تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۱۱۰۶۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش استان تشریح کرد:
ضرورت توسعه هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای در خوزستان
برای دستیابی به این هدف به‌ویژه با توجه به برنامه توسعه ششم و سه‌ساله شدن دوره‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای از سال آینده، مشارکت همه دستگاه‌ها برای توسعه آموزش‌های مهارتی و هدایت روند ساخت‌وساز مدارس به سمت ساخت هنرستان‌های جدید یک ضرورت است

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به هدف‌گذاری سهم 46.2 درصدی دانش‌آموزان شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای از مجموع دانش‌آموزان متوسطه در برنامه پنجم، این شاخص را در استان 35.16 درصد عنوان کرد و گفت: برای دستیابی به این هدف به‌ویژه با توجه به برنامه توسعه ششم و سه‌ساله شدن دوره‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای از سال آینده، مشارکت همه دستگاه‌ها برای توسعه آموزش‌های مهارتی و هدایت روند ساخت‌وساز مدارس به سمت ساخت هنرستان‌های جدید یک ضرورت است.

جمشید کمایی با بیان این‌که توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در استان با توجه به صنعتی‌بودن آن و وجود صنایع مادر و سنگین در راستای خوداشتغالی، کارآفرینی و مهارت‌آموزی جوانان برای ورود به بازار کار یک ضرورت است، اظهارداشت: زمینه توسعه رشته‌های کشاورزی در بخش کاردانش با توجه به شرایط و اقتضائات خاص جغرافیایی در استان فراهم است و باید حوزه آموزش‌‌های فنی و حرفه‌ای در استان به‌طور قابل ملاحظه‌ای گسترش پیدا کند.

لزوم تأمین سه شرط اساسی برای توسعه آموزش‌های مهارتی

وی با تصریح بر این‌که در حال حاضر آموزش‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای به لحاظ کمّی شرایط ایده‌آل و مناسبی در استان ندارد، گفت: سه شرط مهم و اساسی برای توسعه آموزش‌های مهارتی در استان وجود نیروی انسانی متناسب، تأمین فضای فیزیکی لازم و تجهیزات موردنیاز است؛ لازم است عمده مدرسان هنرستان‌ها از میان دانش‌آموختگان رشته‌های فنی و مهندسی جذب شوند اما جذب آن‌ها معمولأ به سادگی اتفاق نمی‌افتد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان درباره امکان استفاده از فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی در استان برای تدریس در هنرستان‌های فنی و کاردانش، اظهارکرد: جذب این افراد یک مسأله است و ابراز علاقه و تمایل آن‌ها برای ورود به آموزش‌وپرورش بخش دیگر مسأله است؛ در بخش هنرستان‌های دخترانه معمولا استقبال خوبی انجام می‌شود اما در هنرستان‌های پسرانه استقبال خوب نیست.

کمایی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر توسعه در سراسر استان به‌صورت متوازن اتفاق نیفتاده و ممکن است در برخی مناطق از نظر نیروی انسانی مشکلی وجود نداشته باشد اما در مناطق دیگر با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه باشیم؛ به‌طور مثال در مرکز استان و شهرهای بهبهان و دزفول از نظر نیروی انسانی تقریبأ مشکلی وجود ندارد. توزیع مناسب نیروی انسانی در سطح استان و پوشش نقاط مختلف یکی از مسائل مهم در توسعه آموزش‌های فنی و کاردانش است.

وی بیان کرد: همچنین هنرستان‌ها فضاهای خاص فیزیکی خود را می‌طلبد و نمی‌توان از هر فضای فیزیکی برای تأسیس هنرستان‌های جدید استفاده کرد زیرا لازم است در این مدارس سوله، کارگاه یا انبارهای مشخص در کنار فضای آموزشی تعبیه شود.

رشد آهسته آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به موضوع تجهیزات در توسعه هنرستان‌ها، افزود: تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی هنرستان‌ها هم در بخش تجهیزات سرمایه‌ای و هم مواد مصرفی بسیار گرانقیمت است؛ در مجموع فراهم‌کردن این سه شرط باعث می‌شود که رشد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس کندتر از بخش‌های دیگر انجام شود. از سوی دیگر با توجه به این‌که دانش‌آموزان در فضای هنرستان‌ها تبدیل به نیروی ماهر می‌شوند، به‌دلیل لزوم گسترش کارآفرینی، کسب مهارت و حرکت به سمت اشتغال، توسعه این هنرستان‌ها یک ضرورت است.

کمایی با بیان این‌که توسعه آموزش‌های مهارتی در دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش مورد بررسی و برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد، اظهارکرد: در شاخه کاردانش تربیت کارگر ماهر و نیمه‌ماهر اما در شاخه فنی و حرفه‌ای تربیت تکنسین ماهر و نیمه‌ماهر مدنظر است به همین دلیل حوزه تئوریک و نظری در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای پررنگ‌تر از هنرستان‌های کاردانش و نگاه مهارتی در هنرستان‌های کاردانش بیشتر از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای است.

هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در خوزستان از نگاه آمار

وی درباره وضعت توزیع هنرستان‌ها در استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مجموع 103 هنرستان فنی و حرفه‌ای در خوزستان وجود دارد که از این تعداد هفت هنرستان در مناطق روستایی و 96 هنرستان در مناطق شهری واقع شده‌اند؛ همچنین از نظر نوع اداره هنرستان‌ها، یک هنرستان نمونه‌دولتی (شوشتر)، 18 هنرستان هیأت امنایی، 69 هنرستان دولتی و 14 هنرستان غیردولتی است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان افزود: از نظر توزیع هنرستان‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات نیز پنج هنرستان کشاورزی، 51 هنرستان در حوزه خدمات و 47 هنرستان در حوزه صنعت در استان فعالیت می‌کنند که هنرستان‌های حوزه خدمات از نظر تعداد بر هنرستان‌های صنعت و کشاورزی غالب هستند زیرا راه‌اندازی هنرستان‌های بخش صنعت هزینه‌های بالایی را می‌طلبد؛ همچنین تعداد هنرستان‌های کشاورزی در مقایسه با نیاز و ظرفیت استان پایین است که یکی از دلایل آن هزینه‌های بسیار بالای تجهیزات و مواد مصرفی در این هنرستان‌ها است.

وجود 27 رشته در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای استان

کمایی تصریح کرد: در بخش هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای استان در حال حاضر 27 رشته در بخش‌های مختلف کشاورزی (دامدارای، زراعت، شیلات، ماشین‌آلات و مکانیزاسیون کشاورزی)، صنعت (عمران، معماری، برق، تأسیسات و مکانیک) و خدمات (امور اداری، حسابداری، کامپیوتر، مدیریت خانواده و...) ارائه می‌شود که ممکن است در بعضی بخش‌ها تنوع رشته‌ها زیاد نباشد؛ به‌طور مثال رشته صنایع چوب فقط در یکی از هنرستان‌های استان و یا رشته تأسیسات در دو یا سه هنرستان ارائه می‌شود.

وی ادامه‌داد: همچنین در زمینه صنایع شیمیایی در حال حاضر 2 هنرستان صنایع شیمیایی در شهرهای اهواز و ماهشهر فعالیت می‌کنند؛ البته ممکن است که رشته‌های صنایع شیمیایی در هنرستان‌های دیگر نیز وجود داشته باشد اما این 2 هنرستان به‌طور ویژه به رشته‌های شیمیایی اختصاص دارد. بین رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تقریبأ یک هماهنگی وجود دارد زیرا نیروی انسانی این رشته‌ها تقریبأ مشابه است با این تفاوت که در کاردانش مهارت‌ها به‌طور جزیی‌تر و در سطوح پایین‌تر ارائه می‌شود اما در فنی و حرفه‌ای آموزش‌ها با دید وسیع‌تری انجام می‌شود زیرا اهداف آموزشی در این بخش‌ها متفاوت است.

تقریبا همه رشته‌های فنی و حرفه‌ای در خوزستان ارائه می‌شود

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان خاطرنشان کرد: تقریبا تمام رشته‌هایی که در حال حاضر در سطح کشور در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود، در خوزستان نیز وجود دارد اما مشکل در تفاوت‌های بخش کاردانش است زیرا در کاردانش رشته‌ها بر اساس استانداردها معرفی می‌شود و هم‌اکنون نزدیک به 800 استاندارد مختلف آموزشی در کشور وجود دارد که تقریبا 800 رشته مختلف را نیز در بر می‌گیرد به همین دلیل ممکن است بسیاری از این رشته‌ها در استان ارائه نشود که دلیل آن به‌طور عمده به نیروی انسانی و تجهیزات مربوط است البته ممکن است بعضی رشته‌ها نیز با نیاز منطقه همخوانی نداشته باشد.

کمایی افزود: به‌طور مثال در بخش نیروی دریایی و تعمیر موتورهای کشتی رشته‌های مربوطه در شهرستان‌های خرمشهر و بندر امام دایر شده است اما رشته‌های مرتبط با هوانیروز که در اصفهان وجود دارد، در استان ما ارائه نمی‌شود زیرا پایگاه هوایی در استان وجود ندارد و یا رشته صنایع چوب ممکن است نسبت به شمال کشور که حوزه چوب کاربرد بیشتری دارد، به‌ آن وسعت و گستردگی ارائه نشود.

فراخوان پیشنهاد ایجاد رشته‌های جدید کاردانش در سراسر استان

وی اظهار داشت: البته امسال طی فراخوانی به همه مناطق آموزش‌وپرورش در سراسر استان اعلام شد که رشته‌های پیشنهادی را متناسب با نیازهای بومی، منطقه‌ای و محلی در هر رشته که بتواند گره‌گشای مشکلات و یا زمینه‌ساز ایجاد اشتغال در منطقه باشد، اعلام شود که بتوانیم زمینه راه‌اندازی آن رشته‌ها را فراهم کنیم.

سه‌ساله‌شدن هنرستان‌ها از سال آینده و نیاز به ساخت فضاهای جدید

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان در خصوص سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اصلاح رشته‌ها و گرایش‌ها در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش استان با توجه به تغییرات نظام آموزشی و سه ساله شدن دوره هنرستان‌ها از سال آینده، تصریح کرد: دبیرستان‌های نظری با توجه به این‌که از سال آینده یک سال تحصیلی در آن‌ها حذف و سه ساله می‌شوند به شکل طبیعی مشکل فضای آموزشی نخواهند داشت اما از سوی دیگر باتوجه به لزوم توسعه آموزش‌های مهارتی و سه ساله شدن دوره هنرستان‌ها حتی لازم است اداره نوسازی موضوع ساخت و ساز مدارس را به سمت ساخت هنرستان‌های جدید هدایت کند تا بتوان هدفگذاری‌های انجام شده را محقق کرد.

فعالیت 271 هنرستان روزانه کاردانش با 73 رشته در خوزستان

کمایی با اشاره به این‌که در حال حاضر 271 هنرستان روزانه کاردانش در استان فعالیت می‌کنند، اظهارکرد: با احتساب 103 هنرستان فنی و حرفه‌ای در مجموع 374 هنرستان در استان شامل 111 هنرستان پسرانه دولتی، 68 هنرستان پسرانه غیردولتی، 72 هنرستان دخترانه دولتی و 20 هنرستان دخترانه غیردولتی وجود دارد.

وی ادامه داد: در بخش کاردانش تنوع رشته‌ها بسیار بیشتر است و حدود 73 رشته در خوزستان ارائه می‌شود که این رشته‌ها به‌ترتیب بیشترین فراوانی شامل رشته‌های کامپیوتر، حسابداری، برق، خیاطی، مکانیک و نقشه‌کشی به ترتیب با 40، 25، 35، 29، 28 و 23 رشته‌منطقه است؛ به این معنا که به‌طور مثال رشته کامپیوتر در 40 مرکز استان ارائه می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان بیان کرد: در بخش کاردانش امتیاز دیگری که نسبت به فنی و حرفه‌ای وجود دارد این است که سهم دانش‌آموزان کاردانش از مجموع 35.16 درصد دانش‌آموزان در حال تحصیل در هنرستان‌های استان، 23.33 درصد است که سهم دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای نیز 11.82 درصد خواهد بود؛ همچنین یک آموزش دوگانه در کاردانش تحت عنوان برون‌سپاری و خرید خدمات وجود دارد که طی آن قراردادهایی با دستگاه‌های خارج از آموزش‌وپرورش منعقد و آن‌ها متولی آموزش هنرجوهای استان می‌شوند.

آموزش‌های برون‌سپاری به 3 هزار هنرجو با اعتباری حدود 10 میلیارد ریال

کمایی با اشاره به این‌که امسال در حوزه ارائه آموزش‌های مهارتی در مجموع دو هزار و 978 هنرجو در راستای طرح برون‌سپاری خارج از هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای استان در قالب انعقاد قرارداد با سازمان فنی و حرفه‌ای و بعضی آموزشگاه‌های آزاد در استان آموزش‌های مهارتی را فرا می‌گیرند، افزود: در حال حاضر این آموزش‌ها در 27 منطقه برون‌سپاری در 35 رشته مختلف ارائه می‌شود؛ از این تعداد هزار و 619 نفر در رشته‌های بخش صنعت، 367 نفر در رشته‌های حوزه خدمات و 591 هنرجو نیز در حوزه کشاورزی آموزش خواهند دید.

وی ادامه داد: از این نظر عمده قراردادها با سازمان فنی و حرفه‌ای و بعضی آموزشگاه‌های آزاد استان امضا و در مجموع 9 میلیارد و 650 میلیون و 160 هزار ریال در قالب این قراردادها به سازمان‌های مجری پرداخت شده است؛ در این رویکرد آموزشی مفهوم برون‌سپاری به معنای فراگیری آموزش‌ها در بخش مهارتی خارج از هنرستان‌های آموزش‌وپرورش است. در حال حاضر بیشترین قراردادها با جهاد کشاورزی و سازمان فنی و حرفه‌ای استان است اما قراردادهایی نیز با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه رشته‌های هنری، نیروی دریایی (شهرهای خرمشهر و بندر امام)، در بخش‌های مخابرات، آتش‌نشانیو شهرداری‌ها منعقد شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که این افراد آموزش‌های خود را در این سازمان‌ها می‌گذرانند و در بخش‌های مهارتی آن‌ها حضور پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش فقط بر عملکرد ارائه آموزش‌ها در این سازمان‌ها نظارت و منابع مالی آن را تأمین می‌کند.

صدور دیپلم کاردانش برای هنرجوهای فنی و حرفه‌ای با تطبیق واحدهای نظری

کمایی تصریح کرد: اگر در مناطق شمال خوزستان به‌طور مثال رشته صنایع چوب طرفداران یا بازار کاری داشته باشد می‌توان برای راه‌اندازی این رشته اقدام کرد زیرا تنوع رشته‌ها در کاردانش از حوزه‌های بهداشت و درمان، ساختمان و ... گسترده شده است و امکان ارائه هر رشته به‌شرط تأمین نیروی انسانی و تجهیزات وجود دارد. به همین دلیل این موضوع را در سازمان فنی و حرفه‌ای نیز پیگیری می‌کنیم زیرا بسیاری از اقدامات آن‌ها با آموزش‌وپرورش مشترک است.

وی افزود: فنی و حرفه‌ای متولی آموزش مهارت است اما آن‌ها تنها گواهی مهارت صادر می‌کنند درحالی‌که آموزش‌وپرورش گواهی دیپلم صادر می‌کند؛ تمام گواهی‌های سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش‌وپرورش معتبر هستند و به همین دلیل آموزش‌وپرورش برای افرادی که در سن دانش‌آموزی و لازم‌التعلیم نیستند این امکان را فراهم کرده است که در مراکز فنی و حرفه‌ای یک دوره مهارتی را طی کنند و سپس با تطبیق واحدهای نظری از آموزش‌وپرورش دیپلم اخذ کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان بیان کرد: آموزش‌وپرورش متولی صدور مدرک تحصیلی است و سازمان فنی و حرفه‌ای نمی‌تواند به‌طور مستقل دیپلم صادر کند اما با ایجاد این ارتباط تمام گواهی‌های مهارتی در مراکز فنی و حرفه‌ای برای آموزش‌وپرورش دارای اعتبار هستند و این افراد می‌توانند با تطبیق واحدهای نظری از آموزش‌وپرورش دیپلم دریافت کنند.

راه‌اندازی اولین هنرستان دخترانه تربیت‌بدنی در استان

کمایی همچنین با اشاره به این‌که امسال دو هنرستان جدید به مجموعه هنرستان‌های استان اضافه شد، خاطرنشان کرد: یک هنرستان در اندیمشک و در یک فضای نوساز در زمینه صنعت راه‌اندازی شد؛ همچنین اولین هنرستان تربیت‌بدنی دخترانه در استان، امسال در اهواز راه‌اندازی شد که پیش از این در رشته تربیت‌بدنی چنین هنرستانی در بخش دختران وجود نداشت و در بخش پسران نیز تنها یک هنرستان در اهواز وجود دارد.

مشکل صندلی‌های خالی در هنرستان‌ها!

وی با بیان این‌که برای اصلاح ساختار و رشته‌گرایش‌های هنرستان‌ها در حال آمارگیری از وضعیت و شرایط موجود هستیم، اظهار کرد: این موضوع یک بحث چندجانبه را در بر می‌گیرد زیرا با توجه به هدف برنامه ششم در بخش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید سه حوزه را تأمین کرد که ابتدا در برنامه‌ریزی برای تأمین نیروی انسانی و تجهیزات استفاده از تمام ظرفیت فعلی هنرستان‌ها لازم است؛ در حال حاضر یک مشکل که در هنرستان‌ها وجود دارد موضوع صندلی‌های خالی است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان افزود: در حال حاضر در بعضی هنرستان‌های صندلی خالی وجود دارد که ابتدا باید این صندلی‌ها پُر و از امکانات موجود به‌صورت بهینه استفاده شود؛ بحث دوم موضوع امکان‌سنجی توسعه هنرستان‌های موجود است زیرا تأسیس هنرستان‌های جدید به اعتبارات سنگینی نیاز دارد و از سوی دیگر بعضی از هنرستان‌ها می‌توانند با ساخت سوله‌ها یا کارگاه‌هایی توسعه یابند و ظرفیت آن‌ها از نظر پذیرش هنرجو افزایش پیدا کند. امیدواریم با همکاری اداره‌کل نوسازی، استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی در استان بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم.

راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنایع مستلزم حمایت مسئولان

کمایی ادامه داد: مورد دیگری که از مسئولان انتظار می‌رود که در بخش آموزش فنی و حرفه‌ای به‌ویژه در حوزه‌های صنعت و کشاورزی حمایت کنند، راه‌اندازی هنرستان‌های وابسته و جوار صنایع و واحدهای تولیدی در استان است که هم این مراکز بتوانند نیازها و استانداردهای فنی خود را در آن‌ها اجرا و نیروی انسانی مورد نیاز بخش‌های مختلف صنعت اعم از فولاد، نفت، توسعه نیشکر، گاز، حفاری و پتروشیمی را تأمین و هم به توسعه حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان کمک کنند.

وی با اشاره به این‌که دیگر استان‌ها در این راستا گام‌هایی را برداشته و حرکت‌هایی را آغاز کرده‌اند، تصریح کرد: در بحث ساخت هنرستان‌های جدید نیز اکنون در کنار فراخوانی که به مناطق اعلام شد، در حال جانمایی‌های لازم برای تأسیس هنرستان‌های جدید در استان هستیم.

تحصیل بیش از 24 هزار دانش‌آموز در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای استان

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بخش هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای پسران در پایه دوم پنج هزار و 41 دانش آموز و در پایه سوم پنج هزار و 240 دانش آموز و در مجموع 10 هزار و 281 هنرجو مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین مجموع هنرجویان دختر هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای استان در پایه‌های دوم و سوم 14 هزار و 41 یک نفر است. با توجه به تغییرات حوزه نظام آموزش‌وپرورش براساس سند تحول بنیادی از سال آینده پایه دهم حذف می‌شود و با توجه به این‌که دوره پیش‌دانشگاهی نیز در هنرستان‌ها وجود ندارد آموزش‌های مهارتی سه‌ساله خواهد شد.

فاصله آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از هدفگذاری‌های برنامه پنجم و ششم

کمایی با تأکید بر این‌که از سال آینده نظام تحول آموزش به دوره دوم متوسطه می‌رسد، افزود: همچنین در بخش‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای دوره‌ها سه‌ساله خواهد شد؛ به‌طور مثال در سال گذشته پایه اول عمومی وجود نداشت که با توجه به هدفگذاری سهم فنی و حرفه‌ای در آموزش متوسطه به 46.2 درصد دانش‌آموزان باید برنامه‌های جدیدی در این بخش اجرا شود. از سوی دیگر در برنامه ششم توسعه نیز این بخش با هدفگذاری 48.26 درصد دیده شده است که اکنون با این شاخص در برنامه‌های پنجم و ششم فاصله داریم.

وی با یادآوری این‌که سال گذشته تا حدودی وضعیت عادی‌تر بود، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به نبود پایه دهم در هنرستان‌ها استقبال به‌طور طبیعی کمتر شده بود. در حال حاضر سهم بخش فنی و حرفه‌ای و کاردانش از آموزش‌های متوسطه 35.16 درصد است و پنج سال زمان در اختیار داریم که این شاخص را به 48.26 درصد ارتقا دهیم.

وجود تنها پنج هنرستان کشاورزی در خوزستان

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان اظهار کرد: موضوع دیگری که اکنون یک چالش محسوب می‌شود، این است که تنها پنج هنرستان در حوزه کشاورزی در استان وجود دارد اما از سوی دیگر با وجود تعداد کم هنرستان‌ها همین تعداد نیز به‌خوبی مورد توجه قرار نگرفته، به‌طوری‌که هنرستان شهید مدرسی اهواز نسبت به چهار هنرستان دیگر از وضعیت نامناسب‌تری برخوردار است.

تنها هنرستان کشاورزی اهواز، نیازمند توجه ویژه مسئولان

کمایی تصریح کرد: مزیت این هنرستان‌ها این است که با توجه به امکانات شبانه‌روزی می‌توانند تمام شهرستان‌های همجوار خود را پوشش دهند؛ در حال حاضر هنرستان‌ شهید مدرسی شهرهای اهواز، کارون، شادگان، آبادان، خرمشهر، بندرامام و ماهشهر را پوشش می‌دهد که اگر مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد و از طرف استانداری یا دستگاه‌های دیگر احیا شود، برنامه‌های بسیار خوبی را می‌توان در آن اجرا کرد.

وی افزود: این هنرستان یکی از هنرستان‌های قدیمی اهواز است که پیش از انقلاب نیز تحت عنوان انستیتوکشاورزی فعالیت می‌کرد و سابقه طولانی دارد اما در حال حاضر امکان آب‌رسانی به آن از طریق رودخانه کارون فراهم نیست و حصارکشی آن دچار مشکل است. در مجموع این هنرستان با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که نیاز به توجه ویژه دارد اما مشکلات هنرستان‌های بهبهان، رامهرمز، شوشتر و سوسنگرد به اندازه اهواز نیست و از شرایط بهتری برخوردار هستند.

پیشنهاد ایجاد هنرستان کشاورزی در جوار کشت و صنعت کارون

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان درخصوص برنامه آموزش‌وپرورش برای توسعه هنرستان‌های کشاورزی، تصریح کرد: پیشنهاد آموزش‌وپرورش این است که در شیرین‌شهر و در جوار کشت و صنعت کارون با توجه به وجود استعداد و توانمندی تأسیس هنرستان کشاورزی، این کار انجام شود زیرا ظرفیت‌های آموزش‌وپرورش واقعأ پاسخگو نیست به‌خصوص در مراکزی که باید به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت کنند توان آموزش‌وپرورش در حدی نیست که بتواند در کوتاه‌مدت توسعه ایجاد کند اما اگر بخش‌های دیگر نیز به آموزش‌وپرورش کمک کنند، می‌توان اقداماتی انجام داد.

کمایی خاطرنشان کرد: ایجاد هنرستان کشاورزی در این منطقه به توسعه و رونق شهر جدید شیرین‌شهر نیز کمک خواهد کرد و بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی در این منطقه می‌توانند نیروی انسانی خود را از این هنرستان تأمین کنند البته مذاکراتی نیز با مسئولان شهرستان کارون انجام شده است که بتوانیم برای سال آینده یک هنرستان در این شهر ایجاد کنیم اما مستلزم این است که بخش‌های دیگر به‌ویژه فرمانداری کارون، جهاد کشاورزی و استاندری نیز در این زمینه همکاری کنند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار