تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۱۰۳۷۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان خبر داد:
افزایش ۳۳ درصدی اشتغالزایی از نوع مزدگیری در خوزستان
در زمینه ایجاد فرصت های شغلی از نوع مزدگیری در ۶ ماه اول سال جاری ۳۳ درصد رشد اشتغالزایی در استان داشتیم
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: در زمینه ایجاد فرصت های شغلی از نوع مزدگیری در ۶ ماه اول سال جاری ۳۳ درصد رشد اشتغالزایی در استان داشتیم.

هوشمند صفایی عصر روز چهارشنبه در جلسه شورای اشتغال خوزستان اظهار کرد: با وجود کمبودها و مشکلات اعتباری با اتخاذ تدابیر مدیریتی و بخشنامه هایی که در زمینه یکپارچه کردن اشتغال داشتیم، شاهد پیشرفت های خوبی بودیم.

افزایش ۳۳ درصدی اشتغالزایی از نوع مزدگیری در خوزستان

وی افزود: با استفاده از مشوق های قانونی توانستیم روند شتابنده ای به اشتغالزایی استان بدهیم، به ویژه با فعال کردن ماده ۷۰ قانون برنامه پنجم در خوزستان (کارفرمایانی که از کاریابی ها نیرو بگیرند، مشمول معافیت بیمه می شوند) بهترین امتیاز و مشوق برای کارفرمایان و در نهایت اشتغالزایی بیشتر در استان بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح کرد: حین تحریم و بعد از آن شاهد این هستیم که شرکت های خارجی به ویژه از طریق شرکت نفت و حفاری نیروی کار وارد استان می کنند. این ورود نیروی کار در سالهای گذشته چهار هزار اتباع خارجی عموما متخصص بود ولی به یکباره سیر صعودی پیدا کرده و به ۱۲ هزار نفر رسیدند.

صفایی بیان کرد: در ارتباط با این نیروهای کار خارجی تصمیم گرفتیم تا به ازای صدور هر یک پروانه کار سه نفر نیروی بومی استان را مشغول به کار کنیم که با این کار به روند اشتغالزایی استان کمک شود.

وی عنوان کرد: در ۶ ماه ابتدایی سال جاری در واقع ۳۳ درصد رشد اشتغال از طریق کاریابی ها را در استان خوزستان شاهد بودیم. یک نوع اشتغال مزدبگیری و یک بخش هم خویش فرمایی، خوداشتغالی و کارآفرینی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان ادامه داد: در زمینه ایجاد فرصت های شغلی از نوع مزدگیری در ۶ ماه اول سال جاری ۳۳ درصد رشد در استان داشتیم. همچنین ۶ هزار و ۲۷۱ نفر فرصت شغلی به کاریابی ها معرفی شد ولی کاریابی ها اعلام کردند که دو هزار و ۸۲۶ نفر فقط واجد شرایط بودند.

صفایی یادآور شد: یکی از دلایل واجد شرایط نبودن نیروهای کار این است که مراکز آموزش عالی ما نیروهای متناسب با بازار کار را آموزش نمی دهند. یکی از پدیده هایی که امروزه با وجود تحول در بازار کار شاهد آن هستیم این است که عموما فارغ التحصیلان فاقد مهارت کافی برای نیازهای استان هستند.

وی تأکید کرد: عدم تناسب فارغ التحصیلان با نیازهای بازار اصلا برای خوزستان خوب نیست. بیکاران زیادی در کاریابی ها ثبت نام کردند ولی متأسفانه عموما فاقد مهارت لازم بوده و باید یک تغییر نگرش به آموزش مهارت ها در استان داشته باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: در حال حاضر پروژه بید بلند سه هزار نیرو از جمله داربست بند و اسکلت بند نیاز دارد که در بهبهان این چنین نیروهایی وجود ندارد. برای تأمین نیازهای این پروژه مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان ورود پیدا کرده تا مراکز فنی و حرفه ای را راه اندازی و با تجهیز آنها نیروهای لازم را برای پروژه بید بلند آموزش دهد.

صفایی تأکید کرد: یکی از علت هایی که گاها اعلام شده نیروی غیر بومی به استان وارد می شود، شاید همین نبود نیروهای متخصص در استان باشد. در حال حاضر آمار درخواست کار زیاد است ولی نیروی متخصص نداریم که به آنها معرفی کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح کرد: متأسفانه به دلیل عدم تطبیق مدرک تحصیلی و بازار کار در آینده با تعداد زیادی نیروی فارغ التحصیل بیکار روبرو خواهیم شد.

صفایی بیان کرد: در شهرستان ها واقعا مردم در منازل خود مشغول به کار کردن بوده و به تسهیلات مشاغل خانگی نیاز دارند ولی خب متأسفانه ما سهم خود را از دست داده ایم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: توزیع شهرستانی و بین بخشی اعتبارات خوداشتغالی امسال انجام شده و این فرصتی است که در اختیار استان قرار گرفته است. متقاضی زیادی با طرح های آماده داریم و باید از این فرصت استفاده کرده و حداقل اشتغال که رویکرد دولت است را ایجاد کنیم.

صفایی یادآور شد: بر اساس تأکید دولت در راستای توسعه فرصت های شغلی باید به توسعه مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد و کوچک تکیه کرد.

وی تصریح کرد: عملکرد پرداختی سه بانک عامل را آذر ماه امسال بررسی خواهیم کرد. دستور کار بعدی

مربوط به تحقق اشتغال دستگاه های اجرایی استان است. دستگاه های اجرایی استان با توجه به فعالیت ها و پروژه هایی که دارند در حال حاضر برای پنج هزار و ۵۳۷ نفر اشتغالزایی قطعی کرده اند. دستگاه های اجرایی که اشتغال ایجاد می کنند باید در سامانه رصد آن را ثبت کنند تا به یک آمار قطعی برسیم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار