تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۱۲۶۹۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رييس اتاق بازرگاني اهواز تاكيد كرد:
ضرورت حل مشكلات پايانه مرزي چذابه
شهرداری بستان مشکلاتی را برای پایانه مرزی چذابه ایجاد می کرد که سال گذشته گزارشات آن به استانداری اعلام شد اما هنوز مشکلات برقرار هستند
رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به عدم انتقال مدیریت پایانه مرزی چذابه از شهرداری بستان به اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان با وجود دستور استاندار وقت و با گلايه از مصوبات اجرایی نشده مربوط به این پایانه وگفت: بخش خصوصی در هیچکدام از تصمیم گیری ها جایی ندارد.

شهلا عموری در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی که امروز، 22 تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر در خصوص اخذ ویزا برای تجار مشکلی نداریم و اکثر تجار دارای ویزای شش ماهه برای عراق هستند.

وي افزود:  در سال گذشته ریاست اتاق بازرگانی به من محول شد که با توجه به جایگاه اتاق بازرگانی به عنوان یک نهاد مشورتی در مدتی که ریاست اتاق را بر عهده داشتم پیشنهادات مکرری را در جلسات استان مطرح کردم که تماما نادیده گرفته شد.

عموري با بیان اینکه پس از برگزیده شدن به عنوان رییس اتاق اولین جلسه با موضوع مشکلات پایانه مرزی چذابه برگزار شد، تصریح کرد: در اين جلسه موضوع امکان تردد بازرگانان با ارائه کارت بازرگانی در پایانه مرزی چذابه مطرح شد؛ در تمام دنیا دارندگان اين کارت را مورد احترام قرار می دهند اما در استان ما کارت های مذکور عملا استفاده ای ندارند.

وي خاطرنشان کرد: شهرداری بستان مشکلاتی را برای پایانه مرزی چذابه ایجاد می کرد که سال گذشته گزارشات آن به استانداری اعلام شد اما هنوز مشکلات برقرار هستند. همچنین سه سال است میان مسئولان متولی صادرات و بازرگانی استان میسان کشور عراق با ما جلسه ای برگزار نشده که همین امر خود مشکلاتی را به وجود می آورد.

عموري عنوان کرد: نصب دوربین های مدار بسته توسط فرمانداری با کمک اداره کل پایانه های استان، نصب مجدد در خروج پایانه مرزی چذابه، تهیه دستگاه ایکس ری، جمع آوری و لغو کارت های کارگران پایانه که توسط شهرداری بستان صادر شده بود و صدور مجدد کارتها توسط هنگ مرزی در راستای جلوگیری از تردد کارگران زیر 15 سال بر اساس قانون کار و پرداختن به مسایل و مشکلات بهداشتی از موضوعاتی است که مکررا در جلسات مختلف توسط اتاق بازرگانی پیشنهاد و مطرح شد که هیچکدام از این پیشنهادات مورد توجه قرار نگرفته اند.

وي با بیان اینکه در پایانه مرزی چذابه مشکلاتی وجود دارد که حتی ذکر آن شرم آور است، خاطرنشان کرد: متاسفانه عنوان می شود که بخش خصوصی ضعیف عمل می کند اما باید توجه داشت که بخش خصوصی وظیفه احداث جاده، راه اندازی استراحتگاه و جمع آوری کارگران زیر سن قانونی را ندارد. کارکردن بخش خصوصی با بکارگیری تمام سرمایه خود در گرمای 50 درجه در مرزها و کسب کمترین سود جای تقدیر و تشکر دارد که متاسفانه متولیان امر اصلا به این موارد توجه ای نمی کنند.

رييس اتاق بازرگاني اهواز با اشاره به مصوبات اجرا نشده سال گذشته مربوط به پایانه مرزی چذابه گفت: در جلسه دی ماه سال گذشته تصویب شد که اجاره غرفه ها در این پایانه هیچ گونه افزایشی نداشته باشند اما علي رغم این مصوبه بهای اجاره غرفه ها افزایش یافت.

عموري ادامه داد: همچنین در چهارم اردیبهشت ماه سال جاری و طبق دستور استاندار سابق در شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی استان با محوریت پایانه مرزی چذابه مقرر شد که در طول یک هفته مسئوليت مدیریت چذابه به اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان محول شود که تاکنون هیچ خبری از اجرايي شدن این مصوبه نشده است.

وي در خصوص مشکلات فعلی پایانه مرزی چذابه اظهار کرد: اشتغال افراد زیر 15 سال پس از پایان ساعات اداري، افزایش اجاره بهاي برخی غرفه ها، تعطیل بودن مرز چذابه از عید فطر تاکنون در صورتی که تعطیلات سه روز تعریف شده بود، توقف صادرات برخی کالاها از جمله سیمان به علت افزایش تعرفه های گمرکی از سوی عراق و افزایش سرسام آور هزينه های ترخیص کالا به صورت خودسرانه توسط ترخیص کاران عراقی از مشکلات ما هستند که عمدتا از سوی کشور عراق ایجاد شده است.

عموری تصریح کرد: عدم وجود یک مرجع و نهاد خاص جهت دریافت شکایات و پیگیری مشکلات تجار و ترخیص کاران و رانندگان در پایانه مرزی چذابه، عدم وجود مسیر باز و کافی جهت تردد کامیون های عراقی، عدم تعمیر درب خروجی که چندین ماه گذشته توسط کامیون کنده شد از دیگر مشکلات پایانه مرزی چذابه هستند.

وي گفت: درب خروج این پایانه چند ماه گذشته توسط یک کامیون از جا کنده شد اما هنوز تعمیر نشده است. این پول هایی که شهرداری بستان کسب می کند در کجا هزینه می شود؛ وقتي تعمیر یک درب خروجی سه ماه طول می کشد باید فاتحه صادرات را خواند.

وی اظهار كرد: عدم توجه و رسیدگی به مسایل بهداشتی و جمع آوری زباله ها در مرز بارها و بارها گفته شده اما آیا چنین جلساتی جای گفتن این مسایل و مشکلات پیش پا افتاده است. متاسفانه مسایل پیش پا افتاده هنوز در مرز چذابه حل نشده است؛ در نهايت بايد نهادی متولی امر باشد و مشکلات را حل کند.

عموري عنوان كرد: همچنین عدم کارکرد صحیح و به موقع کارکنان شهرداری بستان در بحث پارکینگ و به خصوص برای صدور قبض های تخلیه و عوارض، مطالبه وجه اضافه از سوی این کارکنان و سرقت های مکرر از رانندگان ایرانی و عراقی توسط افراد ناشناس و عدم نصب تلفن ثابت با وجود اخذ هزینه آن بخشی دیگری از مشکلات پایانه مرزی چذابه است.

وي با اشاره به شکایت و اعتراض سریع و مکرر بازرگانان و صادرات کنندگان کالاهای لیفتراك گفت: جای تعجب است که یک نفر متولی کالاهای لیفتراك نیست و این موضوع جای بحث دارد و مسئولان باید پاسخگو باشد؛ در كل مشکلات پایانه مرزی چذابه بسیار زیاد هستند و بارها در جلسات تکرار شدند و اميدواريم به این مشکلات رسیدگی شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار