تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۱۰۵۲۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ریشه‌های عاطفه در عزاداری صادقانه
محرم و آیین عزاداری هر یک از شهرهای کشورمان در سوگ سرور و سالار شهیدان متناسب با فرهنگ هر یک از مناطق صورت می‌گیرد
گاهی مراسم عزاداری سالار شهیدان در بین مردم بختیاری به گونه‌ای پیش می‌رود که در مراسم عزای نزدیکان این مردم انجام می‌شود و این خصوصیت ریشه در عواطف وصف‌ناپذیر مردم بختیاری و صادقانه‌ترین حالت عزاداری دارد.

محرم و آیین عزاداری هر یک از شهرهای کشورمان در سوگ سرور و سالار شهیدان متناسب با فرهنگ هر یک از مناطق صورت می‌گیرد.

در این بین عزاداری مردم بختیاری و شهرستان ایذه نیز تلفیقی از آیین سنتی منطقه است که به نوعی رسوم سوگواری این‌ماه را متفاوت‌تر از نقاط دیگر کشور می‌کند.

مردم این شهرستان از دیرباز در نخستین روزهای ماه محرم با تجمع در محل زندگی سادات به رسم احترام به این افراد عزاداری در سوگ اباعبدالله الحسین(ع) را آغاز کرده و این مکان را به‌عنوان محل برپایی مراسم سوگواری می‌دانند.

در روزهای نزدیک با آغاز ماه محرم مردم این منطقه اقدام به ساخت علم کرده و هر کدام از افراد محل با بستن پارچه تمیز خود را در بر افراشتن آن سهیم می‌کنند.

با آغاز ایام سوگواری این‌ماه، دسته‌روی و اجرای مراسم عزاداری در سطح محلات حال و هوای وصف‌ناپذیر خود را ایجاد می‌کند، حال و هوایی که از همان کودکی تا به امروز برای هر کدام از ما معنای خاص و وصف‌ناپذیر خود را دارد.

با فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی تمام هیئات‌ مذهبی سطح شهرستان با حرکت به‌سمت اماکن متبرکه، بقاع امامزاده‌ها و آرامستان‌ها برای ادای احترام به این اماکن و زیارت اهل قبور راهی می‌شوند و این‌دسته روی‌ها همراه با حمل علم توسط جوانان و افراد تنومند خواهد بود.

در ابتدای برگزاری آیین روز تاسوعا و عاشورا، نذورات و قربانی‌ها در پای علم انجام می‌شود و سپس این علم توسط افراد تنومند و کسانی که حاجتی در دل خود دارند، حمل می‌شود.

نوحه حسن ـ حسین از معروف‌ترین نوحه‌های گذشته است که در بین مردم این منطقه رواج داشته و این نوحه به‌حالت دو ضربی است.

عمق ارادت مردم این منطقه به سالار شهیدان به گونه‌ای است که در هنگام عزاداری و سینه‌زنی نظم دو ضربی نوحه حسن ـ حسین از بین رفته و جای خویش  را به جایگاه واقعی خود در قلب مردم این‌دیار می‌دهد و مراسم عزاداری به گونه‌ای پیش می‌رود که در مراسم عزای نزدیکان این مردم  انجام می‌شود و این خصوصیت ریشه در عواطف وصف‌ناپذیر مردم بختیاری و صادقانه‌ترین حالت عزاداری دارد.

*حمل گهواره به نشان گهواره علی اصغر

بدون شک یکی از اقداماتی که در بین برخی از زنان بختیاری و شهرستان ایذه رواج دارد، حمل گهواره‌های کوچک محلی یا همان «تهده» است که برای جمع آوری نذورات در مسیر حرکت دسته‌های عزادار گذاشته می‌شود.

این گهواره با پارچه‌های سبز پوشیده شده و نشان از گهواره کوچکترین شهید کربلا یعنی حضرت علی اصغر دارد.

مراسم عزاداری روز عاشورا پس از ادای نماز ظهر این روز و زیارت اماکن متبرکه به پایان می‌رسد و مردم عزادار برای انجام مراسم عزاداری شام غریبان به هیئات‌ خود باز می‌گردند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار