرنشان کرد: تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش طرح تلفیقی هر سال متغیر است؛ در سال گذشته 700 دانش‌آموز استثنایی در مدارس عادی استان تحصیل کردند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان اظهار کرد: آرزوی ما این است که هیچ دانش‌آموزی در مدارس استثنایی تحصیل نکند؛ آموزش حق هر انسانی است و طبق قوانین بین‌المللی نمی‌توان کودکی را به دلیل نقص بدنی یا مشکل ذهنی از تحصیل محروم کرد. واقعیت این است که مدارس عادی ما هنوز از ظرفیت پذیرش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برخوردار نیستند به همین جهت این دانش‌آموزان به مدارس استثنایی هدایت می‌شوند.

ساختار مدارس عادی باید برای پذیرش دانش‌آموزان معلول مهیا شود

ممبینی با اشاره به این‌که در ساختار و ساختمان اغلب مدارس عادی توجهی به شرایط دانش‌آموزان دارای معلولیت نشده است، گفت: آرزو می‌کنیم که در مدارس عادی تغییرات عمده ایجاد شود؛ به‌طور مثال برای یک دانش‌آموز معلول که از ویلچر استفاده می‌کند باید رمپ ویژه ویلچر ایجاد شود یا جهت تردد دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا در مدارس باید میله ویژه نصب شود اما متاسفانه 80 درصد مدارس عادی ما این چنین نیستند.

وی بیان کرد: در حال حاضر 3 هزار و 700 دانش آموز در 70 مدرسه استثنایی استان تحصیل می‌کنند؛ هم‌اکنون به‌شدت پیگیر توسعه آموزش و پرورش استثنایی در استان هستیم. در سال گذشته در روستاهای رفیّع و غیزانیه مدرسه استثنایی افتتاح شد و این آمادگی را داریم که در هر نقطه استان که دانش‌آموزان استثنایی وجود دارد و تعداد آن ها به حد نصاب برسد، کلاس استثنایی دایر کنیم.

دانش آموز استثنایی، کودک گوشه‌گیر نیست

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با تأکید بر لزوم انعکاس توانمندی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: تعامل مناسبی با صدا و سیما و خبرگزاری‌ها داشتیم که در انعکاس توانمندی دانش‌آموزان استثنایی بسیار تأثیر گذار بود؛ باید این توانمندی‌ها را شناسایی و به خوبی معرفی کنیم و نشان دهیم که دانش‌آموز استثنایی آن کودک گوشه‌گیر نیست بلکه توانمندی‌های بهتر بسیاری دارد؛ دانش‌آموز استثنایی کسی است که در مسابقات علمی، فرهنگی و ورزشی رتبه‌های برتر را کسب می‌کند.

ممبینی ادامه داد: جامعه باید برای ورود دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به پروسه آموزش و پرورش استثنایی تلاش کند؛ در سال گذشته شاهد مواردی از ثبت نام دانش‌آموزان استثنایی از مناطق محروم استان بودیم که نشان از تعامل میان آموزش و پرورش و جامعه است.

اجرای سنجش سلامت در روستاها و مناطق محروم به‌صورت رایگان

وی در خصوص روش شناسایی دانش‌آموزان استثنایی بیان‌کرد: در حال حاضر طرح سنجش سلامت تنها کانال شناسایی دانش‌آموزان استثنایی است. در سال گذشته از 90 هزار دانش‌آموز پایه اول در استان 78 هزار نفر ارزیابی شدند؛ هر چه طرح سنجش سلامت توسعه یابد، شناسایی دانش‌آموزان بهتر و بیشتر انجام می‌شود. در سال گذشته در برخی مناطق سخت و محروم استان طرح سنجش سلامت اجرا نشد که قطعا در این مناطق دانش‌آموزان استثنایی وجود دارند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان عنوان کرد: تأکید بر این است که امسال تمام دانش‌آموزان تحت پوشش طرح سنجش سلامت قرار بگیرند؛ تا پایان هفته گذشته 70 هزار دانش‌آموز در استان ارزیابی سلامت شده‌اند و تلاش می‌کنیم که آمار افراد تحت پوشش نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند.

ممبینی درباره هزینه سنجش سلامت هر نوآموز نیز اظهار کرد: این طرح خودگردان است و به همین جهت مبلغ 12 هزار تومان از هر نوآموز بابت ارزیابی کامل در پایگاه سنجش سلامت دریافت می‌شود؛ البته این طرح در 10 درصد از جامعه هدف مانند روستاها و مناطق محروم به‌صورت رایگان و نیم‌بها انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که امسال آموزش و پرورش استثنایی استان از لحاظ کسب رتبه‌های پژوهشی، فرهنگی و قرآنی نسبت به سال‌های گذشته بی سابقه بوده است، گفت: معلمان استثنایی استان نیز رتبه‌های نخست بسیاری در کشور کسب کرده‌اند.

ورزش برای دانش‌آموزان استثنایی یک‌ ضرورت است/بهره‌برداری از یک سالن ورزشی تا پایان سال

ممبینی با تصریح بر این‌که ورزش برای دانش‌آموزان استثنایی یک ضرورت است، خاطرنشان کرد: برای این دانش‌آموزان ورزش از دارو واجب‌تر است؛ به همین جهت در استخدامی چند سال گذشته، مربیان تربیت بدنی در مدارس استثنایی جذب شدند؛ در حال حاضر بیش از 90 درصد مدارس استثنایی استان معلم ورزش دارند.

وی عنوان کرد: همچنین زنگ ورزش را هدفمند کرده‌ایم؛ کمبودهایی در زیر ساختارها و امکانات ورزشی وجود دارد اما با این حال کارهای خوب بسیاری انجام شده است. یکی از مطالبات چند ساله راه‌اندازی سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی بود که تا پایان سال 94 این سالن به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان اضافه کرد: همچنین با مدیرعامل منطقه آزاد اروند جلسه‌ای برگزار شد که قول احداث دو سالن ورزشی در خرمشهر و آبادان و تجهیز برخی مدارس استثنایی را دادند.

معلم استثنایی بدون انگیزه و عشق نمی‌تواند کار کند

ممبینی در خصوص وضعیت مدارس متوسطه حرفه‌ای استثنایی در استان نیز گفت: تا چند سال گذشته مدارس استثنایی تنها تا دوره ابتدایی و راهنمایی(پیش حرفه‌ای) وجود داشت اما اکنون در بسیاری از شهرستان‌ها مقطع متوسطه حرفه‌ای وجود دارد و توانستیم کلاس‌های بسیاری در رشته‌های مختلف را مجهز کنیم.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان این‌که در حال حاضر 520 دانش‌آموز استثنایی در مقطع متوسطه حرفه‌ای در استان تحصیل می‌کنند، خاطرنشان کرد: برای دانش‌آموزان دختر رشته‌های در رشته‌های خیاطی، راسته‌دوزی، هنرهای زندگی و قالیبافی و برای دانش‌آموزان پسر رشته‌های مشبک‌بری، درودگری، رنگ‌آمیزی، چرم و رنگ‌آمیزی ساختمان در مدارس متوسطه حرفه‌ای استان دایر است.

درصد سختی کار معلمان استثنایی ناچیز است

وی در ادامه تصریح کرد: به آرامش و رفاه معلمان استثنایی اعتقاد داریم؛ در مدارس استثنایی جوی عاطفی حاکم است؛ معلمان استثنایی عاشق دانش‌آموزان خود هستند و اگر انگیزه و عشق نباشد با وجود سختی امر تعلیم و تربیت این دانش‌آموزان، نمی‌توانند کار کنند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی با بیان این‌که درصد سختی کار برای معلمان استثنایی حساب می‌شود، اظهارکرد: معلمان استثنایی انگیزه‌های مادی را مدنظر قرار نمی‌دهند و مسائل مادی در اولویت آن‌ها نیست؛ با این حال و با توجه شرایط کاری دشوار، امتیاز ویژه‌ای برای معلم استثنایی وجود دارد و به ازای هر پنج سال سابقه، ‌یک سال به سنوات خدمت او اضافه می‌شود بنابراین معلم استثنایی می‌تواند با 25 سال سابقه بازنشسته شود؛ همچنین از لحاظ حقوقی درصد سختی کار نیز برای آن‌ها منظور می شود که البته بسیار ناچیز است.

پذیرش؛ اصلی‌ترین مشکل دانش‌آموزان استثنایی

امسال 80 درصد هزینه سرویس دانش‌آموزان استثنایی رایگان می‌شود

ممبینی با اشاره به این‌که پذیرش از سوی جامعه و ایاب و ذهاب دو مشکل عمده دانش‌آموزان استثنایی است، گفت: انتظار ما پذیرش دانش‌آموزان با شرایط خاص و از بین رفتن نگاه ترحمی و تبعیض‌آمیز نسبت به آن‌ها است؛ برخی از افراد با دانش‌آموزان دارای معلولیت به‌صورت ترحم‌آمیز رفتار می‌کنند در حالی که این رفتار اشتباه است و موجب ناراحتی این کودکان می‌شود.

وی عنوان کرد: در سال تحصیلی جدید هزینه سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی 70 تا 80 درصد رایگان خواهد بود و این سهم از سوی دولت تقبل می‌شود. این دانش‌آموزان به‌طور عمده از قشر کم درآمد جامعه هستند و از سوی دیگر آموزش استثنایی هزینه‌بر است و برای هر آموزش باید از ابزار ویژه‌ای استفاده کرد؛ همچنین استهلاک امکانات و ابزارها در مدارس استثنایی بالا است به همین جهت باید به این مدارس کمک شود.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان این‌که اعتبارات جوابگوی تمام نیازها نیستند، افزود: گاهی پیش‌آمده که دانش‌آموز استثنایی در پرداخت هزینه‌های آموزش خود می‌ماند؛ هزینه‌های سرویس‌های ایاب و ذهاب، درمان و دارو بسیار بالا است و به همین دلیل هر کس توانایی کمک به آموزش و پرورش استثنایی را دارد، از آن دریغ نکند.

پرداخت بخشی از هزینه درمان دانش‌آموزان استثنایی از مهرماه

وی اظهارکرد: تلاش می‌شود که هزینه درمان دانش‌آموزان استثنایی توسط آموزش و پرورش پرداخت شود و در این خصوص اقدامات خوبی در حال انجام است. در این راستا از مهرماه بخشی از هزینه درمان این دانش‌آموزان نیز از سوی دولت پرداخت می‌شود.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان افزود: هفته اول مهرماه نیز به 30 دانش‌آموز کم‌بینا تبلت همراه با محتوای آموزشی نصب‌شده اعطا خواهد شد که به‌عنوان وسیله شخصی در اختیار آن‌ها خواهد بود و محتوای آموزشی با استفاده از این ابزار به شنوایی و دیداری تبدیل خواهد شد.

وی با بیان این‌که این طرح در راستای هوشمندسازی و ارائه محتوای الکترونیک اجرا می‌شود، ادامه داد: روند هوشمندسازی مدارس استثنایی استان نسبتا خوب است اما تاکنون به نقطه مطلوب نرسیده است؛ اکنون در تمام مدارس استثنایی استان حداقل یک یا دو کلاس هوشمند وجود دارد و بسیاری از محتوا را با سیستم الکترونیک آموزش می‌دهیم.

رتبه سوم آموزش و پرورش استثنایی استان در کشور در تمام شاخص‌ها

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: رتبه آموزش و پرورش استثنایی استان در تمام شاخص‌ها در کشور سوم و در بعضی شاخص‌ها اول است و این حاصل تلاش معلمان و متخصصان آموزش استثنایی در استان است.

ممبینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم برگزاری برنامه‌های هنری متنوع در مدارس استثنایی بیان کرد: برنامه‌های فرهنگی و جشن‌ها به‌صورت مرتب در مدارس استثنایی استان برگزار می‌شود که در افزایش انگیزه دانش‌آموزان و شادابی آن‌ها تأثیرگذار است؛ کلاس درس استثنایی از کلاس درس عادی متفاوت و شاداب‌تر است و در مجموع در مدارس استثنایی آموزش از پرورش جدا نیست.

وی خاطرنشان کرد: در مدارس استثنایی مربی پرورشی نداریم زیرا همه معلمان به نوعی مربی پرورشی نیز هستند؛ ما علاوه بر یادگیری دروس باید به دانش‌آموزان مهارت‌های اجتماعی را هم آموزش دهیم.

راه‌اندازی سه مرکز ویژه اختلالات یادگیری در دستورکار امسال

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان این‌که مراکز اختلالات یادگیری موجب ارتقای وضعیت تحصیل دانش‌آموزان می‌شوند، عنوان کرد: برخی از دانش‌آموزان از ضریب هوشی عادی برخوردار هستند اما ممکن است در یک یا دو فرایند آموزشی مشکل داشته باشند؛ جایگاه این دانش‌آموزان در مدارس عادی است اما باید به آن‌ها کمک کرد؛ به همین جهت آموزش و پرورش استثنایی مراکز اختلالات یادگیری را برای کمک به این دانش‌آموزان راه‌اندازی کرده است که افت تحصیل را کاهش می‌دهند.

ممبینی بیان کرد: در حال حاضر در استان 20 مرکز دولتی و 7 مرکز غیردولتی مشکلات ویژه یادگیری فعال هستند که در سال جاری تعداد این مراکز افزایش خواهند داشت. سال گذشته سه مرکز در شهرستان‌های شوشتر و خرمشهر و ناحیه یک اهواز راه‌اندازی شد و امسال نیز راه‌اندازی این مراکز در شهرستان‌های لالی، مسجدسلیمان و رامشیر پیگیری می‌شود.

وی افزود: دانش‌آموزی که 2 سال متوالی مردود و دچار تکرار پایه شود، قطعا دارای مشکلاتی است؛ ممکن است در مدارس عادی با توجه به نبود امکانات لازم و تعدد بالای دانش‌آموزان در کلاس‌ها، این مشکلات تشدید شود و به همین جهت این دانش‌آموزان در مدارس استثنایی پذیرش و در آن‌جا آموزش می‌بینند.

شناسایی سالانه چهار تا پنج هزار دانش‌آموز دیرآموز در استان

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان درخصوص روند شناسایی و معرفی دانش‌آموزان دیرآموز به این مراکز گفت: معمولا معلم وضعیت آموزشی یک دانش‌آموز را تشخیص و به مرکز ویژه مشکلات یادگیری ارجاع می‌دهد. این دانش‌آموزان در این مراکز 20 جلسه آموزش را افزون بر برنامه درسی خود در مدرسه طی می‌کنند تا بتوانند هم‌پای دیگر دانش‌آموزان آموزش‌ها را فرابگیرند.

ممبینی با اشاره به آمار بالای دانش‌آموزان دیرآموز در استان، گفت: قطعا این امر بر وضعیت آموزش و پرورش استان تأثیرگذار است؛ اگر قرار است به افت تحصیلی توجه شود باید مراکز اختلالات یادگیری و مدارس استثنایی تقویت شود.

وی با بیان این‌که دانش‌آموزان دیرآموز از نظر بهره هوشی بالاتر از دانش‌آموزان استثنایی هستند و جایگاه آن‌ها در مدارس عادی است ولی باید برای آن‌ها برنامه داشت، ادامه داد: سالانه بین چهار تا پنج هزار دانش‌آموز دیرآموز در استان داریم که به دلیل مشکل کمبود شدید نیروی انسانی در آموزش و پرورش، چندان نمی‌توانیم به آن‌ها توجه کنیم.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان افزود: البته از سال گذشته به این مسئله نیز ورود کردیم و برای این دانش‌آموزان کلاس‌های جبرانی برگزار و به تمام مدارس عادی ضرورت "لازم التوجه بودن" این دانش‌آموزان ابلاغ شد.

خرید بیش از 200 میلیون تجهیزات آموزشی و توانبخشی برای مدارس استثنایی

وی درباره خرید تجهیزات برای مدارس استثنایی نیز اظهارداشت: سال گذشته بیش از 400 میلیون تومان تجهیزات اداری و تخصصی خریداری و به مدارس استثنایی تحویل داده شد؛ امسال نیز تا فصل تابستان حداقل 200 میلیون تجهیزات آموزشی و توان‌بخشی خریداری و بین مدارس توزیع شده است.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با اشاره به این‌که برخی از کتب مدارس استثنایی مسال جدیدالتألف بوده‌اند، افزود: امسال 70 میلیون تومان تنها برای خرید کیت آموزشی کتب جدیدالتألیف هزینه شد.

ممبینی یادآورشد: سال گذشته فقط 35 میلیون تومان تجهیزات ورزشی خریداری و به مدارس تحویل داده شد؛ همچنین تأکید شد که استفاده از وسایل ورزشی و کمک‌آموزشی یکی از ضروریات است.

موافقت با 30 درصد تقاضاهای جهش تحصیلی در استان

وی با بیان این‌که چهار سال است که تقاضاهای جهش تحصیلی دانش‌آموزان برای جهش از پایه دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهام به ششم توسط آموزش و پرورش استثنایی انجام می‌شود، گفت: در سال گذشته 720 دانش‌آموز در استان متقاضی جهش تحصیلی بودند که با 30 تا 40 درصد آن‌ها موافقت شد.

وی با اشاره به برگزاری چندین جشنواره فرهنگی و ورزشی چه در سطح مدرسه‌ای و استانی در طول سال تحصیلی، تصریح کرد: دانش‌آموزان استثنایی خوزستان در جشنواره‌ها و مسابقات کشوری حضور فعالی دارند؛ تلاش می‌کنیم از سهمیه‌های استان برای اعزام به مسابقات کشوری نیز حداکثر استفاده را داشته باشیم.

فرسودگی فضای آموزشی استثنایی به مراتب کمتر از مدارس عادی است

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در خصوص وضعیت فضای آموزشی استثنایی نیز اظهارکرد: عمر ساختمان مدارس ما تا حدودی مناسب است و به جز در شهر اهواز مدرسه‌ای نداریم که دچار فرسودگی باشد؛ همچنین در روزهای آینده یکی از مدارس فرسوده اهواز تخریب و پروژه خوبی به جای آن تعریف خواهد شد.

ممبینی با بیان این‌که فرسودگی فضای آموزشی استثنایی به مراتب کمتر از مدارس عادی است، ادامه داد: در مورد کمبود فضای آموزشی نیز تنها در شهرستان جدید باوی و کارون کمبود احساس می‌شود زیرا در این شهرستان‌ها هنوز مدرسه استثنایی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: لازم است از دانش‌آموزان، اولیا و معلمان آموزش و پرورش استثنایی و هر کسی که به این مدارس کمک می‌کند، تشکر کنم؛ دولت تدبیر و امید نگاه ویژه‌ای به افراد با نیازهای ویژه دارد و با این نوع دیدگاه، نگرش به دانش‌آموزان استثنایی را مثبت ارزیابی و از آن‌ها حمایت می‌کند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار