تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۱۱۸۷۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امام‌جمعه موقت اهواز :
تحلیل و افشای فتنه تبعیت از خط رهبر انقلاب است
رهبر مرتب فتنه را یاد و تحلیل می‌کنند، ما نیز باید به پیروی از ایشان فتنه را یاد و تحلیل کنیم که در غیر این صورت در خط رهبر انقلاب نیستیم
امام‌جمعه موقت اهواز با بیان اینکه بخشی درون حاکمیت نظام اعتقادی به فرمایشات امام (ره) ندارند و می‌خواهند ناخواسته ملت را در دهان گرگ که همان آمریکا است بکشانند، گفت: رهبر مرتب فتنه را یاد و تحلیل می‌کنند، ما نیز باید به پیروی از ایشان فتنه را یاد و تحلیل کنیم که در غیر این صورت در خط رهبر انقلاب نیستیم.

 حجت الاسلام میر احمدرضا حاجتی در خطبه‌های آخرین نماز جمعه اهواز در سال 94 بابیان اینکه خدای سبحان را سپاسگزاریم که در این آدینه گرد هم جمع شده‌ایم تا یاد خدا و لزوم تقوای الهی را در ذهن، دل، فکر خود زنده کنیم، اظهار کرد: روز جمعه عید الله، روز خدا، روز صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و ارتباط و اتصال با پروردگار است که ثواب اعمال خیر مضاعف می‌شود.

وی با اشاره به روایاتی پیرامون خاصیت‌های ذکر شریف، مؤثر و بسیار عجیب صلوات، عنوان کرد: حجج الهی زبان پرندگان، حشرات و حیوانات را هم می‌دانستند؛ روایت است که یک زنبورعسل خدمت پیامبر (ص) رسید و گفت هنگامی‌که شما از این عسل می‌نوشید برای ما مایه افتخار است، پیامبر در پاسخ گفتند که شهد گل که شما آن را تبدیل به عسل می‌کنید، تلخ است پس طور آن را به عسل شیرین و گوارا تبدیل می‌کنید که آن زنبور پاسخ داد ما بر محمد و آل محمد صلوات می‌فرستیم.

امام‌جمعه موقت اهواز بابیان اینکه هر آنچه در زمین و آسمان است تسبیح خدا می‌کنند و تنها انسان اهل نسیان و طغیان‌گری است، تصریح کرد: انسان می‌تواند جام تلخ حوادث ناگوار زندگی را با این ذکر آسمانی بر خود شیرین کند که در روز جمعه نیز بسیار بر آن تأکید شده است و هیچ هزینه‌ای نیز ندارد جز اینکه خداوند آدمی را توفیق دهد و در این صورت ذکر شریف صلوات مرتب بر زبان انسان جاری می‌شود.

حاجتی روز جمعه را روز توصیه به تقوا دانست و خاطرنشان کرد: در این روز باید یکدیگر را به تقوا توصیه کنیم که خداوند سبحان نیز می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید فکر نکنید که تنها با ایمان‌آوردن به آن ساحل نجات رسیده‌اید بلکه با ایمان به کشتی سوار می‌شوید اما شرط رسیدن به ساحل نجات آن است که صبر پیشه کنید چراکه این دنیا محل ابتلا و آزمایش است.
 
وی خاطرنشان کرد: خداوند انسان را در درون خود، خانواده، محل کار، شهر و کشور به فتنه‌های مختلف مبتلا می‌کند تا ببیند آن ایمان که از آن دم می‌زند، فقط لقلقه لسان بوده است یا از زبان به دل راه‌یافته و در جان او راسخ شده است.

امام‌جمعه اهواز با اشاره به مسامحه‌گری برخی افراد که به‌طور مثال حضور در مجالس مختلط را با این بهانه که تنها یک‌شب است توجیه می‌کنند، گفت: درست است که یک‌شب است اما اگر در آن شب انسان گناهی را مرتکب شود و هر گناه آدمی را 50 سال قیامت متوقف کند چه به ‌روز انسان می‌آورد. انسان باایمان صبر پیشه می‌کند، پول ربا نمی‌گیرد، دست‌برسر یتیم می‌کشد، به دوست، همسایه و خانواده خود ظلم نمی‌کند و از زیارت اموات و خیرات غافل نمی‌شود؛ در معرکه نبرد درراه اسلام و مبارزه با اعداء اسلام تردید نمی‌کند، صبر می‌کند و دیگران را نیز به صبر توصیه می‌کند.

وی با اشاره به آیه 200 و آخر سوره آل‌عمران که "يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اصبرُوا وَ صابِرُوا وَ رَابِطوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ" ادامه داد: خداوند در این آیه می‌فرماید صبر پیشه کنید، همدیگر را به صبر توصیه کنید و با امام زمان خود ارتباط برقرار کنید. روز جمعه متعلق به امام زمان (عج) است؛ باید امام زمان را صدا کرد و حتی روایت‌شده است که نمک سفره خود را از امام زمان بخواهید. یاد امام زمان ارتباط با امام زمان را به دنبال دارد و غروب جمعه نیز مختص امام زمان (عج) است.

حاجتی بابیان اینکه هر که خدا را یاد کند خداوند او را یاد می‌کند، تصریح کرد: این قانون الهی است؛ خداوند در ادامه این آیه می‌فرماید "وَ اتَّقُوا اللَّهَ" و این معنا را متذکر می‌شود که اگر آدمی می‌خواهد صبر، توصیه‌ به صبر و ارتباط او با امام زمان (عج) درست شود و هم صابر و اهل ارتباط با امام زمان (عج) باشد، باید تقواپیشه کند و چشم، گوش و زبان خود را کنترل کند و انسان کینه‌ای، حسود و لجوج نباشد که حسادت، کینه و لجاجت زبانه‌های آتش جهنم است.

وی خاطرنشان کرد: همه این عتاب‌وخطاب‌ها برای آن است که انسان راه درست را پیدا کند و راه را از چاه تشخیص دهد و به‌سوی هدف حرکت کند. به همین دلیل است که از خداوند می‌خواهیم ما را به راه راست هدایت کند. راه کسانی که خداوند به آن‌ها نعمت داد و شکرگزار نعمت‌های الهی بودند نه آن‌ها که چون قوم موسی وقتی به آن‌ها نعمت داد، گفتند ای موسی ما اینجا نشسته‌ایم تو و خدایت بروید بجنگید و از عدس و پیاز و ... برای ما بیاور. باید راه راست را دنبال کنیم و در راه راست قدم بگذاریم.

حاجتی افزود: حضرت علی (ع) فرمودند "نحن صراط المستقیم"؛ آن راه، راه ما است. راه راست، راه حسن و حسین (ع)، فاطمه و بنی‌فاطمه و محمد و آل محمد است و مرتب باید راه راست را مرور کرد.

وی با اشاره به برخی از یاران و شیعیان بزرگ که ائمه در رحلت آن‌ها سخنانی را بیان فرمودند و از آن‌ها به عظمت و نیکی یادکردند، گفت: خوشا به حال کسانی که امامشان آن‌ها را مدح می‌کند اما از چه کسی باید این راه درست را فراگرفت و باید به چه راهی رفت که مانند آن‌ها یا شهدای خود شویم. شهدایی مانند شهید عباس کردونی، شهید ظهیری و مصطفی خلیلی که 60، 70 هزار نفر شیعه را از محاصره تکفیری‌ها نجات دادند، مقامشان کمتر از این پیروان صدیق نیست.

امام‌جمعه موقت اهواز با ابراز امیدواری از اینکه خداوند به درجات شهدای انقلاب و اسلام بیافزاید و ما را در راه آن‌ها ثابت‌قدم بدارد، به کرامت‌های سوره کهف اشاره و تصریح کرد: سوره کهف از سوره‌هایی است که باید بسیار به آن اهتمام داشت و پیامبر (ص) در صف عظمت این سوره می‌فرماید این مقدار بدانید که هفتاد هزار ملک این آیات را همراهی کردند و هنگامی‌که نازل شد عظمت آن زمین و آسمان را پر کرد.

حاجتی افزود: همچنین در وصف این سوره پیامبر (ص) می‌فرماید که هر کس شب جمعه سوره کهف را تلاوت کند شهید از دنیا می‌رود، با شهدا محشور می‌شود و در روز قیامت در صف شهیدان جای می‌گیرد. این سوره، سوره بسیار مهمی است. در بخشی از این سوره خداوند می‌فرماید "اگر می‌خواهید در راه حق، ولایت و صراط مستقیم باشید همان توصیه‌های خداوند به پیامبرش را موردتوجه قرار دهید.

وی اضافه کرد: در این سوره می‌فرماید که انسان کنار کسانی قرار بگیرد که خدایی هستند و هم‌وغم آن‌ها خدا و نه دنیا و گردن‌کلفتانی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه است. کنار مؤمنان باشند و حواس خود را جمع کنند و چشم از فقرا، محرومین و مستضعفان باایمان برندارند و شهدا بیشتر از قشر متوسط جامعه بوده‌اند.

امام‌جمعه موقت اهواز تصریح کرد: خداوند متعال در این سوره می‌فرماید پیامبر هم خودت بدان و هم به این مردم بگو که اگر ذره‌ای سخن در راه دین و استحکام جبهه الهی بر زبان جاری کنند، نیست جز آنکه خداوند اجر آن‌ها را می‌دهد؛ بگو که شما آزمایش می‌شوید و دنیا دار آزمایش است.

حاجتی بابیان اینکه برخی افراد گمان می‌کنند چون عمری را در عبادت خدا صرف کرده‌اند نباید دچار گرفتاری و ابتلا شوند، گفت: نگویید که من برای خدا زحمت‌کشیده‌ام پس این مشکل و گرفتاری چرا ایجادشده است و چرا گرفتارم. بلکه بگویید که "گرفتِ یارم". چراکه این گرفتاری‌ها انسان را با یار پیوند می‌زند.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید شمارا به گرفتاری‌هایی مبتلا می‌کنیم که همواره نگاهتان به آسمان باشد و به کفار آن‌چنان می‌دهیم که سیر بخورند تا بترکند. اکنون کفار در بهترین مناطق دنیا قرار دارند اما می‌بینید که چگونه از خداوند غافل و در فساد و فحشا غرق‌شده‌اند. اسلام که اختلاط نامحرم را موقوف کرده است بدِ انسان را نخواسته بلکه این دستور بر اساس یک حساب‌وکتاب است. خداوند به پیامبر می‌فرماید که به مردم بگو حواسشان را جمع کنند که زندگی دنیا یک آزمایش است و اگر هم خواستی قصه‌ای را برایشان بگو.

حاجتی با بازخوانی داستانی در این سوره از دو دوست، خاطرنشان کرد: خداوند در این حکایت می‌فرماید که برای یکی از این افراد دو باغ بزرگ و ثروت بسیار قرار داده بود که ثمرات بسیاری داشت اما فرد دیگر انسانی ژنده‌پوش، بی‌ادعا و اهل صبر و تقوای الهی بود.

وی بابیان اینکه این فرد به‌واسطه داشتن ثروت و مکنت بسیار متکبر و از یاد خداوند غافل بود، افزود: او به‌واسطه این ثروت به دوست خود با تمسخر کنایه می‌زد که تو صاحب هیچ‌چیز نیستی. من اعتقادی به قیامت ندارم و فکر نمی‌کنم که اگر یک روز از این زمین و زمان باقی باشد این باغ‌ها آسیبی ببینند؛ اگر قیامتی هم وجود داشته باشد خداوند بهتر از آن را به من می‌دهد. نقد را نباید به نسیه داد. چه کسی از قیامت آمده است.

حاجتی تصریح کرد: دوستش او را اندرز می‌داد که این سخنان بوی کفر می‌دهد درحالی‌که خداوند ما را از خاک آفریده است و همه به‌سوی او برمی‌گردیم و اگرچه تو مال و دارایی بسیاری داری اما به اندازه مال و دارایی من نیست‌ چراکه من خدا رادارم. من نیز از اینکه تو مال فراوانی داشته باشی ناراحت نمی‌شوم که مال تو حلالت باشد اما کاری کن که هرگاه اموال خود را می‌بینی بگویی که این به خواست خداست و من هم به خدا توکل می‌کنم.

امام‌جمعه موقت اهواز بابیان اینکه اسلام داشتن مال زیاد را نفی نمی‌کند و با دارایی زیاد مخالف نیست به‌شرط آنکه انسان الهی زندگی کند و در حال دارایی به حال ‌ندارها نیز برسد، اظهار کرد: ساختمان‌ها و ارث‌ومیراث را کسی با خود به قبر نمی‌برد اما هر آنچه را انفاق کند به او بازمی‌گردد. دوست این فرد به او گفت که من امید دارم که خداوند در آن دنیا بهتر از باغ‌هایی که توداری به من عطا کند، آیا نمی‌ترسی که رعدی از عذاب دانه‌دانه بر باغ‌هایت ببارد و آنگاه این باغ‌ها به زمینی خشک و بایر تبدیل شود. او در پاسخ گفت نه، نمی‌ترسم؛ من باغ و اموال زیادی دارم. تو برای حال خودت فکری کن.

حاجتی اضافه کرد: خداوند در ادامه این آیات می‌فرماید آن فرد روز بعد وقتی از خواب بیدار شد دید که از باغ خبری نیست و آتش بر باغ باریده است. از این واقعه دستانش را از شدت ناراحتی مرتب به هم می‌مالید و می‌گفت ای‌کاش حرف‌های آن دوست ژنده‌پوش بی‌ادعا را گوش می‌کردم.

امام‌جمعه موقت اهواز عنوان کرد: خداوند سپس می‌فرماید که‌ای پیامبر به مردم بگو که ما داستان را برای شما گفتیم، می‌خواهید داستان را گوش دهید و قبول کنید و یا قبول نکنید یا به آن گوش ندهید. اما این داستان صحت و حقیقت دارد که هر کس در راه خدا باشد پیروز و رستگار می‌شود و هر کس از راه خدا روی گرداند شکست‌خورده است.

حاجتی همچنین در خطبه دوم این هفته، بابیان اینکه در آستان فرارسیدن سال جدید قرار داریم یادآور شد: هرگاه به یکدیگر می‌رسیم، می‌گوییم چند سال داریم حال آنکه باید بگوییم چندسال نداریم زیرا این سال‌های عمر گذشته و نداشته ما است مگر کسی که با خدا معامله کرده باشد که در این صورت مانند شهیدان همواره زنده است.

وی بابیان اینکه فرصت‌ها مانند ابر در حال گذر است، خاطرنشان کرد: در سال جدید باید دعای یا مقلب‌القلوب را بیشتر بر زبان بیاوریم و این میسر نمی‌شود جز اینکه در راه خدا حرکت کنیم.

اما جمعه موقت اهواز با تأکید بر اینکه ملت باید همواره چشم‌ها و گوش‌های خود را باز کند، گفت: این ملت هوشیار بود که انقلاب اسلامی امروز به سی‌وهشت‌سالگی خود واردشده است و باید هوشیار باشد که به انقلاب جهانی مهدی آل محمد (عج) متصل گردد که اگر غفلت کنیم کار تمام است.

حاجتی بابیان اینکه این ادبیات که نباید سخت گرفت و همه‌چیز گل‌وبلبل و بر وفق مراد است، ادبیات رهبر انقلاب نیست به لزوم توجه به فرمایشات ایشان در سال اخیر تأکید کرد و افزود: امروز به‌صراحت و بدون تعارف می‌گویم که روزی آیندگان ما را سرزنش نکنند. بخشی درون حاکمیت نظام وجود دارد که اعتقادی به فرمایشات امام (ره) ندارند و به‌زعم و نظر خود حرکت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند چراکه خود را عاقل‌تر از امام (ره) می‌دانند و از رهبر انقلاب نیز خود را زیرک‌تر و هشیارتر می‌دانند که می‌خواهند ناخواسته ملت را در دهان گرگ که همان آمریکا است بکشانند.

حاجتی بابیان اینکه نباید در اینجا تعارف کنیم، تصریح کرد: باید حرف حق را به زبان آورد. برخی ادبیات امام (ره) و گفتمان انقلاب را قبول ندارند؛ باید هشیار بود. این انقلاب اکنون جهان را تحت تأثیر قرار داده است و از شمال آفریقا تا تنگه باب‌المندب و شرق مدیترانه این صدای انقلاب اسلامی و ندای علی مرتضی (ع) و محمد و آل محمد (ص) است که به گوش می‌رسد.

وی افزود: بعضی فرمایشات رهبر را تکرار می‌کنند و بعضی دشمن را بزرگ‌سازی می‌کنند. حال‌آنکه ایشان فرمودند در صحنه باشید که اگر خدا را یاری کنید شمارا یاری می‌کند و دشمنانتان ذلیل می‌کند.

امام‌جمعه اهواز با اشاره به دستگیری 11 تفنگدار نیروی دریایی آمریکا توسط سربازان رهبر انقلاب، خاطرنشان کرد: این اقدام شجاعانه توسط سربازانی انجام شد که همواره یک ندا بر زبان آن‌ها جاری بود و آن "هیهات من الذله" است.

وی گفت: باید بعضی افراد بدانند گه اگر این فکر خام را در ذهن خود می‌پرورانند که ملت حسینی ما را به یک ملت خام و بی‌خاصیت تبدیل کنند جواب این ملت "لبیک یا حسین" است.

امام‌جمعه موقت اهواز همچنین با بازخوانی فرازهایی از سخنان مقام معظم انقلاب در دیدار با خبرگان رهبری پرداخت و تصریح کرد: ما وظیفه‌داریم که فرمایشات ایشان را گوش دهیم، بخوانیم، تکرار کنیم و انتقال دهیم که در غیر این صورت مدیون هستیم زیرا این صدای امام زمان (عج) و نایب بر حق ایشان است.

وی عنوان کرد: حضرت آقا فرمودند که مرحوم طبسی در فتنه 88 ملاحظات، رفاقت‌ها و رودربایستی‌ها را کنار گذاشت و به وسط میدان آمد؛ این بیانات رهبر انقلاب این درس را به ما می‌دهد که رفاقت‌ها و رودربایستی‌ها ر ا در هنگام فتنه کنار بگذاریم. ایشان مرتب فتنه را یاد و تحلیل می‌کنند. ما نیز باید به پیروی از ایشان فتنه را یاد و تحلیل کنیم که در غیر این صورت در خط رهبر انقلاب نیستیم؛ باید خط فتنه‌انگیزی و فتنه‌انگیزان را مرتب افشا کنیم.

وی بابیان اینکه رهبر انقلاب متذکر شدند که رأی نیاوردن برخی شخصیت‌های بزرگ هیچ خدشه‌ای به شخصیت آن‌ها وارد نمی‌کند، تصریح کرد: باید از علمای بزرگ و فداکار مانند آیت‌الله یزدی و مصباح تجلیل کنیم که حضرت آقا فرمودند فقدان آن‌ها برای خبرگان خسارت است.

حاجتی افزود: رهبر انقلاب عنوان کردند که این انتخابات مجلس خبرگان بی‌اعتباری حرف کسانی که فتنه را به پا کردند، نشان داد. ایشان همچنین فرمودند که عده‌ای در سال 88 رأی نیاوردند نظام را به رفتار نانجیبانه متهم کردند که ما باید دقت کنیم، هشیار باشیم و فرمایشات ایشان را موردتوجه قرار دهیم.

وی همچنین با با تذکر این نکته که در خطبه‌های نماز جمعه باید احترام شخصیت‌های نظام حفظ شود، گفت: شخصیت‌ها و مسئولان نظام موردحمایت رهبر انقلاب هستند که امیدواریم همه آن‌ها در انجام مسئولیت‌ها و مأموریت‌های خود موفق باشند. ما تنها راه را نشان می‌دهیم.

حاجتی با اشاره به این بخش از سخنان رهبر انقلاب که در جمع‌بندی انتخابات مردم اعتماد خود را به‌نظام اسلامی نشان دادند، ادامه داد: رهبر انقلاب در ادامه فرمودند که اگر بخواهم یک‌کلام را به مجلس خبرگان عرض کنم این است که مجلس خبرگان باید انقلابی باقی بماند.

حاجتی خاطرنشان کرد: ایشان همچنین سه مسئله مهم را به همه ملت تذکر دادند و گفتند که اول اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرید، جهش علمی را جدی بگیرید و مصون‌سازی فرهنگی را جدی بگیرید.

امام‌جمعه موقت اهواز افزود: ایشان بیان کردند که آقایان آمریکا به دنبال نفوذ است. افرادی را در کسوت هیئت‌علمی می‌فرستد که از دانشگاه‌ها بازدید کند. اخیراً نیز مشخص شد که شخصی که به‌عنوان یک هیئت‌علمی وارد کشور شده بود درواقع یک افسر باسابقه CIA بوده است. مردم خیانت‌های غرب را فراموش نکنند. برخی آقایان وقتی می‌گوییم مخالف ارتباط با استکبار هستیم اعتراض می‌کنند؛ ما مخالف ارتباط با کشورهای اروپایی نیستیم. مخالف ارتباط با دو کشور هستیم که آمریکا و اسرائیل است.

امام جمعه موقت اهواز بابیان اینکه ایشان فرمودند که بدانید ملت ما در صحنه است، تصریح کرد: حضرت آقا در دیدار با فرمانداران نیروی دریایی خاطرنشان کردند که قاطعانه می‌گویم اگر پا در رکاب باشید و حامی اسلام و نظام اسلامی باشید دشمن شما هیچ غلطی نخواهد کرد. امیدوارم همه ما باشیم و این انقلاب به انقلاب جهانی مهدی آل محمد (ص) متصل شود.

 همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود بهرام پور رئیس حوزه‌های علمیه خوزستان، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با تأکید بر لزوم رها‌شدن حوزه‌های علمیه از اعتبارات دولتی گفت: مرکز مدیریت مرکز حوزه‌های علمیه با مدیریتی چندساله در تلاش است که ساختمان‌ها و بخش‌های فیزیکی حوزه‌ها ساخته و هر چه سریع‌تر از اعتبارات دولتی رها شود زیرا عرصه زندگی طلاب، اساتید و کادرهای علمی و اجرایی مدارس علمیه نباید به هیچ دولتی وابستگی پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه‌ها باید بر همان طریق که ائمه بزرگوار برنامه‌ریزی کرده‌اند با سهم مبارک امام اداره شود که این مهم درگرو آن است که مردم به وظیفه خود عمل کنند.

رئیس حوزه‌های علمیه خوزستان تصریح کرد: جنگ تحمیلی با آنکه روزانه میلیاردها تومان هزینه در برداشت با کمک‌های مردمی برای حمایت از دفاع مقدس اداره شد و امروز نیز اگر ملت وجوهات شرعی خود را به‌موقع استخراج کنند و در اختیار وکلای امام زمان (عج) قرار دهند قطعاً دو اتفاق مهم خواهد افتاد.

بهرام پور این دو اتفاق را حفظ و استقلال حوزه‌های علمیه در دفاع از شریعت و آموزش مردمی که در این عرصه وارد نیستند و کمک به حفظ اسلام و ثبت در نامه عمل آن‌ها در روز قیامت به‌عنوان حفظ دین برشمرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار