تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۹۹۳۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر جهاد کشاورزی هندیجان:
بی آبی کشاورزی هندیجان را تهدید می کند
مدیرجهادکشاورزی هندیجان گفت: خشک شدن رودخانه زهره در این شهرستان و ممنوع شدن کشت تابستانه، کشاورزان این شهرستان را متحمل خسارت زیادی کرده است.

کامبیز محسنی سه شنبه اظهار کرد: توسعه کشاورزی هندیجان نیاز به حمایت دارد، متاسفانه نبود آب برای کشاورزی در این شهرستان باعث وارد کردن خسارت زیادی به بخش کشاورزی شده است.

وی گفت:در دوسال گذشته آب مورد نیاز کشاورزان و دامداران در شهرستان هندیجان از رودخانه های بالا دست استان و از شهرستان بهبهان تامین می شد که از دو سال گذشته تاکنون این سهمیه بر روی این شهرستان بسته شده و کشاورزان از آب رودخانه زهره در هندیجان استفاده می کردند.

رییس جهاد کشاورزی هندیجان افزود:رودخانه زهره نیز به دلیل کمی بارش و خشکسالی، کم آب شد و همین موضوع باعث شور شدن آب این رودخانه در امسال، ودرنهایت باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی در این شهرستان شد.

وی گفت: کمبود آب رودخانه زهره سبب شده آب مورد نیاز زراعی این شهرستان تامین نشود و خسارت چشمگیری به محصولاتی مانند کلزا، گندم و جو وارد شود.

رییس جهاد کشاورزی هندیجان درادامه بیان کرد: بالغ بر 18 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت است که سه محصول گندم و جو و کلزا در این زمین ها کشت می شود.

وی با بیان اینکه تولید گندم نیز در هندیجان با کاهش روبه رو بوده گفت: در سال زراعی گذشته 40 هزار تن گندم از اراضی زیر کشت این شهرستان برداشت شد ولی در سال زراعی جاری به 17 هزار تن کاهش یافت.

وی افزود: در سال زراعی گذشته هفت هزار تن جو از اراضی کشاورزی هندیجان برداشت شد که به دلیل خشکسالی و کمبود آب، برداشت جو به یک هزار و 400 تن کاهش یافته است.

رییس جهادکشاورزی هندیجان همچنین درباره خسارت وارده بر محصول کلزا گفت: امسال از 50 هکتار کشت شده چهار هکتار باقی ماند که 10 تا 11 تن برداشت شد که نسبت به سال زراعی گذشته کاهش بسیاری داشته است.

وی مهمترین مشکل کشاورزان هندیجان را بی آبی عنوان کرد و افزود: برای جلوگیری از نابود شدن قشر کشاورز و دامدار باید هر چه زودتر وضعیت آب در این شهرستان بهبود یابد.

محسنی بیان کرد: درسال زراعی جاری بیش از50 درصد محصولات کشاورزی کشت شده در این شهرستان به دلیل بی آبی و شور شدن رودخانه زهره به دلیل کم آبی از بین رفت.

شهرستان هندیجان درجنوب خوزستان و با خلیج فارس دارای 95 کیلومتر مرز آبی است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار