تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۱۴۶۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احیای رودخانه کارون و راهکارهای علاج بخشی سد گتوند در شورای عالی آب
بررسی انتقال آب شور کف مخزن به محل نزدیک سد، با در نظر گرفتن تمام ملاحظات زیست محیطی و تعیین جزئیات نیز جهت اتخاذ تصمیم در این خصوص در دستور کار قرار گرفت
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه شورای عالی آب، گفت: احیای رودخانه کارون و راهکارهای علاج بخشی سد گتوند از جمله مباحث مهم و کلیدی این جلسه بود.

سعید متصدی با اشاره به آخرین جلسه شورای عالی آب که پنجم بهمن به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: گزارش وضعیت اقدامات صورت گرفته در خصوص برنامه عملیاتی احیای رودخانه کارون، همچنین گزارش راهکارهای علاج بخشی سد گتوند از جمله مباحث مهم مطرح شده در این جلسه بود.

متصدی، ضمن یادآوری مطالعاتی که پارسال توسط موسسه آب دانشگاه تهران در خصوص شیوه های علاج بخشی مشکلات این سد صورت گرفت، اظهار کرد: پیشنهادات دانشگاه تهران شامل دو استراتژی مشخص مدیریت مخزن سد گتوند و خروج تدریجی شوری از سد یا انتقال آب شور کف مخزن به نزدیک بود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نمایندگان سازمان های حفاظت محیط زیست و مدیریت و برنامه ریزی و وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی در جلسات متعدد برای اتخاذ بهترین تصمیم این پیشنهادات را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وی افزود: در نهایت جمع بندی نظرات و پیشنهادات مبتنی بر این بود که به منظور احیای رودخانه کارون، همچنین کاهش شوری آب، علاوه بر فعالیت های در نظر گرفته شده برای سد گتوند؛ شبکه های آبیاری زهکشی، شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب های شهری و روستایی و صنعتی برای رودخانه کارون اجرایی شود و از این رو دولت مباحث مربوط به اعتبارات و اجرایی شدن این اقدامات را مورد پیگیری قرار دهد.

انتقال آب شور کف مخزن سد گتوند منوط به اخذ تاییدیه زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست

متصدی، با بیان اینکه در خصوص سد گتوند، تصمیم گیری نهایی بر این شد که مدیریت مخزن و خروج تنظیم شده شوری به عنوان نخستین اولویت مد نظر قرار گیرد، گفت: بررسی انتقال آب شور کف مخزن به محل نزدیک سد، با در نظر گرفتن تمام ملاحظات زیست محیطی و تعیین جزئیات نیز جهت اتخاذ تصمیم در این خصوص در دستور کار قرار گرفت.

احیای رودخانه کارون و راهکارهای علاج بخشی سد گتوند در شورای عالی آب

وی خاطر نشان کرد: انتقال آب شور کف مخزن منوط به اخذ تاییدیه زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با وجود تلاش صورت گرفته در ارتباط با انتخاب بهترین راهکارهای علاج بخشی سد گتوند، ممکن است گزینه های دیگری در این زمینه وجود داشته باشد از این رو با تلاش ها و پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری دانشگاه تهران مقرر شد، پنل تخصصی در این زمینه با حضور متخصصان و دانشگاهیان بین المللی از حوزه های مختلف زمین شناسی، آب، اثرات زیست محیطی، سدسازی و نیروگاه ها برای اتخاذ بهترین تصمیم در این خصوص، برگزار شود.

متصدی دانشگاه های بولونیا و پسکارا، یونسکو و برخی دانشگاه های هلندی را از جمله مراکزی دانست که نمایندگان آنها در این پنل تخصصی حضور خواهند داشت تا در خصوص راهکارهای پیشنهادی دانشگاه تهران (مدیریت مخزن و انتقال آب شور کف مخزن به نزدیک)، همچنین دیگر شیوه هایی که امکان دارد در این خصوص اثرگذار باشند، به ارائه نظرات و دیدگاه های خود بپردازند.

عزم سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای رودخانه کارون

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری عزم و تلاش دولت یازدهم و سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص احیای رودخانه کارون و پاکسازی و کنترل آلودگی های این رودخانه حیاتی، خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت موضوع، دو جلسه شورای عالی آب به بحث و بررسی راهکارهای پیشنهادی و اقدامات صورت گرفته در این حوزه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو اختصاص داشت.


احیای رودخانه کارون و راهکارهای علاج بخشی سد گتوند در شورای عالی آب

وی افزود: در جلسه گذشته شورای عالی آب مقرر شد مباحث مربوط به اعتبارات لازم برای اقدامات پیشنهادی، همچنین اتخاذ بهترین روش ها برای اجرایی شدن راهکارهای پیش بینی شده مورد بررسی قرار گیرد که این بررسی ها با حضور نمایندگان سازمان های حفاظت محیط زیست و مدیریت و برنامه ریزی و وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی انجام و تصمیمات نهایی اتخاذ و به تصویب رسید.

متصدی تکمیل شبکه تصفیه فاصلاب اهواز، پالایش آلاینده های رودخانه، توسعه ایستگاه های پایش کمی و کیفی رودخانه، تقویت نهادهای نظارتی، تصفیه فاضلاب های روستایی و صنعتی، ساماندهی زهکش های کشاورزی، پیگیری مباحث مربوط به شیلات را از مهمترین راهکارهای مصوب شورای عالی آب برای احیای رودخانه کارون برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن این راهکارها در آینده نزدیک، شاهد احیای مجدد رودخانه کارون باشیم.

ساماندهی وضعیت محیط زیست استان خوزستان از اولویت های مهم دولت یازدهم

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از اولویت های مهم محیط زیستی دولت یازدهم، ساماندهی وضعیت محیط زیست خوزستان و کاهش آلاینده های زیست محیطی در این استان به ویژه آلاینده های مرتبط با پدیده گرد و غبار است، گفت: با توجه به مصوبه اسفند 1393 هیات دولت در خصوص اقدامات لازم در این حوزه، همچنین اعتبارات مورد نیاز، پیش بینی می شود شاهد پیشرفت های بسیار خوبی در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار در این استان باشیم.

وی اشاره ای هم به سفر اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به خوزستان داشت و اظهار کرد: در این سفر مباحث متعدد مرتبط با این موضوع از جمله مباحث مربوط به تثبیت خاک همچون مالچ پالشی و کاشت نهال مورد اجرا قرار گرفت.

متصدی گفت: تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل شبکه پایش و اندازه گیری گرد و غبار در خوزستان از دیگر اقدامات دولت یازدهم برای رفع معضلات زیست محیطی این استان است.

رودخانه کارون

کارون پرآب ترین و بزرگترین رودخانه ایران است. این رودخانه در سنگ نوشته های باستانی کرن، کرنک و کوهرنگ نیز نامیده می شد و نخستین تمدن های بشری درکنار این رود تشکیل شد. برخی نیز رودخانه کارون را همان رودخانه باستانی کوپرتس می دانند.

کارون با درازای 950 کیلومتر طولانی ترین رودخانه است که تنها در داخل ایران قرار دارد و همچنین تنها رودخانه ایران است که بخشی از آن قابل کشتیرانی است.

آب آشامیدنی کلانشهر اهواز از رودخانه کارون تامین می شود. در حاشیه این رود تمدن های بزرگی از ایران شکل گرفته است. رودخانه کارون به غیر از تامین آب آشامیدنی و کشاورزی و تولید برق مصرفی دارای مواهب دیگری از جمله بستر مناسبی برای جذب سرمایه گذاری و ایجاد مکان های تفریحی پررونق و نیز حمل و نقل کالا است.

کارون صد و هفتمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در 20 بهمن 1389 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار