تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۱۲۵۷۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست شبکه بهداشت و درمان اندیمشک:
اعتیاد به تنباكو و سیگار، از نظر روانی وابستگی ایجاد می‌كند
اعتیاد مجاز شامل مصرف مداوم موادی است که به‌ عنوان دارو شناخته می‌شوند و با تجویز پزشک و یا به‌صورت خودسرانه مصرف شوند و یا اعتیاد به موادی مانند تنباکو و سیگار که از نظر روانی وابستگی ایجاد می‌کند و باعث تداوم مصرف می‌شود
خوزنیوز:  سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان گفت: کنفرانس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر از تاریخ 17 تا 26 ژوئن 1987 در شهر وین به منظور ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان‌سوز و شوم مواد مخدر تشکیل شد و در آن سندی با عنوان C.M.O به تصویب کشورهای شرکت‌کننده رسید.
 
به گزارش خوزنیوز؛ دکتر سیما جمشیدی تصریح کرد: این سند، خط مشی همه‌جانبه اقدامات در امر کنترل مواد مخدر را از سوی کشورهای شرکت‌کننده مشخص و آنان را متعهد نموده است تا اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال کنند.
 
جمشیدی افزود: در این کنفرانس سندی در 4 فصل تنظیم شد که بیش از 35 مورد اقدام عملی را همچون ارزیابی میزان مصرف، پیشگیری از طریق آموزش، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، ریشه‌کنی مزارع غیرمجاز خشخاش، نابودی شبکه‌های عمده قاچاق مواد مخدر، همکاری‌های حقوقی کشورها و غیره را در خود جای داده است، این سند در 26 ژوئن مصادف با 5 تیرماه به اتفاق آراء مورد تأیید و تصویب کشورهای شرکت‌کننده قرارگرفت و سالروز تصویب این سند به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شد.
 
 وی افزود: اعتیاد را می‌توان به دو گروه مجاز و غیرمجاز تقسیم‌بندی نمود. اعتیاد مجاز شامل مصرف مداوم موادی است که به‌ عنوان دارو شناخته می‌شوند و با تجویز پزشک و یا به‌صورت خودسرانه مصرف شوند و یا اعتیاد به موادی مانند تنباکو و سیگار که از نظر روانی وابستگی ایجاد می‌کند و باعث تداوم مصرف می‌شود.
 
جمشیدی گفت: اعتیاد غیرمجاز وابستگی فرد به مصرف همیشگی مواد مخدر، به ‌گونه‌ای که قوانین کشور یا بین‌المللی آن را غیرقانونی بشناسد، اعتیاد غیر مجاز نامیده می‌شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان اندیمشک در پایان با بیان اینکه اعتیاد، پاسخ فیزیولوژیک بدن به مصرف مکرر مواد اعتیادآور است که این وابستگی از طرفی باعث تسکین و آرامش موقت و گاهی تحریک و نشاط گذرا برای فرد می‌گردد، گفت: از طرف دیگر، میل به استفاده مجدد مواد سبب وابستگی جسمی و روانی فرد به ماده مخدر می شود که همین امر موجب افزایش تدریجی میزان مصرف خواهد شد.
:
:
:
آخرین اخبار