تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۹۹۸۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
باز هم وزارت نیرو و تخریب آثار تاریخی زاگرس
تپه روباه، متعلق به دوران پیش از تاریخ و تاریخی به دلیل خط لوله انتقال فاضلاب و تیرهای برق در ضلع شرقی و موارد دیگر مورد تعرض و تخریب قرار گرفت.
باز هم وزارت نیرو و تخریب آثار تاریخی

 
نعمت‌الله سراقی، سرپرست گروه گمانه‌زنی و تعیین عرصه و حریم تپه روباه در شهرستان الیگودرز استان لرستان با اعلام این خبر افزود: تپه روباه یکی از مهمترین تپه‌های شهرستان الیگودرز است که بر روی یک بستر آبرفتی در ضلع غربی شهر الیگودرز و جنوب میدان آزادگان واقع شده است.

این باستان شناس با اشاره به پراکندگی زیاد داده‌های سفالی و استخوانی در سطح تپه گفت: با توجه به آثار سطحی و تحلیل داده‌های سفالی توالی دوره‌های نوسنگی، مس، سنگی، مفرغ و همچنین دوران تاریخی اشکانی، ساسانی و دوره اسلامی را می‌توان برای آن در نظر گرفت.

وی با ابراز تاسف از تعرضات و تخریب‌هایی که نسبت به این محوطه تاریخی و پیش از تاریخ صورت گرفته است، برخی از آنها را عبور کمربندی جدید الیگودرز- اصفهان، خط لوله انتقال فاضلاب و تیرهای برق در ضلع شرقی، دپوی زباله و نخاله‌های ساختمانی در ضلع‌های شرقی و غربی تپه روباه اعلام کرد.

سراقی گفت: آنچه که گفته شد و همچنین تخریب بخش عمده‌ای از ضلع غربی تپه بالودر، تعرضات مکرر کشاورزان منطقه و تسطیح بخش‌های عمده‌ای از تپه در ضلع شمالی و جنوبی، گسترش شهر به سمت غرب ، انجام فعالیت‌های عمرانی در این قسمت و حفاری‌های غیرمجاز در نقاط مختلف آن لزوم تعیین عرصه وحریم این محوطه را الزام‌آور می‌کرد.

وی افزود: تعیین عرصه و حریم درجه یک تپه روباه با ایجاد ۲۱ گمانه و با توجه به داده‌های فرهنگی به دست‌آمده از گمانه‌های حفرشده، عوارض طبیعی و مصنوعی پیرامون آن صورت گرفت؛ گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه روباه الیگودرز که در نیمه تیر ماه شروع و آخر مرداد ماه سال جاری پایان یافت با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار