تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۱۰۷۲۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقتی سلامت مردم بی‌اهمیت می‌شود؛
اندر حکایت کشف گوشت فاسد در بیمارستان شوش
در پی کشف گوشت فاسد در بیمارستان نظام مافی شوش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در اقدامی عجیب موضوعی را تکذیب کرد که هیچ‌گاه در اصل گزارش مطرح نشده بود!

انتشار خبر «کشف گوشت فاسد در بیمارستان نظام مافی شوش» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت، در گزارش روز گذشته آمده بود که: در حالی که بیماران بستری در بیمارستان نظام مافی شوش از کیفیت تغذیه این بیمارستان گلایه‌مند هستند، شاید هیچ وقت به فکرشان خطور نمی‌کرد که این غذا حاوی گوشت فاسد باشد!

در این میان اتفاقات و واکنش‌های مسئولان به این خبر در جای خود قابل تأمل است!

*آتش‌سوزی مشکوک در انبار آشپزخانه بیمارستان

درست چند ساعت پس از کشف و ضبط فرآورده‌های خام دامی در بیمارستان نظام مافی شوش، آتش‌سوزی عجیبی در انبار آشپزخانه این بیمارستان اتفاق افتاد، خبری که شهروندان شوش را متعجب خود کرد!

با این شرایط برخی‌ها معتقدند که این آتش‌سوزی ساختگی بوده و برای از بین بردن سرنخ‌های احتمالی تخلف و یا به حاشیه راندن اصل مسئله صورت گرفته است.

یکی از کارکنان بیمارستان که در لحظه وقوع این حادثه حاضر بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش اظهار کرد: تقریبا ساعت 12 نیمه شب و بامداد روز چهارشنبه بود که متوجه آتش‌سوزی در انبار آشپزخانه بیمارستان شدیم.

این شاهد عینی که نخواست نامش فاش شود ادامه داد: با توجه به اقدام سریع آتش‌نشانی اما 80 درصد اجناس در آتش سوخته و نابود شدند.

وی همچنین به احتمال عمدی بودن این حادثه اشاره کرد و گفت: کارشناسی که در محل حادثه حاضر شد از احتمال زیاد تخریب و به عبارتی عمدی بودن این حادثه خبر داد.

*با پنبه سر بریدن یا هندوانه زیر بغل گذاشتن؟!

در این میان موضع‌گیری دانشگاه علوم پزشکی دزفول قابل تأمل است.

رئیس این دانشگاه روز گذشته در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها در حالی از «روزهای تاریخ گذشته» گوشت‌های فاسد خبر می‌داد که هیچ تماسی با رئیس اداره دامپزشکی شوش در کسب جزئیات این مسئله نداشت.

این در حالی‌ است که رئیس اداره دامپزشکی شوش در گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در این شهرستان در ارتباط با عکس‌های منتشر شده مربوط به این میزان گوشت فاسد این‌گونه توضیح داد: آنجا که در تصاویر هشتم آبان‌ماه 93 نوشته شده در واقع تاریخ تولید بوده و روی جلد آن درج شده بود که «انقضا یک سال پس از تولید» است.

میلاد عامری اضافه کرد: غیر از اینکه فرآورده‌های دامی کشف شده، چهار روز منقضی شده بودند؛ اصلا کاری به تاریخ آنها هم که نداشته باشیم، فاسد و خراب و سیاه رنگ شده بودند.

عامری با بیان اینکه 80 کیلوگرم گوشت قرمز و چربی آن، بدون درج تاریخ انقضا، و فاسد هستند ادامه داد: مرغ‌ها نیز چهار روز از تاریخ‌شان گذشته و کاملا فاسد و غیرقابل مصرف هستند که در چنین شرایطی ممکن است بعضی از گوشت‌ها تاریخ داشته باشند ولی در آن واحد، خراب هم باشند و ظاهرشان تغییر کرده باشد.

اما یوسف پدیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در بیان پیگیری‌های خود چنین گفت: گوشت‌های آلوده شامل مقداری گوشت مرغ بوده، که سه روز از تاریخ مصرف آن گذشته، همچنین 38 کیلوگرم گوشت قرمز که تاریخ مصرف آنها نیز گذشته بوده در میان گوشت‌های فاسد قرار داشتند.

این در حالی‌ است که بر اساس اظهارات رئیس اداره دامپزشکی شوش، این فرآورده‌های خام دامی، شامل 174 کیلوگرم گوشت مرغ، 40 کیلوگرم گوشت قرمز گوساله و دو کیلوگرم چربی گوسفندی و ... از آشپزخانه بیمارستان است که کشف و ضبط شد.

*تکذیبیه یا...!

اما آنچه که قابل توجه است، تکذیب مسمومیت بیماران است، در حالی که در اصل خبر که روز گذشته خبرگزاری فارس در ارتباط با کشف گوشت فاسد، هیچ‌گونه اشاره‌ای به مسمومیت بیماران نشده بود!

*مقداری گوشت یا 230 کیلوگرم؟!

در بخشی دیگر از مصاحبه پدیدار با رسانه‌ها آمده که «کارشناسان تغذیه و بهداشت محیط روزانه از مواد غذایی بازرسی می‌کنند» و این‌گونه ادامه می‌دهد که «مقداری گوشت فاسد وارد بیمارستان شوش شده است»، غافل از اینکه این مقدار، 230 کیلوگرم گوشت فاسد است که می‌توانست باعث مسمومیت و وخامت حال بیماران بخت برگشته‌ای باشد که به امید معالجه و صرف هزینه‌های هنگفتی در بیمارستان بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در ادامه اظهارات خود به اقدام سریع در کشف و ضبط این فرآورده‌های دامی فاسد اشاره کرده، اظهارات پدیدار به نحوی‌ است که مخاطب گمان می‌برد «کارشناسان تغذیه و بهداشت محیط که روزانه مواد غذایی را بازرسی می‌کنند!»، این مواد غذایی فاسد را کشف کرده و به‌طور یقین قهرمان این داستان شده‌اند!

فیلتر بعدی که پدیدار در رسیدن گوشت و مواد غذایی به بیمارستان معرفی می‌کند، پایش «مسئولان طریق بهداشتی» و «مسئولان درمانی» است، فیلترهای ضعیفی که از تشخیص 230 کیلوگرم گوشت سیاه و خراب عاجز هستند! گوشت‌هایی که به قول خود رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول، یک روز قبل از کشف و ضبط وارد بیمارستان شده و یقینا با توجه به توصیف رئیس اداره دامپزشکی شوش، غیرممکن است که این میزان گوشت یک روز قبل‌تر تازه و سالم وارد بیمارستان شده و امروز فاسد شده باشند! 

و این یعنی پایشی در کار نبوده است یا اگر بوده ...

*لزوم برخورد قاطع با متخلفان

در این میان نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، ضعف در نظارت‌ها و خلأ در ریاست بیمارستان نظام مافی این شهرستان را عامل بروز این‌گونه مشکلات می‌داند.

وی در واکنش به کشف و ضبط فرآورده‌های دامی فاسد، ضمن تشکر از نظارت اداره دامپزشکی شوش تصریح کرد: در گفت‌وگویی که با دادستان شوش انجام گرفت از این مقام مسئول خواسته شد که به نحو قاطع با پیمانکار و عوامل متخلف برخورد قانونی داشته باشد.

سید راضی نوری با بیان اینکه این حق مردم است که از خدمات مناسبی در بیمارستان بهره‌مند شوند گفت: نظارت‌های دانشگاه علوم پزشکی دزفول در شوش ضعیف است و باید در بخش‌های مختلف از جمله تغذیه بیماران نظارت‌ها مضاعف شود.

وی با اشاره به اینکه انتظار داریم تبعیض‌ها علیه شوش برداشته شود، افزود: در حال حاضر خلأ وجود ریاست بیمارستان و عدم نظارت منسجم در تنها بیمارستان شوش احساس می‌شود و این مسئله مسبب مشکلات زیادی در بخش‌های مختلف بیمارستان است.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نظارت مطلوب در بخش‌های مختلف بیمارستان و برخورد قانونی با متخلفان، خواسته منطقی مردم است و انتظار می‌رود که این مسئله تکرار نشود و شاهد هیچ تخلفی مشابه دیگری در حوزه بهداشت و درمان شوش نباشیم.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی دزفول پیش از این در زمان فرماندار و نماینده سابق، تعهداتی در برابر زیر نظر گرفتن بهداشت و بیمارستان را تقبل کرد که تا به امروز آنها را عملی نکرده است.

*بی‌اهمیتی دانشگاه دزفول نسبت به مطالبات شوش

نوری با اشاره به بی‌اهمیتی دانشگاه دزفول نسبت به مطالبات شوش، ادامه داد: این دانشگاه نسبت به عمل کردن به تعهدات خود کاملا بی‌توجه است.  

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، عدم عملی کردن تعهدات دانشگاه علوم پزشکی دزفول را قابل قبول ندانست و افزود: اگر مسئولی اضافه شده است، دست مسئولان درد نکند اما مسئول متخصص امکانات لازم را باید داشته باشد و بدون این امکانات چندان کارایی نمی‌تواند داشته باشد.  

وی یادآور شد: در واقع بیمارستان نظام مافی علاوه بر نیاز به تأمین متخصص در نظام تحول سلامت، به امکانات لازم در حوزه‌های مختلف نیز نیاز داشته و فراهم کردن امکانات بر جذب نیروی متخصص اولویت دارد اما پس از گذشت چندین ماه از این طرح تحول نظام سلامت، همچنان امکاناتی که لازم بوده محقق نشده است.

نوری در بخش دیگری از اظهارات خود به مشکلات بیمارستان نظام مافی شوش اشاره کرد و گفت: این بیمارستان با مشکلات زیادی مواجه است و حتی یک اتاق عمل مناسب و استاندارد هم ندارد، حتی یک سونوگرافی خوب و مناسب نیز در این شهرستان پیدا نمی‌شود و مردم در تنها سونوگرافی این شهرستان باید بیش از هشت ساعت انتظار بکشند و رنج‌های زیادی را تحمل کنند.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با ابراز ناراحتی و گلایه از شرایط موجود گفت: در این ارتباط باید با چه کسی درددل کنیم تا مشکلات‌مان برطرف شود؟! به به و چه چه کردن و وضعیت تأسف‌بار بیمارستان را خوب جلوه دادن، برای ما سودی ندارد...

وی با بیان اینکه برای احقاق حق التماس و خواهش نمی‌کنیم چرا که باید این مشکلات برطرف شود، ادامه داد: از دانشگاه علوم پزشکی انتظار داریم که مشکلات این بیمارستان را هر چه سریع‌تر برطرف کنند.

نوری با اشاره به اینکه دزفول برای خود گنبد آهنین درست کرده و نیروی انسانی شوش را به ستاد خود راه نمی‌دهد، افزود: اگر این شرایط تاسف‌بار از حد گذشت ما از حق قانونی خود استفاده کرده و این وکالت مردم را به گوش مسئولان رسانده و تصمیم نهایی را برای این مشکلات خواهیم گرفت.

*تعهداتی که به بی‌تعهدی رسیدند

پنج سال پیش بود که دزفول برای کسب سهمیه دانشگاه علوم پزشکی خود، در قبال پیشنهاد تعهداتی خواستار زیر پوشش قرار دادن درمان و بهداشت شوش شد. دزفولی‌ها متعهد شده بودند که اول اینکه: نیروهای کاری حوزه درمان و بهداشت شوش بومی باشد، دوم: پای متخصصان را به شوش باز کنند، و سوم: بیمارستان نظام مافی را با امکانات به‌روز، تجهیز کنند، اما درست زمانی که تابلوی دانشگاه علوم پزشکی را نصب کردند، همه تعهدات به دست فراموشی سپرده شد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار