تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۱۲۴۴۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خطیب نماز جمعه اهواز:
نباید استانداری انتخاب شود که خوزستان را نشناسد
از وزارت کشور می خواهیم در این موضوع تعجیل کند. خوزستان دیگر تحمل آزمون و خطا ندارد و نباید استانداری برای این استان انتخاب شود که خوزستان را نشناسد
امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه خوزستان 50 روز است که بدون استاندار است، گفت: از وزارت کشور می خواهیم در این موضوع تعجیل کند. خوزستان دیگر تحمل آزمون و خطا ندارد و نباید استانداری برای این استان انتخاب شود که خوزستان را نشناسد.
 
حجت الاسلام و المسلمین سیدابوالحسن حسن زاده در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه امروز (21 خردادماه) اهواز، با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: تمامی ساعات و لحظات دوازده ماه سال جزو رحمت الهی است اما اینکه چرا ماه رمضان را ماه رحمت خدا می نامند، منظور رحمت خاصه الهی است.

وی ادامه داد: خداوند دو نوع رحمت را برای بندگان خود دارد. نخست رحمت واسعه یعنی رحمتی همگانی که همه را از مؤمن گرفته تا مشرک و کافر در بر می گیرد و فقط به مؤمنان اختصاص ندارد. رحمت دوم رحمت رحیمیه است به این معنا که این رحمت برای انسانهای مؤمن و مطیع می باشد. بنابراین ماه مبارک رمضان که در روایت از آن به عنوان رحمت یاد می شود منظور رحمت خاص است و از این فرصت باید استفاده کرد.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به فرمایشی از امیرالمومنین علی (ع) گفت: فرصت ها همانند ابر بهار می گذرند و این فرصت را که ماه رمضان نیز جزوی از آن است باید غنیمت بشماریم.

حسن زاده عنوان کرد: ماه مبارک رمضان ماهی است که خداوند در آن روزه را واجب کرده است. در سوره بقره از آیه 83 به بعد خداوند می فرماید "فلسفه روزه رسیدن به تقوا است" اما روزه زمانی زمینه ساز تقوا می شود که یک سری آداب در آن رعایت شود.

وی اضافه کرد: تقوا دو نوع است؛ اینکه روزه دار از آنچه که جایز و مباح است امساک کند که به آن تقوای فردی می گویند و کسی که روزه بر او واجب است چنانچه آن را ترک کند، به معنای حاکمیت شهوات و هواهای نفسانی در او و خلاف تقوا است. روزه دار با روزه گرفتن نشان می دهد که توانسته است بر هواهای نفسانی اش تسلط پیدا کند.

امام جمعه موقت اهواز خاطرنشان کرد: همچنین در روایات آمده است که گرسنگی و تشنگی، روزه دار را یاد روز قیامت خواهد انداخت. روزه در واقع تمرینی است بر انجام سایر واجبات. این عزم و تصمیم و اراده در چنین انسانهایی با انجام روزه تقویت می شود. رسیدن به پاداش الهی نیز یکی دیگر از فلسفه های روزه است. آن بندگانی که تسلیم شهوات الهی نمی شوند از پاداش الهی بهره مند خواهند شد.

حسن زاده بیان کرد: تقوا مراتبی دارد که حداقل آن ترک محرمات و انجام واجبات است. روزه ای که انسان را به تقوا می رساند نیز مراتبی دارد. امام جعفر صادق (ع) می فرماید: آسانترین چیزی که خدا بر روزه دار واجب کرده ترک خوردن و آشامیدن است و چنانچه کسی این حداقل را نداشته باشد، به مراتب بالاتر نخواهد رسید. مرحله دوم روزه این است که فرد باید تمام اعضای بدنش نیز روزه باشد و گوش فرد نیز باید روزه باشد و حتی مو و پوست بدن. کسی که روزه گرفت و به این موضوعات عمل کرد، بعد از ماه مبارک رمصان از گناهان خارج خواهد شد.

وی افزود: در ماه رمضان نباید حسادت کرد و دادن افطاری نیز نباید جنبه چشم و هم چشمی داشته باشد. وقار، متانت و سنگینی روزه دار باید بر شخص حاکم باشد. در این ماه گناه و معصیت سخت تر می شود و ان شاءالله با انجام روزه و آداب آن همه ما به تقوا دست پیدا کنیم.

حسن زاده با اشاره به 23 خردادماه، سالروز تشکیل انقلاب فرهنگی عنوان کرد: دانشگاه ها نقش مهمی در پیروزی انقلاب داشته اند ولی در مقطعی بخشی از دانشگاه تبدیل به لانه ای برای معاندان شده بود که این موضوع منتهی به تعطیلی دانشگاه ها نیز شد که در نهایت نیز به فرمایش امام خمینی(ره)، ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد. فرمایشات امام خمینی(ره) در قبال فرهنگ بسیار اساسی است و ما از نظر فرهنگی نباید فریفته و وابسته باشیم.

امام جمعه موقت اهواز در ادامه با اشاره به 24 خرداماه نیز گفت: این روز سالروز بمباران وحشیانه لبنان در سال 61 است که رژیم صهیونیستی به صورت وحشیانه انجام داد. لبنان ضعیف ترین کشور منطقه بود و اسرائیل هر وقت اراده می کرد تا بیروت پیش می آمد.

وی افزود: ماهیت گروه عزیز و مقتدر حزب الله ماهیتی دفاعی بود، چرا که ارتش لبنان توان کافی برای مقابله نداشت و عزیزان حزب الله تشکیل گروه دادند و طی جنگی 33 روزه شکست سنگینی به اسرائیل تحمیل کردند.

خطیب نماز جمعه اهواز در ادامه یادآور شد: پنج شنبه 10 رمضان نیز سالروز وفات خدیجه کبری(س) است. او در روزهای سخت همراه پیامبر(ص) بود و همچنین الگویی برای تمام افراد جامعه و بانوان است.

وی افزود: در همین روز ما سالروز جهاد سازندگی را نیز داریم که در سال 57 به دستور امام(ره) تشکیل شد. عزیزان جهاد خدمات بسیاری انجام داده اند. آنها با اخلاص کامل به روستاهای ما کمک های بسیاری کردند و حتی در دوران جنگ عنوان سنگرسازان بی سنگر نیز نام گرفتند. از تمامی آنها به خصوص عزیزان جهاد کشاروزی تشکر و قدرانی می کنیم. جای تقدیر و تشکر است که ما رتبه اول تولید گندم را در استان خوزستان با وجود سیلی که آمد، داشتیم.

حسن زاده گفت: به عنوان یک خوزستانی بسیار خوشحال شدم که شبکه سراسری تلویزیون نشان داد که در خرمشهر و در زمین های آن گندم کاشته شده است. یکی از قطب های مهم اقتصاد مقاومتی در خوزستان کشاورزی است که بابت آن از همه تشکر می کنیم.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب ادامه داد: فضا، ادبیات و برنامه ریزی کشور باید انقلابی باشد. روحیه انقلابی یعنی ایثار، گذشت و فداکاری. این روحیه انقلابی باعث پیشرفت دانشگاه های ما شده است. نباید بگوییم انقلاب تمام شد و آن را رها کنیم. انقلاب و استقلال یعنی به منابع داخلی همچنان پایبند باشیم، چرا که دشمن همواره وجود دارد و ما نباید کوتاه بیاییم.

وی خاطرنشان کرد: چند ماه قبل وزیر خارجه سعودی ها حرف درستی زد و گفت ایران باید بین رژیم و انقلاب یکی را انتخاب کند و این یعنی اینکه او فهمیده بود که ضربه را از کجا خورده است. امروز همگان پیشرفت ما را در همه زمینه ها می بینند و نمی توانند تحمل کنند. آنچه که دشمنان می خواهند جدایی ملت و دولت است اما نباید در دام دشمن افتاد. چرا که هیچ یک از آنها هیچکدام از جناح ها را نمی خواهند و فقط به دنبال تفرقه افکنی هستند.

حسن زاده تأکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روزنامه ها و رسانه ها باید مراقب باشند که اسیر دشمن نشوند.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره برگزاری حج امسال، عنوان کرد: بر اثر کارشکنی سعودی ها، حج امسال از ایرانی ها گرفته شد و آنها نشان دادند که تدبیر ندارند. حادثه سال گذشته در منا تعمدی نبود ولی نشان داد که سعودی ها توان مدیریت را ندارند.

وی در ادامه اظهار کرد: رسوایی دیگری که روز گذشته شاهد آن بودیم این بود که سازمان ملل، نام سعودی را در لیست کشورهایی قرار داد که کودکان را می کشند اما در کمتر از یک روز، عربستان را از این لیست حذف کردند که این یک رسوایی بزرگ برای سازمان ملل است. از وزارت خارجه تشکر می کنم که از دشمن نمی ترسند و به آنها باج نمی دهند.

حسن زاده در پایان با بیان اینکه خوزستان 50 روز است که بدون استاندار است، گفت: از وزارت کشور می خواهیم در این موضوع تعجیل کند. خوزستان دیگر تحمل آزمون و خطا ندارد و نباید استانداری برای این استان انتخاب شود که خوزستان را نشناسد. سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم که در این راستا استان خوزستان به روحیه انقلابی و جهادگونه نیاز دارد و امیدواریم یک استاندار دلسوز برای توسعه استان انتخاب شود و ان شاءالله که بیش از این در این امر تأخیر نیفتد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار