تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۹۹۵۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکل های گمشده بیش از 17 عدد
رقم ها کم نیست؛ در طول این چند سال خبرهایی پیرامون اختلاس های چند هزار میلیاردی شنیده ایم. بابک زنجانی که نامش با تخلف مالی و اختلاس های کلان گره خورده است امروز به یکی از مباحث مهم در زمینه مفاسد مالی تبدیل شده است که هنوز نقاط ابهام فراوانی در رابطه با آن وجود دارد.

رقم‌ها کم نیست؛ در طول این چند سال خبرهایی پیرامون اختلاس‌های چند هزار میلیاردی شنیده‌ایم. بابک زنجانی که نامش با تخلف مالی و اختلاس‌های کلان گره خورده است امروز به یکی از مباحث مهم در زمینه مفاسد مالی تبدیل شده است که هنوز نقاط ابهام فراوانی در رابطه با آن وجود دارد. از سوی دیگر امیرعباس سلطانی از جمله نمایندگانی است که نامش همواره در لیست پیگیران تخلفات زنجانی مشاهده می‌شود. از این رو «آرمان» به سراغ نماینده بروجن رفت تا پای صحبت‌های او در رابطه با پدیده بابک زنجانی بنشیند.

 سلطانی که چندی پیش خبر از ارائه درخواست برای دیدار با زنجانی به قوه قضائیه ارائه کرده است، امروز معتقد است باید خط‌دهندگان بابک زنجانی شناسایی شوند. نماینده بروجن همچنین از وجود 17، 18 دکل گمشده خبر داد. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی امیرعباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس با «آرمان» است: 

این روزها بحث فساد مالی و احراز تخلفات بسیار پررنگ شده است، دلیل ظهور و بروز این تخلفات را چه می‌دانید؟
 در ارتباط با اینکه چرا فساد اقتصادی تقریبا برای ما حالت عادی پیدا کرده و قبح آن از بین رفته است، باید آسیب‌شناسی کنیم و تمام زوایا و جوانب آن را به دقت بررسی کنیم. در این راستا قطعا قانون وجود دارد اما برخی قانون را دور می‌زنند، بنابراین باید ابتدا مشکلاتی که وجود دارد آسیب‌شناسی شود. متاسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد بحث عدم نظارت صحیح است بدین معنا که مدیران ما به دلیل آنکه نظارت کافی بر کار آنها وجود ندارد و دست آنها را در بسیاری موارد بازمی‌گذاریم طبیعی است که برخی از آنان به خود اجازه دهند رفتارهای غیرقانونی از خود نشان دهند.

چرا این رفتارهای غیرقانونی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است؟
در این رابطه باید گفت یکی از مهم‌ترین دلایل تحریم‌ها بوده است؛ بدین معنا که می‌توان به رفتار برخی افراد به بهانه دور زدن تحریم‌ها، برای مثال، قضیه بابک زنجانی و دکل‌های نفتی، اشاره کرد. یعنی تحریم‌ها یک اهرمی بود تا قانون را دور بزنند و در کنار آن بزرگ‌ترین فسادهای مالی قرن پدیدار شود. در این قضیه قطعا مدیرانی که دست به این کار می‌زنند تنها مدیرانی نیستند که مشکل اقتصادی داشته باشند، رقم‌هایی هم که اختلاس می‌شود رقم‌هایی است که سال‌های سال، حتی می‌تواند نسل بعد از خودشان را نیز تامین کند. دستگاه‌های نظارتی باید به صورت ویژه و قاطع با آنها برخورد کنند تا پرونده‌ها شامل مرور زمان نشوند و از حساسیت پرونده کاسته نشود. باید برای این پرونده‌های اقتصادی یک دادگاه ویژه با ‌سازوکاری ویژه قرار داد تا بتوان به این موارد در کوتاه‌ترین مدت و به بهترین وجه رسیدگی کرد. در شرایطی نیز این تخلفات توسط مجلس یا دیگر نهادها پیگیری می‌شود و در اثر فشار افکار عمومی و جو رسانه‌ای برخی از متخلفان دستگیر می‌شوند. بنابراین باید برخوردها به گونه‌ای باشد تا متخلفان به قاطعیت برخورد با مفاسد اقتصادی پی ببرند و از این رو شرایط را برای فعالیت خود مساعد نبینند. اعلام اسامی مفسدان اقتصادی، برخورد جدی‌تر با آنها و در مواردی محاکمه‌های علنی به صوابدید قوه‌ قضائیه می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد. باید مجموع شرایط به شیوه‌ای عمل کند که این مفسدان فرصت فعالیت‌های غیرقانونی نداشته باشند. در مواردی برگزاری دادگاه‌های علنی ترمزی است برای افرادی که تفکر اختلاس را در سر می‌پرورانند و طبیعی است که افراد متخلف یا دارای پتانسیل انجام تخلف، وقتی با چنین شرایطی مواجه می‌شوند این برداشت را خواهند داشت که با برخورد بسیار جدی مواجه خواهند شد و بدین طریق می‌توان از دایره تخلفات کاست و زمینه را برای بروز فعالیت‌های اقتصادی در چارچوب قانون مهیا کرد.

بحث بابک زنجانی بسیار مطرح است. بابک زنجانی از کجا پیدا شد؟ آیا تحریم او را پدید آورد یا پیش از آن نیز بود؟
بحث بابک زنجانی وقتی در موضوع نفت و میعانات گازی وارد می‌شود نمود می‌یابد اما پیش از آن در فرهنگ، ورزش و حتی سیاست نفوذ داشت و حتی فردی برای پیگیری کارهای بابک زنجانی به کمیسیون‌های مجلس رفت و آمد داشت. بنابراین به نظرم بابک زنجانی پیش از آنکه به حوزه نفت وارد شود مقادیری زیادی تخلف مالی از جمله چک‌های برگشتی داشته است اما آنچه بیشترین اشکال است از نظر ما و به وزرای قبلی انتقاد داریم آن است که اگر فردی تقاضای 500 هزار تومان وام کند در صورت داشتن چک برگشتی به هیچ عنوان به او وام تعلق نمی‌گیرد چطور است به فردی که انواع مفاسد اقتصادی را داشته است و حتی جعل اسناد و شناسنامه که حداقل سه شناسنامه جعلی در کارنامه او به چشم می‌خورد اعتماد می‌شود که وارد جریانی شود و تحریم را دور بزند. مساله مهمی است. شاید تنها انگیزه وزرا دور زدن تحریم‌ها باشد اما چطور به این فرد اعتماد می‌شود؟! همانطور که گفتم تحریم‌ها موجب شد تا افرادی مانند بابک زنجانی بتوانند از تحریم‌ها به نفع خود استفاده کنند اما طبق قراین و شواهد موجود، زنجانی پیش از آنکه وارد مسائل نفتی شود در موضوع مسائل اقتصادی و معامله‌های کلان ورود داشته است. او آدم زرنگی است. حالا حدود دوسال است که زندانی است، اما اطلاعات زیادی را به بیرون درز نداده است و مشخص نیست چه زمانی واقعیت مشخص می‌شود. 

شما گفتید به وزرای قبل این ایراد را وارد دانستید. توضیح آنان در این رابطه چه بوده است یعنی چرا با وجود این همه ایراد به فردی چون زنجانی اعتماد می‌شود؟
متاسفانه این همان مساله‌ای است که هنوز پاسخی برایش یافت نشده و سوال امروز ما نیز همین است که چرا؟! اما پاسخی که وزرا داده‌اند این است که در تحریم بودیم و به خاطر آنکه کشور را از وضعیت بحرانی خارج کنیم و برای کسب درآمد بتوانیم نفت بفروشیم دست به چنین کاری زدیم، اما سوال اینجاست که چرا فردی که پیش از بستن قرارداد تخلفاتی داشته است مورد اعتماد قرار می‌گیرد. 

شما می‌گویید پیش از مساله تحریم‌ها بابک زنجانی در فرهنگ، ورزش و... نفوذ داشته، راه نفوذ او چه بوده است؟
من همیشه به این موضوع اعتقاد داشته و دارم که بابک زنجانی را نباید یک فرد دید بلکه باید او را ماحصل یک گروه بدانیم که در برخی جاها نفوذ داشته‌اند. زنجانی تنها حکم ویترین را داشت. شاید از طریق بابک زنجانی برنامه‌های بسیار دیگری را می‌خواستند پیش ببرند، لذا اعتقادم بر این است که باید مجدانه وارد عمل شد و آن گروه حامی را شناسایی کرد و با آن برخورد کرد. لذا بابک زنجانی تنها یک فرد و یک ویترین است و حتی با محکومیت و مجازات بابک زنجانی در شرایطی که آن گروه همچنان ادامه حیات می‌دهد مشکلی حل نخواهد شد.

آیا در راستای شناسایی آن گروه مافیایی گامی برداشته شده و نتیجه‌ای حاصل شده است؟
نه متاسفانه. واقعیت آن است که باید همکاری بیشتری با ما انجام شود و مضاف بر اینکه اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار بگیرد. ما ابزاری برای این کار نداریم و تنها جسته گریخته خود دست به جمع‌آوری اطلاعات می‌زنیم. به هر حال ما بر اساس وظایف نمایندگی تلاش خود را در این راه می‌کنیم تا خط‌دهندگان بابک زنجانی را شناسایی کنیم چرا که اگر آن رانت‌ساز شناسایی نشود ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

آیا هنوز پیگیر دیدار با بابک زنجانی هستید؟
ما مصریم که این دیدار حتما انجام شود و اعتقاد داریم این موضوع باید پیگیری شود. به هر حال ما بر اساس مدارکی که داریم از آقای زنجانی سوال داریم. 

اما برخی از پشت‌پرده‌هایی در پس این دیدار سخن می‌گویند. چقدر صحت دارد؟
این موضوع را تکذیب می‌کنم. به هر حال بابک زنجانی در گذشته اظهاراتی داشته و به مواردی اشاره کرده که امروز منکر تمام آنها می‌شود. دلیل درخواست برای دیدار با او هم همین است که ببینیم حرفش چیست و چرا گفته‌ها را تکذیب می‌کند. اصلا مشخص نیست منظور از این پشت پرده‌ها که می‌گویند چیست و چرا واضح نمی‌آیند و بگویند منظورشان چه بوده که اینگونه می‌گویند. 

الان چه مدارکی در دست دارید؟
ما مدارک زیادی داریم اما برای آنکه این مدارک بتوانند کاری از پیش ببرند نمی‌توانیم آنها را رسانه‌ای کنیم چرا که قطعا با رسانه‌ای شدن همه آنها سوخت می‌شوند. این مدارک در رابطه با بابک زنجانی و ارتباط او با رضا ضراب و شرکت‌هایی که با یکدیگر ارتباط مالی داشتند، است.

  منظورتان همان 20 مورد اعتراف است؟
به هر حال قبل از این همه را گفته بود که به دلیل جلساتی که با او در کمیسیون داشتیم می‌توانستیم موارد دیگری به پرونده اضافه کنیم. اطلاعاتی که نزد ماست کم نیست اما در شرایط فعلی خبر نداریم آنچه در نزد ما هست با اطلاعات دیگر که جمع‌آوری شده، یکی است یا تفاوت دارد. همان‌طور که اشاره کردید ۲۰ اعتراف داریم که تصور نمی‌کنم در اختیار نهاد دیگری باشد و از سوی دیگر اجازه رسانه‌ای کردن این اعترافات را نداریم و دلیلش هم هراس از سکوت زنجانی پس از افشای آنهاست. پس فعلا دست نگه داشته شده است. 

آیا در این مسیر افراد دیگری هم وجود دارند که متخلف باشند؟
بله، افراد دیگری نیز وجود دارند که هنوز آزاد هستند و لازم است شرکت‌ها و افرادی که در این شرکت‌ها حضور داشتند پاسخگو باشند. این شرکت‌ها هم شامل شرکت‌های داخلی می‌شوند و هم شرکت‌های خارجی.

مساله دکل‌های نفتی به کجا رسید؟
در این رابطه واقعا رقم‌های بالایی تخلف شده است و به یک دکل و 87 میلیون دلار نیز ختم نمی‌شود. 

یعنی تعداد بیشتر از دو دکل است؟
تعداد خیلی بیشتر است و حتی تا 17 و 18 دکل هم می‌توانید پیش بروید. به هر حال این موضوع در حال بررسی است و تا ضمن رسیدن به یک نتیجه مشخص باید کمی صبر کرد. موضوع دکل‌ها موضوع ساده‌ای نیست که چند عدد بیان شود و پرونده تمام شود بلکه باید اجازه داده شود موضوع به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: آرمان

:
:
:
آخرین اخبار